کمبود راننده، بخشی از اتوبوس‌های حمل‌ونقل عمومی را پارکینگ‌ نشین کرده است!


کمبود راننده، بخشی از اتوبوس‌های حمل‌ونقل عمومی را پارکینگ‌ نشین کرده است!

در حالی که سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای کانادا می‌گوید در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳ حدود ۲۴هزار جایگاه شغل راننده کامیون پر نشده است اما مطالعه اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل جاده‌ای (IRU) بیش‌از ۳میلیون شغل رانندگی کامیون را در ۳۶کشور دیگر، خالی شناسایی کرده است. اتحادیه IRU انتظار دارد کمبود راننده کامیون تا سال ۲۰۲۸ دوبرابر شود. در کشور ما نیز در این زمینه کمبودهایی وجود دارد.

درخواست از رانندگان کامیون و رانندگان بازنشسته

اوایل فروردین‌ماه امسال هم‌زمان با ایام نوروز و افزایش تردد اتوبوس‌های مسافربری به‌دلیل آغاز سفرهای نوروزی و کمبود راننده پایه‌یک، درخواست صدور مجوز برای فعالیت رانندگان بخش باری و رانندگان بازنشسته در حمل‌ونقل جاده‌ای مسافری مطرح و تاکید شد هنگام اوج سفرهای جاده‌ای کمبود راننده اتوبوس وجود دارد.

درخواست استفاده از رانندگان کامیون و رانندگان بازنشسته اتوبوس ازسوی حمیدرضا شهرکی‌ثانوی، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از داریوش امانی، رئیس این سازمان مطرح و در آن عنوان شد: باتوجه به کمبود راننده در بخش مسافری پیشنهاد می‌شود مانند ایام اربعین، امکان فعالیت رانندگان فعال بخش باری دارای کارت هوشمند که سابقه ۱۰سال فعالیت در ناوگان سنگین باری را دارند، در بخش حمل‌ونقل مسافری در ایام اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۳ فراهم شود.

در بخش دیگری از این درخواست که تاریخ آن مربوط به ۲۶ اسفند سال ۱۴۰۲ است، عنوان شد: امکان فعالیت رانندگان بازنشسته مسافری با سن کمتر از ۶۹سال به شرط دریافت کارت صحت و سلامت در ایام اجرای طرح نوروزی ۱۴۰۳ در بخش حمل‌ونقل مسافری فراهم شود.

با یک چالش جدی مواجه هستیم

چند روز قبل، مدیرعامل اتحادیه حمل‌ونقل مسافر شهری کشور با بیان اینکه راننده پایه یک در اتوبوسرانی‌های کشور تبدیل به دغدغه شده است، گفت: پس از سال‌ها پیگیری توانستیم با کمک دولت سیزدهم و وزارت کشور اتوبوس‌های نو را به چرخه حمل‌ونقل عمومی وارد کنیم، شهرداری‌ها به‌رغم گرفتاری‌ها پول تهیه کردند و اتوبوس خریدند اما تعدادی از این اتوبوس‌ها به دلیل نبود راننده پایه‌یک در پارکینگ‌ها هستند.

مرتضی ضامنی در ادامه گفت: فرآیند اخذ گواهینامه پایه‌یک برای رانندگان اتوبوس را تسهیل می‌کنیم، اما رانندگان با دریافت پایه‌یک با وجود اینکه حقوق دریافتی آن‌ها از حوزه حمل‌ونقل شهری بالاتر است یا مهاجرت می‌کنند یا مشغول کار دیگری می‌شوند، یکسری مهاجرت از شهرستان‌ها به شهرهای بزرگ داریم چراکه این شهرها حقوق خوبی به رانندگان پرداخت می‌کنند.

وی ادامه داد: با یک چالش جدی مواجه هستیم که تنها راه‌حل آن صدور کارت شهری است و طی سال‌های گذشته نیز اجرا شد، بدین‌صورت که تنها تخصص راننده اتوبوس، رانندگی در حوزه اتوبوسرانی شهری باشد اما در این راستا نیاز به الزاماتی داریم که با همکاری پلیس راهور حل‌شدنی است تا این معضل اجتماعی از حوزه حمل‌ونقل شهری رفع شود.

روال طولانی دریافت گواهینامه پایه‌یک

اواخر اسفند ماه سال گذشته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه کمبود راننده پایه‌یک در کشور داریم، گفت: فرآیند اخذ گواهینامه پایه‌یک را با کمک پلیس کوتاه می‌کنیم.

مهدی علیزاده با بیان اینکه توزیع شرکت‌های داخلی به میزانی نیست که به این حجم از شهرداری‌ها خدمت‌رسانی کنند، بیان کرد: اگر حتی مشکل تولید و تامین اتوبوس‌ها هم حل شود، مشکل کمبود راننده سد راهمان خواهد بود. در کشور از جهت راننده پایه‌یک کمبود داریم و این موضوع یک سبقه تاریخی دارد. راننده‌هایی که در حوزه شهری کار می‌کنند، سختی‌های خاص خود را دارند؛ بنابراین جذابیت فعالیت در اتوبوس‌های درون‌شهری برای دارندگان گواهینامه پایه‌یک کم است.

علیزاده ادامه داد: البته روال اخذ گواهینامه پایه‌یک بسیار طولانی است؛ یعنی مراحل دریافت این گواهینامه از ۳ماه تا یک‌سال طول می‌کشد. بنابراین ما به دنبال تسهیل این روند هستیم. دو کار برای این مساله می‌توان انجام داد. اولین کار این است که کارت شهری را که چه قبل انقلاب و چه در دهه ۸۰ وجود داشت، با مصوبه هیات وزیران فعال کنیم. امیدواریم ه پلیس راهور هم در این زمینه به ما کمک کند تا کارت‌شهری را برای افرادی که گواهینامه پایه دو دارند (با شرایط، آموزش‌ها و محدودیت‌های خاص)، مجددا فعال کنیم.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی عنوان کرد: دومین کار این است که فرآیند اخذ گواهینامه پایه‌یک را با کمک پلیس کوتاه کنیم. طبق دستور فرمانده فراجا و تفاهم‌نامه‌ای که طی روزهای آینده منعقد خواهد شد، این فرآیند قرار است کوتاه شود که ای موضوع را به سایر کلانشهرها نیز تسری خواهیم داد.

آمار بالای مهاجرت در میان رانندگان کامیون ایرانی

چندی پیش، احمدرضا عامری، رئیس اتحادیه شرکت‌های مسافربری گفت: برخی کشورها به رانندگان در بخش حمل‌ونقل باری هم اقامت و هم حقوق چندهزار دلاری پرداخت می‌کنند. ما امروز با افرادی تحصیل‌کرده‌ای مواجه هستیم که به دنبال دریافت گواهینامه رانندگی پایه‌یک هستند تا بتوانند از این طریق به آن کشورها مهاجرت کنند. کسی که گواهینامه پایه‌یک داشته باشد، می‌تواند راننده اتوبوس و کامیون باشد و فرصت مهاجرت دارد.

نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی کامیون داران نیز در این زمینه بیان کرد: استقبال رانندگان برای مهاجرت به اروپا بسیار بالا رفته است.

سیدجلال موسوی افزود: البته تمام کسانی که برای مهاجرت اقدام کردند، راننده نیستند. حتی در برخی مواقع افرادی بودند که در شرکتی سمت مدیریتی داشتند و پس از دریافت گواهینامه پایه‌یک و چندماه آموزش به کشورهای دیگر مهاجرت کردند.

نایب‌رئیس کانون انجمن صنفی کامیون‌داران بیان کرد: کمبود بار و درآمد پایین از دلایلی هستند که رانندگان کامیون را به سمت مهاجرت سوق می‌دهند.



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آشنایی با رنو 5 توربو 3، هاچبکی پهن و غرق در فیبر کربن!