امحای بیش از 60 هکتار از اراضی آبیاری شده با فاضلاب


امحای بیش از 60 هکتار از اراضی آبیاری شده با فاضلاب

رئیس مرکز بهداشت شهدای والفجر از تخریب ۲ قطعه زمین کشاورزی به مساحت ۶۰ هکتار در منطقه دره «قره پیری» صدرا به دلیل استفاده از آب های نامتعارف در تولید گندم، خبر داد.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، دکتر «علیرضا شریعتی» با بیان این که فعالیت‌ های کشاورزی با آب‌های نامتعارف و غیربهداشتی برای مصرف کننده و تولیدکننده اثرات زیانباری دارد، گفت: فاضلاب ابتدا باید تصفیه و املاح زیانبار آن حذف شده و پس از آن برای مصارف کشاورزی مورد استفاده شود؛ استفاده از فاضلاب تصفیه نشده برای آبیاری زمین های کشاورزی و باغ ها باعث ایجاد آلودگی نهفته در محصولات و در دراز مدت باعث بروز امراض عفونی و بیماری ‌های ناشناخته ‌ای می شود.

او افزود: با توجه به کمبود منابع آب متعارف، تمایل به استفاده از فاضلاب برای آبیاری گیاهان افزایش یافته است، اما این موضوع نمی تواند بی ضابطه باشد؛ هیچ مرجعی، آبیاری با فاضلاب خام یعنی فاضلابی که تصفیه فیزیکی، شیمیایی یا زیستی بر روی آن انجام نشده باشد، را توصیه نمی کند.

رئیس مرکز بهداشت شهدای والفجر ادامه داد: جمع ‌آوری فاضلاب‌ های خانگی یا شهری بر عهده‌ شرکت آب و فاضلاب است که مسوولان این شرکت نیز باید این مساله را مدیریت کنند، اما بر اساس قانون وظیفه برخورد با کشاورزانی که مزرعه را با استفاده از فاضلاب آبیاری می‌کنند بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است، زیرا مدیریت زمین ‌های کشاورزی با این مجموعه است و با نظارت‌ هایی که انجام می شود، باید محصولاتی که با فاضلاب تصفیه نشده، آبیاری شده است، معدوم شود.

امحاء ۶۰ هکتار از زمین ‌های زیر کشت گندم آبیاری شده با فاضلاب، با حضور مسوولان مرکز بهداشت صدرا، نمایندگان محیط زیست، شهرداری شیراز، اداره آب و فاضلاب، یگان امداد نیروی انتظامی و مرکز بهداشت شهدای والفجر شیراز در منطقه دره قره پیری شهر صدرا انجام شد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پخش زنده فوتبال گالاتاسرای - فنرباغچه 30 اردیبهشت 1403