واکنش قوه قضائیه به خشک شدن جنگل های حرا و مانگرو/ آلودگی زیست محیطی قاچاق سوخت اعلام جرم می‌شود و مجازات دارد


واکنش قوه قضائیه به خشک شدن جنگل های حرا و مانگرو/ آلودگی زیست محیطی قاچاق سوخت اعلام جرم می‌شود و مجازات دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روز گذشته رکنا گزارشی از یک فاجعه اکولوژیکی در هرمزگان منتشر کرد که حکایت از خشک شدن جنگل های حرا و منگرو می داد. گزارشی مستند از آنچه بر محیط زیست هرمزگان رفته...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روز گذشته رکنا گزارشی از یک فاجعه اکولوژیکی در هرمزگان منتشر کرد که حکایت از خشک شدن جنگل های حرا و منگرو می داد. گزارشی مستند از آنچه بر محیط زیست هرمزگان رفته است که یکی از اصلی ترین و حتی محوری ترین علت آسیب های حواشی قاچاق سوخت در منطقه است.

مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان در واکنش به آسیب های زیست محیطی که قاچاقچیان سوخت به محیط زیست و «جنگل های حرا و مانگرو» در استان وارد کرده اند به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: قاچاق سوخت آسیب های فراوانی دارد که خشک شدن جنگل های حرا و مانگرو و آسیب های زیست محیطی یکی از آنهاست.اگر بخواهیم آسیب های قاچاق سوخت را لیست کنیم آسیب هایی که قاچاق سوخت دارد نه تنها در حوزه محیط زیست بلکه در حوزه های دیگر هم آسیب های بیشماری دارد.

وی با بر شمردن آسیبهای قاچاق سوخت افزود: قاچاق سوخت آسیب های مالی و اقتصادی،ضربه به تولید،ضربه به اشتغال ،اجتماع و محیط زیست وارد می کند.

وی با اشاره به مشاغل کاذب ایجاده شده در این حوزه گفت: جوانان ما به جای اینکه بروند درس بخوانند و معلم و مهندس و متخصص شوند یکی رفته پاچالدار شده دیگری دارد رانندگی سوخت بر می کند یکی هم راه پاک کن شده و باقی در حال کارگری در قاچاق سوخت هستند.

در آینده در استان هرمزگان فرد تحصیلکرده و متخصصی نخواهیم داشت

او ادامه داد: جوانان استان به جای درس خوانندن به قاچاق سوخت اشتغال دارند،در آینده در استان فرد تحصیلکرده و متخصصی نخواهیم داشت .

او افزود:قاچاقچیان با مشک های ماری از جنس نایلون سوختی بالغ بر 30 هزار لیتر سوخت را قاچاق می کنند که در صورت برخورد و ضربه به آسانی پاره می شود و محیط دریایی را آلوده می کند.

قاچاقچیان در تعقیب و گریز پلیسی گازوئیل را در دریا ریخته و نابودی ایجاد می کنند

وی تشریح کرد:برخی از این قاچاقچیان سوخت با مخازن پر از گازوئیل در دریا در هنگام دستگیری 80 هزار لیتر مخزن سوخت خود را داخل دریا پمپاژ میکنند تا در هنگام دستگیری توسط عوامل نیروی انتظامی سوخت مکشوفه ای وجود نداشته باشد.

نشتی سوخت گیری قاچاقچیان سوخت جان محیط زیست را می گیرد

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان اضافه کرد: برخی از قاچاقچیان سوخت در تخلیه و بارگیری هایشان در هورها چون سوخت گیری هایشان استاندارد نیست نشتی و ریزش سوخت دارند که به محیط زیست صدمات زیادی وارد می کند.

برخوردهای شدیدی با قاچاقچیان سوخت خواهد شد.

قهرمانی با تاکید براینکه برخوردهای شدیدی با قاچاقچیان سوخت خواهد شد ادامه داد: در تمام پرونده های قاچاق سوخت، آلودگی زیست محیطی که ایجاد می کند هم اعلام جرم می شود و مجازات دارد.

او با تاکید بر اینکه در مورد قاچاق سوخت جریمه های سنگینی صادر می شود افزود: مجازات اصلی قاچاقچیان سوخت بر اساس آنچه در قانون تعیین شده است توسط قاضی قوه قضائیه و تعزیرات اجرا می شود. 5 برابر و یا ده برابر جریمه کمک سازمان یافته و حبس در جرائم آلودگی های زیست محیطی هم جدیدا مجازات های سنگینی تعیین شده است و بر اساس سوابق مجرم و جرائمش مجازات تعیین می شود و فقط به یک مورد جرم در روز کشف اکتفا نمی کنند و بر اساس اطلاعات فنی صورت گرفته در یک سال گذشته مجرم جرائم صادر می شود تا به این بازدارندگی افزوده شود.

بشکه گازوئیل 200 لیتری در جایگاه 60 هزار تومان روی دریا 18 میلیون تومان است

قهرمانی با اشاره به سود سرشار در قاچاق سوخت و بی تاثیر بودن جرائم در بازدارندگی گفت: بشکه گازوئیل 200 لیتری در جایگاه 60 هزار تومان در فاصله 20 متری جایگاه می شود 4 میلیون تومان، در شهرهای ساحلی 8 تا 10میلیون تومان می شود، و روی دریا در تحویل به کشتی های خارجی بشکه ای 18 میلیون تومان است.گاه یک لنج در یک شب یک میلیارد تومان سود می کند.


واکنش قوه قضائیه به خشک شدن جنگل های حرا و مانگرو/ آلودگی زیست محیطی قاچاق سوخت اعلام جرم می‌شود و مجازات دارد

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

با این راهکارهای ساده مشکلات دندان و لثه سالمندان را کم کنید