رزمایشی در جهت حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی روسیه


رزمایشی در جهت حفظ حاکمیت و تمامیت ارضی روسیه

امروز ارتش روسیه به دستور ولادیمیر پوتین آمادگی خود را برای انجام رزمایش سلاحهای هستهای تاکتیکی در پاسخ به تهدیدات ناتو اعلام کرد.

به گزارش اسپوتنیک امروز ارتش روسیه به دستور ولادیمیر پوتین آمادگی خود را برای انجام رزمایش سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی در پاسخ به تهدیدات ناتو اعلام کرد. این اعلام آمادگی درست در اوج اظهارات جاه‌طلبانه سران فرانسه، انگلیس و ایالات‌متحده درجهت تشدید تنش‌ها و درگیری‌ها در خطوط مقدم جبهه اوکراین انجام پذیرفته است. در روزهای گذشته امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه، دیوید کامرون وزیرخارجه انگلستان و برخی نمایندگان کنگره آمریکا با اظهاراتی غیرمسئولانه از اعزام نیرو به اوکراین خبردادند و همچنین اجازه استفاده از تسلیحات دوربرد به‌منظور هدف قرار دادن خاک روسیه توسط اوکراین را صادر کردند.
در تحلیل و بررسی چرایی دستور پوتین به ارتش این کشور که در جهت دفاع از حاکمیت و تمامیت ارضی روسیه صادر شده است می‌توان دلایلی برشمرد. از آن جمله به‌نظر می‌رسد سران کشورهای غربی بعد از اعلام بودجه 61 میلیاردی ایالات‌متحده به اوکراین و ارسال برخی تسلیحات و موشک‌های برد بلند قصد دارند مرحله جدیدی از تقابل را در جبهه اوکراین با روسیه بگشایند. این درحالی است که ولادیمیر پوتین و دیگر سران سیاسی مسکو بارها اعلام کرده‌اند خواهان گسترش درگیری با ناتو یا برخی کشورهای دیگر اروپا نبوده و نیستند مگر اینکه اقدامات تجاوزکارانه ناتو این کشور را برای دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت خود وادار به ورود به مرحله‌ای بدون بازگشت در جنگ کند.
مطمئنا ورود به چنین مرحله‌ای که می‌تواند یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های آن استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی باشد احتیاج به آمادگی‌های عملیاتی دارد. روسیه بزرگترین انبار تسلیحات تاکتیکی جهان را داراست ولی تا به حال در تاریخ روسیه مدرن هیچ‌گاه این نوع از سلاح حتی در مقیاس آزمایش و مانور مورد استفاده قرار نگرفته است.
از همین‌روی در ابتدا، آمادگی رزمی هر زرادخانه باید مورد بررسی قرار گیرد و ثانیاً، در شرایط فعلی این یک سیگنال به کشورهایی است که معتقدند روسیه قادر به استفاده از این نوع تسلیحات در صورت بروز یک تهدید به اصطلاح وجودی و فوری نیست.
باید این مطلب را مدنظر قرار داد که در گذشته پاریس اعلام کرد که لژیون فرانسه در درگیری‌ها میان نیروهای روس و اوکراینی شرکت نخواهند کرد و این نیروها در مکانی میان مرز اوکراین و بلاروس جای خواهند گرفت تا جایگزین واحدهای اوکراینی در این مرز باشند. بعدها مشخص شد که لژیون فرانسه در منطقه اسلاویانسک حضور داشتند. جایی که توسط ارتش روسیه مورد حمله هوایی قرار گرفت، این بدان‌ معناست که درگیری مستقیمی میان روسیه و فرانسه درگرفته است. این درحالی است که فرانسه یک قدرت هسته‌ای است و قاعدتا، زمانی که یک قدرت هسته‌ای شروع به مداخله در یک مناقشه می‌کند، خصومت‌ها ماهیت کاملاً متفاوتی به خود می‌گیرد."
برطبق قواعد بازدارندگی برای دور نگه داشتن امانوئل ماکرون یا هر کدام از سران ناتو از گام‌های بعدی، باید به غرب نشان داد شود که روسیه برای هر گونه گسترش وضعیت جنگی آمادگی کامل دارد.
همچنین با استقرار دائم یک لشگر زرهی کامل آلمان در کشور لیتوانی و اضافه شدن یک لشگر زرهی دیگر از ایالات‌متحده در این منطقه این فهم را در روس‌ها به وجود آورده است که غرب رویکردی کاملا متفاوت از اظهارات خود را در پیش گرفته‌اند. سیاستی که سران ناتو و غرب آن را استراتژی بازدارندگی می‌نامند دیگر بازدارندگی نیست، بلکه یک آماده سازی کامل برای یک درگیری مسلحانه در پس زمینه گفتگوهایی است که اکنون در رسانه‌های غربی در جریان است.
با در نظر گرفتن شرایط میدانی و سیاسی موجود که غربی‌ها در به وجود آوردن آن نقش اساسی را داشته‌اند، روس‌ها این حق را برای دفاع از سرزمین‌ها و منافع ملی خود قائل هستند تا با استفاده از این نوع از تسلیحات هسته‌ای بازدارندگی لازم را ایجاد کنند حتی با علم به اینکه این امر می‌تواند تبعات جبران ناپذیری داشته باشد.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

علامه علی کورانی درگذشت