کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با چه اهدافی در ایران فعالیت می‌کند؟


کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با چه اهدافی در ایران فعالیت می‌کند؟

به گزارش رکنا به نقل از ایلنا،«ونسان کاسارد»رییس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران اقدامات این کمیته در ایران و همچنین اقدامات کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در خاورمیانه را تشریح کرد. در...

به گزارش رکنا به نقل از ایلنا،«ونسان کاسارد»رییس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران اقدامات این کمیته در ایران و همچنین اقدامات کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در خاورمیانه را تشریح کرد.

در ابتدا درباره فعالیت‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران توضیحاتی ارائه دهید؟

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ فعالیت و رسالتش به صورت جهانی کمک به کاهش پیامدهای ناشی از جنگ و مخاصمه است، لذا ما در شرایط مخاصمه و جنگ فعالیت می‌کنیم. در ایران هدف از فعالیت‌های ما دو موضوع اصلی است؛ یکی از آن‌ها رسیدگی به پیامدهای جنگ ایران و عراق است و همینطور کمک به خانواده مفقودین و کمک به سرنوشت مفقودین و دیگر همکاری نزدیک با جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است که در این زمینه کمک‌هایی را به افراد آسیب‌پذیر و مهاجرانی می‌کند که در نتیجه جنگ در کشورهای همسایه به این کشور پناه آورده‌اند و در این زمینه کمک‌های جامع‌تری را به شریک اصلی خودمان ارائه می‌کنیم.

در کنار این اقدامات همکاری‌هایی نیز با مقامات و دولت ایران داریم، ضمن اینکه نه تنها فعالیت ما در شرایط جنگ و مناطق جنگی است، بلکه در ترویج امور بین‌المللی و بشردوستانه نیز کمک می‌کنیم. در این زمینه در خصوص مسائلی که در منطقه وجود دارد مانند مناطقی مانند یمن، سوریه و افغانستان هم در این خصوص همکاری‌هایی را داریم.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با چه اهدافی در ایران فعالیت می‌کند؟

درخصوص تفحص و تعیین هویت مفقودیان بقایای جنگ ایران و عراق همکاری داریم

شاخص‌ترین برنامه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در ایران چیست؟

یک نکته که شاید کمتر شناخته شده باشد، این است که ما با کمیته جستجوی مفقودان که زیرمجموعه ستاد کل نیروهای مسلح است، درخصوص تفحص و تعیین هویت مفقودیان بقایای جنگ ایران و عراق همکاری داریم. لازم است که اشاره کنم کمیته جستجوی مفقودان به رهبری سردار باقرزاده کار بسیار سختی را در خصوص جستجوی مفقودین و تعیین هویت بقایا انجام می‌دهند، چراکه جستجو برای مفقودان جنگ و همینطور بقایای انسانی این شرایط در فضا و محیط بسیار سختی است، در واقع در شرایطی است که در آنجا مهمات انفجاری باقی مانده از جنگ و مین‌ها هنوز وجود دارند.

در سال گذشته یعنی در سال ۱۴۰۲. ۱۱۱ دست بقایای انسانی تفحص شده‌اند

خانواده‌های مفقودین حق دارند که از سرنوشت آن‌ها مطلع شوند و بدانند که چه بر سر عزیزان‌شان آمده است و ما از این جهت خرسندیم که در این روند حمایت خودمان را ارائه می‌کنیم.

در این خصوص ما سعی می‌کنیم با یک سری اجزایی که در روند تعیین هویت این بقایا موثر هستند، به این روند کمک کنیم از جمله شرایطی که در پزشکی قانونی به تعیین هویت آن‌ها مربوط می‌شود در کنار آن کمک‌هایی در خصوص رفع آلودگی تسلیحاتی هم انجام می‌دهیم، چراکه در شرایط آلودگی تسلیحاتی این فعالیت انجام می‌شود و برای نمونه در سال گذشته یعنی در سال ۱۴۰۲. ۱۱۱ دست بقایای انسانی که احتمال داده می‌شد به سربازان ایرانی این جنگ تعلق داشتند تفحص شده‌اند و به کشور خودشان بازگردانده شده‌اند.

نقش ما در مجموع حمایت از این روند است، چراکه ما ریاست کمیته سه جانبه‌ای را برعهده داریم که در آن نمایندگان طرف عراقی و نمایندگان طرف ایرانی از وزارت دفاع این کشورها حضور دارند و این روند را ما حمایت می‌کنیم. این یک نکته کلیدی است چراکه خانواده‌های مفقودین حق دارند که از سرنوشت آن‌ها مطلع شوند و بدانند که چه بر سر عزیزان‌شان آمده است و ما از این جهت خرسندیم که در این روند حمایت خودمان را ارائه می‌کنیم.

گرامی‌داشت هفتادوپنجمین سالگرد تصویب کنوانسیون‌های ژنو

ترویج حقوق بین‌الملل بشردوستانه امسال که هفتاد و پنجمین سالگرد تصویب کنوانسیون‌ها است نه تنها یادآوری چهارچوب حقوقی جنگ است بلکه تاکید بر انسانیت در زمان مخاصمه و جنگ است.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با چه اهدافی در ایران فعالیت می‌کند؟

امسال ما هفتاد و پنجمین سالگرد تصویب کنوانسیون‌های ژنو را جشن می‌گیریم چیزی که مبنای حقوق بشردوستانه است. چراکه این حقوق در حقیقت نقش اساسی را ایفا می‌کند در شرایط جنگ و حمایت خودشان را ارائه می‌دهند برای غیرنظامیان و همچنین افرادی که در بازداشت به سر می‌برند و همینطور افرادی که مجروح شده‌اند.

تاکید می‌کنم که این حقوق انسانیت را در زمان جنگ پابرجا نگه می‌دارد. اگر به جهان امروز نگاه کنید برفرض خشونت زیادی که در غزه وجود دارد شاید اینطور فکر کنید که این حقوق رعایت نمی‌شود و سطح خشونت‌ها زیاد است و افراد مورد احترام قرار نمی‌گیرند. شاید این برداشت شما تاحدودی هم درست باشد اما جهان بدون وجود حقوق بین‌الملل و بشردوستانه مطمئنا جای بدتری خواهد بود و رسالت ما ترویج احترام به این حقوق است حتی اگر شرایط دشواری وجود داشته باشد. بنابراین ترویج حقوق بین‌الملل بشردوستانه امسال که هفتاد و پنجمین سالگرد تصویب کنوانسیون‌ها است نه تنها یادآوری چهارچوب حقوقی جنگ است بلکه تاکید بر انسانیت در زمان مخاصمه و جنگ است.

کمک‌رسانی بشردوستانه نباید از تحریم‌ها متاثر شود

با توجه به اینکه بعد از حضور طالبان در افغانستان ایران پذیرا جمع زیادی از مهاجران افغانستانی بود و با توجه به اینکه ایران تحریم است و بسیاری از سازمان‌های بشردوستانه به ایران درخصوص اقداماتی که به اتباع غیرایرانی ارائه می‌کند هیچ کمکی نمی‌کنند عملکرد جمهوری اسلامی ایران را درخصوص اتباع غیرایرانی چطور ارزیابی می‌کنید؟

این روند به صورت منظم وجود داشته است اما اخیرا با توجه به قدرت رسیدن طالبان در این کشور موج مهاجرت بیشتر شده است و در ایران هم طبیعتا شمار زیادی از این افراد حضور دارند و ما می‌دانیم که ایران تلاش بسیار گسترده‌ای در این خصوص انجام می‌دهد و ما می‌دانیم که خدمات اساسی مانند مدرسه، خدمات بهداشتی و… را برای مهاجران فراهم کرده است و سرمایه‌گذاری گسترده‌ای را در این زمینه برای حمایت از این مهاجران انجام داده است.

شما به چالش‌هایی که از سوی جامعه جهانی برای کمک به ایران برای رسیدگی به مهاجران وجود دارد اشاره کرده‌اید همچنین به تحریم‌ها اشاره کردید باید بگویم که شاید تحریم‌ها به تنهایی در این زمینه چالش برانگیز نباشند بلکه در این سال‌ها بودجه کمتر برای فعالیت‌های بشردوستانه یکی دیگر از چالش‌هایی است که وجود دارد و رقابت میان رسیدگی به بحران‌های جهانی دیگری که در حال حاضر وجود دارد البته برای ما هم در کار بشردوستانه تحریم‌ها نقش بسیاری دارد البته تحریم یک حرکت سیاسی است و ما به عنوان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ درخصوص اقدامات سیاسی توضیح و نظری نمی‌دهیم اما طبیعتا تحریم‌ها نباید اجازه دهند که کمک‌رسانی بشردوستانه متاثر شود لذا ما در کمیته بین‌المللی صلیب سرخ کار سخت و تلاش خود را برای ارائه کمک‌های بشردوستانه در این شرایط ادامه می‌دهیم.

کمک به جامعه زنان مهاجر برای انجام فعالیت‌های اقتصادی

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در این خصوص چه همکاری‌هایی با ایران و جمعیت هلال احمر دارد؟

ما تلاش خودمان را برای حمایت گسترده از مقامات کشور در این زمینه ادامه می‌دهیم در این خصوص در مکانیزم‌های سه‌جانبه‌ای همکاری داریم همچنین در شهرهای مشهد و زاهدان همکاری‌هایی داریم. در شهر مشهد با جمعیت حمایت از بهبودیافتگان که یک سمن محلی است و در زاهدان با جمعیت کنشگران توسعه پارس همکاری می‌کنیم و به اتفاق تلاش ما بر این است که به مهاجران افغانستانی که در سیستم گسترده کمک‌رسانی شاید دیده نشده‌اند و یا کمتر به آن‌ها رسیدگی می‌شود تمرکز کمک‌رسانی داشته باشیم مانند افرادی که بدون مدرک هستند و مشکلات بسیاری در این زمینه دارند و در این خصوص تلاش ما بر این است که حمایت‌های پایه و اساسی را به آن‌ها ارائه کنیم و آن‌ها را توانمند کنیم تا بتوانند مستقل باشند و البته این کمک‌ها صرفا در حد کمک‌رسانی نیست و ما به این اکتفا نمی‌کنیم بلکه ظرفیت کار آن‌ها و استقلال آن‌ها و همکاری آن‌ها در جامعه را افزایش دهیم.

همچنین به کمک شریک اصلی ما جمعیت هلال احمر ایران بعد از سال ۲۰۲۲ که موج مهاجران بیشتر شد ما حمایت‌های اضافی و ویژه‌ای را در خصوص کمک‌های غذایی و کمک‌های دیگر به صورت مجموعه کمک‌های اضطراری ارائه کردیم. به طور مثال در اردوگاه و کمپ مهاجران تربت جام و همچنین در کمپ سیستان و بلوچستان این اقدامات انجام شده است. حمایت‌های بلندمدت دیگری نیز انجام شده است که بیشتر تلاش آن بر کمک به ادغام این جامعه مهاجر بود. سعی ما بر این بود که نه تنها صرفا کمک‌رسانی و کمک اضطراری انجام شود، بلکه کمک کنیم تا در جامعه میزبان هم بتوانند، ادغام شوند. این کمک‌ها نیز شامل برنامه‌های بهداشتی و کمک‌هایی بود که در مرکز ارائه خدمات بهداشت اولیه در مشهد ارائه می‌شد این خدمات چندوجهی بوده چراکه ما تشخیص دادیم که این افراد در جنبه‌های مختلفی نیاز به حمایت دارند از جمله حمایت روانی که این افراد بعضا به واسطه مشکلات و شرایط سختی که در آن قرار داشتند، مورد نیازشان بود. همچنین کمک به جامعه زنان مهاجر تا بتوانند فعالیت‌های اقتصادی خود را در کشور میزبان انجام دهند این‌ها مجموعا اقداماتی بود که برای ارائه خدمات اساسی بود تا این امکان را برای آن‌ها ایجاد کند تا در جامعه میزبان اسکان پیدا کرده و به فعالیت و زندگی خود ادامه دهند.

برای این فعالیت خاص که همان کمک‌های بهداشتی اولیه است من دوست دارم به شریک اصلی خودمان در این زمینه که جمعیت حمایت از بهبودیافتگان است اشاره کنم که در این زمینه کار بسیار خوب و شایان ذکری را ارائه می‌کنند. حمایت از افراد دارای معلولیت نیز یکی دیگر از اقداماتی است که ما در این زمینه انجام می‌دهیم این افراد آسیب‌پذیری بیشتری در شرایط دشوار دارند و ادغام آن‌ها در جامعه میزبان هم دشوار است. بنابراین به اتفاق جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران که در این زمینه خدمات قوی را در زمینه ارائه خدمات توانبخشی جسمی دارد ما کمک‌هایی را ارائه می‌دهیم از جمله ارائه پروتز، اروتز و درمان در خصوص افراد دارای معلولیت که می‌توانند در مراکز توانبخشی جسمی جمعیت هلال احمر ایران در شهرهای مشهد و زاهدان دریافت کنند. برنامه کمک‌های بهداشتی برای توانمندساختن و کمک به مستقل شدن افرادی است که دچار معلولیت هستند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با چه اهدافی در ایران فعالیت می‌کند؟

یمن نیازمند کمک های بشردوستانه است

غزه مهمترین برنامه ما در خاورمیانه است

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ درخصوص کاهش اثرات مخاصمات مانند اتفاقاتی که در یمن می‌افتد چه اقداماتی را انجام می‌دهند؟

در منطقه خاورمیانه مهمترین برنامه ما غزه است، اما در کنار آن باید به مناطقی دیگری مانند یمن می‌توانم در این خصوص اشاره کنم و ما از سال ۱۹۶۲ در آنجا حضور داریم. و با جمعیت هلال احمر این کشور که مشکلات بسیاری را برای ارائه کمک‌ها پیش‌رو دارد همکاری می‌کنیم. اخیرا نیز با این جمعیت درخصوص پروژه مراقبت‌های بهداشتی برای ارائه خدمات بهداشتی و پروژه‌هایی مانند امنیت اقتصادی و همچنین مسائل مربوط به بازداشت‌شدگان همکاری می‌کنیم و با توجه به اینکه این کشور از گذشته هم نیازهای بسیار شدیدی داشته و از گذشته به کمک‌های بشردوستانه نیاز داشته‌اند و همچنین سطح آوارگی‌هایی که در این کشور وجود دارد نیز اکنون گسترده است لذا تلاش ما در این است که کمک‌های مناسبی را برای احیای دوباره این جمعیت انجام دهیم و با توجه به نقش میانجی که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ دارد در تبادل بازداشت‌شدگان نیز ایفای نقش کرده‌ایم. سال گذشته یکی از مثال‌های بارز این اقدامات است که ما توانسته‌ایم با وجود روند طولانی مدت اما مثبتی که وجود داشت تعداد زیادی از این افرادرا به میهن خودشان بازگردانیم. البته این نقش میانجی همیشه بعد از انجام هماهنگی‌هایی که بین دو طرف است، انجام می‌شود؛ بعد از اینکه دو طرف توافقات خود را اعلام کردند کمیته بین‌المللی صلیب سرخ انجام کار را برعهده می‌گیرد و البته این کار بسیار مهمی برای خانواده‌ها است.

سطح تخریب‌ها در سوریه بسیار زیاد است

در سوریه ما نیز حضور داشتیم و باید بگویم که سطح تخریب‌ها بسیار زیاد است. یک مخاصمه بسیار گسترده‌ای در آنجا وجود داشته و این ویرانی‌ها را در آن کشور ایجاد کرده است. خدمات اولیه در آنجا تحت‌الشعاع قرار گرفته است همچنین ارائه آب پاکیزه با مشکل مواجه است و دوستان ما در تلاش هستند تا درخصوص امر آب‌رسانی سیستم آب‌رسانی را احیا کنند. در چندین شهر کاملا زیرساخت‌ها از بین رفته است و منهدم شده‌اند، بنابراین نیازهای اساسی و کمک‌های اساسی برای آن‌ها حائز اهمیت است البته قدم به قدم سعی در بهبود این شرایط داریم. و با تلاش در ارائه کمک‌رسانی سعی داریم خدمات درمانی و کمک‌های اولیه را ارتقا دهیم.

مسئله سوریه صرفا به این کشور محدود نمی‌شود و با توجه به آوارگانی که این کشور در منطقه داشته است ما با مناطق و کشورهای دیگر از جمله لبنان، اردن و عراق که این پناهندگان به آنجا پناهنده شده‌اند همکاری می‌کنیم. برای مثال در لبنان با توجه به این شرایطی که اخیرا مشاهده می‌کنید و در جنوب آن مخاصمه با اسرائیل وجود دارد این شرایط کار ما را نیز کمی با دشواری‌هایی مواجه کرده است. با این حال ما می‌بینیم که موج گسترده‌ای از مهاجران و خانواده‌ها آواره شده‌اند.

درمنطقه خاورمیانه با توجه به تعدد مخاصمات حضور فعال داریم

در منطقه عراق و کشور عراق نیز ما عملیات بزرگی در خصوص ارائه کمک‌های بشردوستانه انجام داده‌ایم که البته پس از مخاصمات گذشته شرایط کمی رو به بهبودی است اما با توجه به شرایط امنیتی که وجود دارد بخشی از بازدیدها و مسائل مربوط به بازداشت‌شدگان در اینجا نیز حمایت می‌کنیم. بنابراین همانطور که می‌بینید در منطقه خاورمیانه باتوجه به تعدد مخاصماتی که در آن وجود دارد حضور فعالی داریم.

همچنین در افغانستان علیرغم تغییر شرایط سیاسی آن و اینکه ثبات بیشتری در حال حاضر پیدا کرده است اما با وجود این هنوز نیازهای زیادی در این منطقه وجود دارد و ما برنامه‌های متعددی درخصوص کمک‌رسانی بشردوستانه در اینجا پیگیری می‌کنیم.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با چه اهدافی در ایران فعالیت می‌کند؟

جمعیت هلال احمر یکی از قوی‌ترین جمعیت‌های جهان است

اقدامات هلال احمر ایران در ایران و در همکاری با جمعیت‌های سایر کشورها در منطقه خاورمیانه چطور ارزیابی می‌کنید؟

جمعیت هلال احمر ایران یکی از قوی‌ترین جمعیت‌های جهان است. همانطور که مستحضرید در هر کشوری یک جمعیت ملی وجود دارد و جمعیت هلال احمر ایران یک جمعیت بسیار قدرتمند و موثر است و نه تنها ظرفیت واکنش در شرایط بلای طبیعی را دارد بلکه همانطور که می‌دانید در قانون هم به همراه وظایفی که برای او و همچنین سازمان مدیریت بحران کشور وضع شده است این کار را به خوبی انجام می‌دهد اخیرا هم مشاهده کردید که در بحران ایجاد شده در پی وقوع سیل در استان سیستان و بلوچستان به خوبی عمل کرد و به ۴ هزار خانوار در این زمینه کمک‌رسانی کرده است.

کمک‌رسانی و همدردی جمعیت هلال احمر ایران با افراد خارج از کشور

همچنین تعداد شگفت‌انگیز و متاثر کننده داوطلبان این جمعیت که حدود دو میلیون نفر است، افراد بسیار متعهدی که کمک بسیار شایانی برای جمعیت هلال احمر هستند و در عملکرد بلای طبیعی بسیار موثر هستند. جمعیت هلال احمر ایران در کنار اقدامات و برنامه‌های خود یک توانایی خارق‌العاده‌ای هم دارند برای کمک‌رسانی و همدردی با افرادی در خارج از کشور مانند زلزله‌ای که درهرات افغانستان اتفاق افتاد و این جمعیت به آن‌ها کمک کرد. با توجه به شبکه درمانی گسترده‌ای که جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران دارد چه در آسیا و چه در قاره افریقا می‌تواند کمک‌رسانی را به صورت شایان‌ذکری انجام دهد البته اخیرا هم تلاش و کمک‌رسانی برای حمایت از مردم غزه داشته است که این نشان دهنده ظرفیت بالای جمعیت هلال احمر ایران در بسیج نیروهای امدادی و کمک‌رسانی بشردوستانه است.

در ایران ما مشارکت نزدیکی با جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران داریم در خصوص امر مربوط به مهاجران افغانستانی و همینطور ارائه کمک‌های توانبخشی جسمی جمعیت هلال احمر ایران از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است و ما برای کمک به شمول این افراد اسیب‌پذیر با این جمعیت همکاری می‌کنیم و این همکاری یکی از همکاری‌های بسیار مثبت ما بوده است و همچنین در زمینه کمک به احیای تماس افرادی که از یکدیگر جدا شده‌اند به واسطه مسائلی مانند جنگ و بلایای طبیعی با توجه به ظرفیتی که نهضت بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر دارد، همکاری می‌کنیم. همچنین با کمیته حقوق بشردوستانه در زمینه اشاعه حقوق بین‌المللی بشردوستانه همکاری داریم که این بخش نیز زیرمجموعه جمعیت هلال احمر ایران به مدیریت آقای کولیوند است.



کمیته بین‌المللی صلیب سرخ با چه اهدافی در ایران فعالیت می‌کند؟

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تیپ شیک بازیگر سریال نجلا در اکران یک فیلم