واحد سرعت رم در ویندوز 11 به MT/s تغییر کرد


واحد سرعت رم در ویندوز 11 به MT/s تغییر کرد

مایکروسافت قصد دارد یک تغییر جدید را در خصوص تسک منیجر ویندوز 11 اعمال کند که واحد سرعت حافظه RAM را از مگاهرتز (MHz) به مگاترانسفر در ثانیه (MT/s) تغییر می‌دهد. این تغییر می‌تواند برای بسیاری از کاربران گیج‌کننده باشد. جزئیات را در ادامه خبر...

مایکروسافت قصد دارد یک تغییر جدید را در خصوص تسک منیجر ویندوز 11 اعمال کند که واحد سرعت حافظه RAM را از مگاهرتز (MHz) به مگاترانسفر در ثانیه (MT/s) تغییر می‌دهد. این تغییر می‌تواند برای بسیاری از کاربران گیج‌کننده باشد. جزئیات را در ادامه خبر بخوانید.

احتمالاً می‌دانید سازندگان ماژول‌های حافظه و تراشه‌های RAM از مگاهرتز برای بیان سرعت حافظه استفاده می‌کنند. هرچند MHz از نظر فنی تا حدودی درست است و سرعت موثر را نشان می‌دهد، اما روش چندان دقیقی برای بیان سرعت حافظه RAM نیست. علت این امر به چگونگی کار کردن تراشه‌های DDR (Double Data Rate) باز می‌گردد که به ازای هر سیکل قادر به جابجایی دو برابر داده هستند، به همین دلیل نرخ تبادل داده‌ آنها دو برابر فرکانس واقعی است.

تغییر واحد سرعت رم در تسک منیجر ویندوز 11 از مگاهرتز به MT/s

برای نمونه، سرعت واقعی یک تراشه با سرعت اسمی یا موثر 200 مگاهرتز، در اصل 100 مگاهرتز است که به دلیل DDR بودن، در عمل نرخ تبادل داده 200MT/s را ارائه می‌کند. به عبارت دیگر، سرعت واقعی یک کیت حافظه RAM 6000 مگاهرتزی DDR5 در اصل 3000 مگاهرتز (نصف سرعت اسمی) است اما با نرخ تبادل داده 6000MT/s کار می‌کند. بنابراین درست‌ترین روش استفاده از مگاهرتز، از مگاترانسفر در ثانیه است.

واحد سرعت رم در ویندوز 11 به MT/s تغییر کرد

حتی در تراشه‌های حافظه ویدئویی GDDR5X و نسل‌های جدیدتر (از جمله GDDR6) اوضاع از این هم پیچیده‌تر است و با نرخ تبادل چهار برابر سرعت اسمی (Quad Data Rate) کار می‌کنند. به همین دلیل استفاده از مگاهرتز یا گیگاهرتز برای بیان سرعت حافظه ویدئویی کارت‌های گرافیک چندان روش دقیقی نیست.

در همین رابطه بخوانید:

- تشریح حافظه‌های رم دی دی آر DDR
- آیا واقعاً فرکانس و ظرفیت حافظه رم تأثیری در گیمینگ دارد؟
- تفاوت فرکانس حافظه رم با نرخ داده (MHz با MT/s) چیست

مایکروسافت تصمیم گرفته است وارد ماجرا شود و در بیلد آزمایشی جدید ویندوز 11، سرعت حافظه RAM به جای MHz، بر حسب MT/s نشان داده می‌شود. هرچند این موضوع تفاوت خاصی برای کاربر ایجاد نمی‌کند، اما مگاترانسفر در ثانیه در خصوص سرعت حافظه‌های امروزی درست‌تر است.

انتظار می‌رود این تغییر در نهایت به بیلدهای پایدار ویندوز 11 راه‌پیدا کند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جزئیات تازه از کنسول گیمینگ مجهز به Core Ultra 200V اینتل؛ رقابت برای AMD سخت شد