قیمت کنجاله سویا به زودی کاهش می‌یابد


قیمت کنجاله سویا به زودی کاهش می‌یابد

قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی گفت: به زودی با برنامه‌هایی که در دستور کار داریم شاهد کاهش قیمت کنجاله سویا خواهیم بود و قرار است اقداماتی از قبیل عرضه مدت‌دار نهاده‌ها، تنوع و رقابت در حوزه کنجاله سویا صورت گیرد.

قیمت کنجاله سویا به زودی کاهش می‌یابد

به گزارش ایران اکونومیست، علیرضا پیمان‌پاک با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در تنظیم بازار تعادل در بازار، تقویت و رونق تولید است، ‌ گفت: وقتی تولید رونق داشته باشد. عرضه از تقاضا فزونی بگیرد و اختلاف داشته باشد، طبیعتاً تنظیم بازار اتفاق می‌افتد. اما وقتی شما نتوانید تولید را تثبیت کنید، ثبات داشته باشید، استمرار تولید داشته باشید، منافع تولیدکننده تأمین شود، طبیعتاً با هر گونه قیمت گذاری دستوری، نظارت و فشار بر بازار نمی‌توانیم به آن ثبات، تعادل و تنظیم بازار دست پیدا یابیم.

افزایش تولید تخم‌مرغ در سه سال گذشته

وی افزود: در حوزه تخم‌مرغ طی سه سال گذشته رونق تولید و رشد قابل توجهی در حوزه تولید داشتیم. در کنار این افزایش تولید باید بتوانیم علاوه بر کاهش هزینه‌های تولید از جمله نهاده‌ها، افزایش عرضه با اطمینان خاطر به تولیدکننده‌ها بدهیم.

قائم مقام وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: در شش ماه اول سال به دلیل افزایش دما و گرما کاهش مصرف داریم و در شش ماه دوم نیز تقاضا افزایش می یابد. یکی از راه‌های تنظیم بازار این بود که به صورت سنتی همانطور که در سال‌های گذشته اعلام می‌شد وزارت جهاد، پشتیبانی امور دام و مجموعه‌های مختلف خرید تضمینی کنند. این خرید تضمینی یعنی تخم مرغی را خرید می‌کنید حدود دو ماه دیگر این تخم مرغ صنعتی می‌شود و کاهش قیمت پیدا می‌کند. اما این اقدام یک هزینه تنظیم بازاری روی دست دولت می‌گذارد.

برنامه داریم در بازارهای اتحادیه اوراسیا ورود کنیم

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، عنوان کرد:شیوه دیگر این است که دولت با حمایت و همراهی بخش خصوصی برنامه‌ریزی برای صادرات مازاد عرضه به کشورهای اطراف مانند حوزه عراق و افغانستان و حاشیه خلیج فارس داشته باشد. برنامه داریم که با همراهی تشکل‌ها در بازار اتحادیه اوراسیا نیز حضور پیدا کنیم.

پیمان پاک با بیان اینکه تولیدکننده می‌تواند در ازای صادرات درآمد ارزی بدست آورد، گفت:با همراهی و برنامه ریزی با بانک مرکزی قصد داریم اقداماتی جهت تسهیل بازگشت ارز انجام دهیم تا آنها بتوانند با نرخ‌های رقابتی ارز خود را عرضه کنند و زیان یا درآمد کمتری که از فروش در بازارهای داخلی به دست‌ می آورند را از مسیر صادرات جبران کنند و تولید استمرار یابد.

قائم مقام وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: با فعالیت گسترده‌ای که وزارت صمت، سفارتخانه ما در روسیه، رایزن بازرگانی ما و وزارت جهاد و تشکل مربوطه، سه ماه مستمر انجام شد توانستیم مجوزها را در روسیه به دست آورده و یک بازار بسیار بزرگ بکر مستمر مطمئنی را که نیاز به محصول ما دارد از آن خود کرده و در آن نفوذ کنیم. این یک همکاری نزدیک بین دولت و بخش خصوصی بود که اثر آن در سفره مردم است و استمرار تولید، تنظیم و تعادل بازار را دارد.

وی در خصوص اینکه نهاده‌های دامی ارز ترجیحی می‌گیرند و با صادرات به نوعی این یارانه به کشورهای دیگر می‌رود، گفت: فروش، ارزی است و اگر کشور امارات، قطر، عمان، عراق و روسیه خرید می‌کنند، به ازای نرخ، ارز پرداخت می‌کنند و منافع ارز برگشته به عبارتی متوجه تولیدکننده می‌شود. اگر در فصل گرم صادرات انجام ندهید، کاهش درآمد تولید باشد، زیان به تولیدکننده منعکس شود، این باعث حذف مرغ‌های مولد می‌شود و در شش ماه دوم سال بحران تخم مرغ خواهیم داشت.

پیمان پاک عنوان کرد: منافع صادرات به شبکه تولید می‌رود و رونق تولید را در پی دارد از طرفی ارز هم به کشور برمی‌گردد.

پیمان پاک گفت: طی یک سال گذشته استراتژی وزارت جهاد این بود که هزینه تمام شده تولید را کاهش دهد. هزینه تمام شده تولید از جمله یکی از مهمترین حوزه‌ها در حوزه طیور؛ بحث نهاده‌ است. این که ما نهاده‌ها را به سرعت و سهولت با قیمت مناسب و به صورت رقابتی در اختیار مرغدار و دامدار قرار دهیم، فعالیتی بود که برنامه ریزی و امروز محقق شد. امروز نهاده‌ها شامل ذرت، کنجاله و جو، ذرت به صورت مدت‌دار، بعضاً سه ماهه، چهار ماهه و ۶ ماهه در اختیار مرغدار قرار می‌گیرد با ۲۰ تا ۳۰ درصد زیر نرخ مصوب. همین باعث رونق تولید و اطمینان خاطر می‌شود.

بیش از ۷۰ درصد قیمت تمام شده مرغ و تخم مرغ نهاده است

وی در ادامه گفت: بیش از ۷۰ درصد قیمت تمام شده مرغ و تخم مرغ در حوزه طیور، نهاده‌ها بوده که دراین بخش سه اتفاق افتاده است. یکی انحصار زدایی و افزایش تعداد بازیگران و ایجاد رقابت که خودش را نشان می‌دهد که این انحصازدایی هم در حوزه خرید اعتباری، هم در حوزه کاهش قیمت وتنوع مبادی مشخص است. سال‌های سال از یک حوزه جغرافیایی مثل آمریکای لاتین تامین نهاده می‌کردیم اما در حال حاضر از ۵ تا ۶ نقطه این تامین صورت می‌گیرد.

پیمان پاک همچنین به قیمت نهاده‌ها نیز اشاره کرد و گفت: در حوزه نهاده‌ها قیمت‌ها مناسب و قابل کاهش است که این موضوع به کاهش قیمت تولید نیز کمک می‌کند. با کمک و هماهنگی که با اتحادیه‌ها داریم در تلاش هستیم قیمت‌ها به قیمت مصوب نزدیک شود.

قائم مقام وزیر جهادکشاورزی تصریح کرد: قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ همان ۵۷ هزار تومان است. برای تولیدکننده نیز بخشی از محل صادرات و سودی که از محل صادرات حاصل می‌شود جبران خواهد شد و بخش دیگر نیز باید با همان خرید تضمینی و همراهی با مجموعه تشکل‌ها این اتفاق بیفتد.

کاهش قیمت کنجاله سویا به زودی

وی در پاسخ به اینکه آیا کاهش قیمت نهاده اتفاق می‌افتد یا خیر؟ گفت: در زمینه کنجاله سویا به زودی با همان برنامه‌هایی که در دستور کار داریم شاهد کاهش قیمت کنجاله خواهیم بود که این مهم از طریق عرضه مدت‌دار نهاده، تنوع و رقابت در حوزه کنجاله سویا رقم خواهد خورد.

پیمان پاک در ادامه همچنین به تولید مرغ نیز اشاره کرد و گفت: در خصوص مرغ هم همین است. وقتی نهاده در اختیار مرغدار قرار دهیم خیال مرغدار راحت می ‌شود که تا شش ماه آینده نهاده داریم و مشکلی دراین زمینه نیست و تولید افزایش می یابد.

به گفته وی در حوزه تخم مرغ تقریباً زنجیره‌های بالغی داریم که با کمک آنها مدیریت می‌کنیم اما در زمینه مرغ سهم زنجیره‌ها پایین است و در تلاش هستیم سهم زنجیره‌ها را افزایش دهیم.

ذخایر استراتژیک را از محل تولید داخل تامین می کنیم

این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه در حوزه مرغ دو اقدام انجام داده‌ایم، ‌ گفت:یکی از اقدامات این است که بخش عمده‌ای از ذخایرمان را از محل تولید داخل تامین می‌کنیم. این یعنی دیگر واردات نداریم. اقدامی که در دولت انجام شد این بود که ارز مرغ به تالار دوم رفت و امسال به واردات مرغ منجمد ارز ترجیحی نمی‌دهیم و ذخایر استراتژیکمان از مرغ داخلی تامین خواهد شد. تا کنون ۶۰ هزار تن ذخیره سازی شده است که آن را به ۸۰ هزار تن خواهیم رساند.

وی افزود: اگر مازاد داشته باشیم برنامه صادرات را به موازات خرید داخل تغییر می‌دهیم. در حال حاضر تقریباً حدود دو تا ۳۰۰۰ تن برنامه‌ریزی کرده‌ایم. روز گذشته آقای وزیر مجوز ۱۷ هزار تن اضافه صادرات را با کمک تشکل‌ها داده‌اند.

استمرار ۱۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی

پیمان پاک در بخش دیگری از صحبت‌هایش افزود: برنامه داریم تولید مرغ را افزایش دهیم و ۱۵۰ میلیون جوجه ریزی را به طور مستمر ادامه دهیم و در این ۸ ماه تعادل و تنظیم بازاری را که شاهد بودیم دنبال کنیم.

عرضه بیش از ۳میلیون تن جو در سالجاری

وی در ادامه گفت: سال گذشته در حوزه گوشت قرمز مقداری دچار مشکل بودیم اما سعی کردیم نهاده به اندازه مفید تامین شود و در این راستا جو با حجم سنگینی عرضه شد. امسال برنامه‌ داریم بیش از ۳ میلیون تن جو در کنار جو داخلی وارد و عرضه کنیم.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تست شخصیت شناسی/ در این تصویر چه می بینید؟