وزیر کار: تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران همچنان بر عهده شورای عالی کار است


وزیر کار: تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران همچنان بر عهده شورای عالی کار است

سید صولت مرتضوی در جریان برنامه پاسخگویی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به درخواست‌های مردمی، گفت: لایحه امنیت شغلی کارگران در دستور کار است و تقدیم دولت شده است؛ در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفته است.

وزیر کار: تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران همچنان بر عهده شورای عالی کار است

به گزارش راهبرد معاصر؛سید صولت مرتضوی امروز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ در جریان برنامه پاسخگویی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به درخواست‌های مردمی در مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری حاضر شد و به صورت بر خط شکایات، دغدغه‌ها و ایده مخاطبان را مورد بررسی قرار داد.


در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین «احمد صالحی» رئیس مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری با عرض خیر مقدم خدمت وزیر محترم کار و همکارانش گفت: در حوزه خدمت به مردم وزارت کار، کارهای ارزشمندی را به یادگار گذاشته است. اقدام وزارت کار جهت راه اندازی میز خدمت و پاسخگویی به مردم جای قدردانی دارد.


مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عنوان کرد: دفتر مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری حلقه اتصال دولت و مردم است. هنگامی که دولت و ملت با هم باشند اقتدار نظام مقدس نیز افزایش پیدا می‌کند.


وی افزود: برترین مدیران کسانی هستند که قدرت خدمت به مردم را داشته باشند. سازمان‌های مختلف باید خدمات خود را در این جلسات بیان کنند و به پاسخگویی مردم بپردازند.


یکی از شهروندان به نام امید جمال عضو پرسنل قطار رجا ضمن تشکر از وزیر، گفت: شرکت‌های پیمان کاری با قراردادهای خاصی در حق ما اجحاف می‌کنند. اگر ما اعتراض کنیم با چوب تعدیل مواجه می‌شویم. بعد از ۲۱ سال بنده را به شرکت‌های پیمان‌کار دادند و من را به عنوان کارگر ساده شمرده‌اند.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خوشحالم که با همکاران عزیزم به صورت وبینار ملاقات کردم. نباید زیر بار قرارداد سفید امضا می‌رفتید پیمان کار حق چنین کاری را ندارد. رابطه کاری شما رابطه کارگری با رجا نیست بلکه با شرکت خصوصی قرارداد دارید. از شما می‌خواهم به هیأت‌های رسیدگی و تشخیص که نمایندگان کارگران و کارفرمایان حضور دارند طرح شکایت کنید. برای بقیه مباحثی که طرح کردید نیز به سازمان تأمین اجتماعی رجوع کنید. من نامه شما را به آقایان موسوی مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی و اوسط رئیس مرکز بازرسی عملکرد و ارتباطات مردمی و اداره کل کار ارجاع می‌دهم.


ماهر از مدیران گذشته وزارت کار در تماس تلفنی خطاب به وزیر کار گفت: ما روی اشتغال توانمند‌های ذهنی کار می‌کنیم مشکل ما این است که بهزیستی برای مکان خواستار خرید ملک شده تا مجوز را تمدید کند. خیرین توان چنین کاری را ندارند. در این ۴ سال بهزیستی کوچکترین کمکی به ما نکرده است.


وزیر کار در پاسخ به این شخص تصریح کرد: سند مالکیت قانون است. قرارداد اجاره به قیمت صفر با بانک سرزمین ایرانی بنویسید و به همکاران ما در بهزیستی ارائه دهید تا مشکل حل شود.


بهروزی‌نیا رئیس انجمن توان‌بخشی کشور در تماس بعدی با وزیر گفت: غریب به ۲۰ سال است ۲ قانون در حمایت از حقوق معلولین وجود دارد. در مورد این قانون درست عمل نشده. در قانون آمده یارانه مرکز توان بخشی معادل قیمت تمام شده باید پرداخت شود اما این اتفاق نمی‌افتد. در ماده ۷ قانون معلولان قیمت تمام شده تعیین شده است. لطفاً ماده ۱۳۸ قانون را زیر پا نگذارند.


وزیر کار در پاسخ تأکید کرد: بخشی از این مشکل به خاطر محدودیت منابع است. من از دکتر قادری می‌خواهم که جلسه‌ای را با شما داشته باشند. در این جلسه از آقای اوسط رئیس مرکز بازرسی عملکرد و ارتباطات مردمی هم دعوت خواهد شد. کمک‌های خوبی توسط بهزیستی برای معلولین صورت گرفته اما شاید کافی نباشد.


در ادامه مهدی آجدانی از شرکت الماس شرقی به طرح مشکلات خود پرداخت، گفت: نسبت به پایین بودن دستمزد‌ها انتقاد داریم. حقوق بنده ۹ میلیون و ۶۰۰ تومان است. همه زیر نظر پیمان‌کار هستیم. مالیات هم به حقوق برخی تعلق گرفته. شغل ما جز مشاغل سخت و زیان‌آور است. از نظر تهویه مشکل داریم. ۲۳ سال برای بازنشستگی ما بسیار زیاد است‌. ما می‌خواهیم کارگران زیر نظر شرکت باشند و واسطه‌ها حذف شوند‌.


وزیر کار در پاسخ این شهروند عنوان کرد: هر ساله مشاغل سخت و زیان آور یک و نیم سال محاسبه می‌شود. کارگران به ادارات کار شهرستان رجوع کنند و شکایات خود را مطرح کنند. یکی از سخت‌ترین مشاغل معدن‌کاری ذغال سنگ می‌باشد. حلالترین روزی از آن شما است. برای معادن باید تصمیم دقیق‌تری بگیریم.
مروتی مدیر کمپین معلولان در ادامه گفت: قانون حمایت از حقوق معلولان اجرا نمی‌شود. اختصاص منابع مورد نیاز و مدیریت در سازمان بهزیستی دو محور اصلی ما است. برای اولین بار سال گذشته سازمان برنامه و بودجه برای تبصره ماده ۵ قانون حمایت از معلولان بودجه در نظر گرفت. قانون حمایت از معلولان به طور کامل اجرا نشده است. ما خواستار جلسه با مدیران هستیم.


وزیر کار با بیان این که بخش قابل توجهی از قانون اجرا شده، تشریح کرد: افزایش حقوق مستمری معلولان از موارد این قانون است که اجرایی شده و شما هم به آن اشاره کردید. مطالبات انباشته شده را ما باید آرام آرام حل کنیم. مستمری معلولان را دولت به صورت سنواتی افزایش داده است.


در این نشست سید محمد رضا حسینی معاون توسعه مدیریت و منابع، امیر علی اوسط رئیس مرکز بازرسی عملکرد و ارتباطات مردمی، میر هاشم موسوی مدیر عامل سازمان تأمین اجتماعی و علی محمد قادری رئیس سازمان بهزیستی حاضر شدند.


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مصاحبه پایانی با خبرنگاران، گفت: لایحه امنیت شغلی کارگران در دستور کار است و تقدیم دولت شده است؛ در کمیسیون‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفته است. منتظریم که در دولت مطرح و تصویب و سپس به مجلس شورای اسلامی ارسال شود.


وی افزود: در جلسه روز کارگر که با حضور آیت‌الله رئیسی برگزار شد برخی از نمایندگان تشکل‌ها از آقای رئیس‌جمهور درخواست کردند که تعیین حداقل حقوق و دستمزد کارگران مانند گذشته بر عهده شورای عالی کار باشد و این امر به مجلس شورای اسلامی سپرده نشود. رئیس‌جمهور نیز اشاره‌ای داشتند که ما آنرا درک کرده و از ارسال لایحه اصلاح ماده ۴۱ عقب نشینی کردیم و فعلا اراده‌ای برای اصلاح ماده نداریم.


وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه طرح کالابرگ الکترونیک به مدت سه ماه پرداخت شد، گفت: در حال بررسی تداوم این طرح هستیم؛ نقاط قوت و ضعف این طرح در حال بررسی است و ان‌شالله ظرف چند روز آینده درباره آن تصمیم‌گیری خواهد شد.


صولت مرتضوی با تاکید بر اینکه تمام تلاش این است که معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی به موقع پرداخت شود، بیان کرد: سال گذشته و امسال بخش قابل توجهی از معوقات بازنشستگان از جمله فرهنگیان تامین و پرداخت شد.


وی تصریح کرد: بخش دیگری از مطالبات بازنشستگان نیز حدود ۶۹ هزار میلیارد تومان است که با دستور رئیس‌جمهور و مصوبه هیات وزیران بخشی از سهام آلومینیوم جنوب را برای تسویه مطالبات بازنشستگان کشوری اختصاص یافت و در حال انتقال است. تمام تلاش ما بر این است که با تبدیل آن به ریال ان‌شاالله با قید فوریت این بخش از مطالبات بازنشستگان نیز پرداخت شود.


وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با اشاره به افزایش سنواتی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، افزود: افزایش حقوق بازنشستگان از اول فرودین ماه اعمال خواهد شد، بخشی از آن پرداخت شده است و مابقی نیز در اردیبهشت و خرداد اعمال و به همراه معوقات پرداخت خواهد شد.


مرتضوی با اشاره به اینکه ۲۰ میلیون خانوار از هفت دهک درآمدی تحت پوشش طرح کالابرگ الکترونیک قرار دارند، تصریح کرد: حدود ۶۰ میلیون ایرانی مشمول قاعده کالابرگ الکترونیک هستند. این طرح به مدت سه ماه و با کمترین ضریب خطا با همکاری ۲۲۰ هزار فروشگاه به انجام رسید.


وی افزود: هدفگذاری دولت سیزدهم در ایجاد یک میلیون فرصت شغلی در سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ برآورده شد و این میزان ایجاد اشتغال به شیوه‌های مختلف راستی‌آزمایی شده است.


مرتضوی اشاره کرد که یکی از دغدغه‌های ما بحث ضریب پشتیبانی صندوق تامین اجتماعی بود که با تدابیر اندیشیده شده و ایجاد اشتغال، ضریب پشتیبانی نیز حفظ شد.


وزیر کار با اشاره به تاکیدات رئیس‌جمهور بر مساله آسیب‌های اجتماعی، گفت: آیت الله رئیسی نسبت به مساله معیشت مردم حساسیت ویژه دارد و همواره تدبیر و برنامه‌ریزی می‌کنند که سفره اقشار ضعیف تحت تاثیر قرار نگیرد.


وی افزود: برنامه ریزی متنوعی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام شده است و بخش اعظمی از کار نیز برعهده ماست؛ هم در حوزه آموزش، هم در حوزه جهاد تبیین و روایتگری و ارایه تسهیلات اقداماتی انجام شده است.


صولت مرتضوی بیان کرد: بخشی از مشکلات آسیب‌های اجتماعی به ویژه بالا رفتن سن ازدواج در کشور به عدم اشتغال مرتبط است که در این راستا با ایجاد اشتغال مضاعف که در حال محقق شدن است، ان‌شالله رفع خواهد شد./ فارس


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تیپ شیک بازیگر سریال نجلا در اکران یک فیلم