طرح مصر برای آینده مناطق فلسطینی


طرح مصر برای آینده مناطق فلسطینی

رسانه‌های عبری زبان خبر دادند، دولت قاهره طرحی را برای اداره مناطق فلسطینی توسط نیرویی عربی به واشنگتن پیشنهاد کرده است.

طرح مصر برای آینده مناطق فلسطینی

به گزارش راهبرد معاصر؛ رسانه‌های عبری زبان اعلام کردند، دولت عبدالفتاح السیسی ابتکار عملی را به واشنگتن پیشنهاد کرده است که در چارچوب آن یک نیروی عربی برای اداره مناطق فلسطینی تشکیل شود، اما این پیشنهاد با مخالفت قاطع عربستان سعودی و شماری دیگر از کشور‌های عربی مواجه شده است.

شبکه رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی کان در گزارشی در این رابطه اعلام کرد مصری‌ها این پیشنهاد را در جریان سفر اخیر آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا به قاهره تسلیم وی کردند و در آن به امکان تشکیل نیروی حافظ صلح عربی در کرانه باختری و نوار غزه اشاره نمودند، اما شماری از کشور‌های منطقه با آن مخالفت کردند که در میان آن‌ها می‌توان به عربستان سعودی، اردن و قطر اشاره کرد.

روی کایس تحلیل‌گر سیاسی متخصص در امور عربی به این رسانه عبری زبان گفت: کشور‌های عربی رویکرد‌ها خود را در قبال ایده تشکیل نیروی حافظ صلح در نوار غزه و کرانه باختری تغییر داده‌اند، این در حالی است که پیش از این شماری از مسئولین رسمی کشور‌های عربی اعلام کرده بودند که از چنین ایده‌ای حمایت می‌کنند.

کایس افزود: هنوز مشخص نیست کدام یک از کشور‌های عربی با این ابتکار عمل موافقت خواهند کرد، چون یک دیپلمات عرب هم در این زمینه امروز دوشنبه به فایننشال تایمز آمریکا گفت، چنین نیرویی باید در چارچوب مصوبه شورای امنیت و برای یک مدت زمانی محدود اعزام شود، این در حالی است که یک منبع عربی دیگر تاکید کرده است که مصر در حالی این ابتکار را مطرح کرده است که بسیاری از کشور‌های منطقه از جمله عربستان، اردن و قطر با آن مخالف هستند.

به گفته این تحلیل‌گر امور عربی: دو ماه قبل‌تر نیز نشستی بین وزرای خارجه کشور‌های عربی و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در قاهره برگزار و مسئله استقرار نیروی حافظ صلح عربی در مناطق فلسطینی چه کرانه باختری و چه نوار غزه مطرح و مورد بررسی قرار گرفته بود.

این در حالی است که در آن زمان وزرای خارجه عربستان سعودی، اردن، قطر امارات متحده عربی و حتی مصر در نشستی با بلینکن دیدگاه خود را در مورد روز پس از پایان جنگ غزه اعلام و تاکید نمودند که از راه‌حل استقرار تشکیلات خودگردان در این منطقه حمایت می‌کنند.

به گفته کان: کشور‌های عربی نگران این مسئله هستند که اسرائیل از حضور نیرو‌های حافظ صلح عربی در مناطق فلسطینی به عنوان ابزاری برای تعامل با مشکلات و چالش‌های خود در غزه همچون توزیع کمک‌های بشر دوستانه استفاده کند. / تسنیم


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تست شخصیت شناسی/ در این تصویر چه می بینید؟