آیا می دانید کدام خدمات دندانپزشکی رایگان است؟


آیا می دانید کدام خدمات دندانپزشکی رایگان است؟

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تمامی خدمات سطح یک دندانپزشکی در پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت به صورت رایگان است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از کرمان؛ دکتر رسول حسن زاده در تور خبری ویژه پویش ملی سلامت دهان و دندان، گفت: خدمات سطح یک شامل وارنیش فلوراید در گروه سنی ۳ تا ۱۴ سال که در پایگاه های سلامت، خانه های بهداشت و مدارس انجام می شود.

وی ادامه داد: ارائه مسواک انگشتی و آموزش نحوه استفاده از آن به والدین کودکان زیر دو سال در سه نوبت، ۶ ماهگی، ۱۲ ماهگی و ۱۸ ماهگی به صورت رایگان، نیز یکی دیگر از خدمات سطح یک محسوب می شود.

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، تصریح کرد: در ادامه خدمات سطح یک، افراد مراجعه کننده پس از انجام معاینات رایگان و ارائه آموزش های لازم، در صورت وجود مشکلات دهان و دندان، به دندان پزشک ارجاع داده می شوند.

دکتر حسن زاده بیان کرد: در سال ۱۴۰۲، تعداد ۶۷۶ هزار و ۵۶ خدمت سطح یک دندان پزشکی در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان توسط بهورزان و مراقبین سلامت ارائه شده است.

وی در تشریح خدمات سطح دو، بیان داشت: خدمات سطح دو نیز در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت در گروه های هدف، شامل کودکان زیر ۱۴ سال، زنان باردار و شیر ده تا یکسالگی فرزند خود رایگان ارائه می شود.

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: فیشورسیلانت یا شیار پوش دندان های دائمی، انواع ترمیم های کامپوزیت و آمارگام، فلوراید تراپی، جرم گیری، عصب کشی دندان های شیری، درمان پالپ زنده، رادیوگرافی دندان و کشیدن دندان های غیرقابل نگهداری برای همه گروه های سنی با اولویت گروه های هدف ذکر شده، در مناطق شهری با تعرفه دولتی ارائه می شود.

حسن زاده در خصوص اهمیت دادن به کنترل عفونت در این مراکز گفت: همچنین کنترل عفونت در این مراکز با تجهیزات نوسازی شده و در سطح بالایی انجام می شود.

وی تشریح کرد: در شهر کرمان، خدمات دندان پزشکی سطح دو در مراکز امیرکبیر، سینا، سپهری، با قدرت، سرآسیاب، حاج علی رستمی، شهید همت و ۱۷ شهریور ارائه می شود.

رئیس گروه سلامت دهان و دندان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار داشت: در سایر شهرستان های تحت پوشش دانشگاه نیز این خدمات با ویژگی های ذکر شده در مراکز مشخص شده ارائه می شود که مردم می توانند با مراجعه به مراکز و پایگاه های بهداشتی از مکان های ارائه خدمات دندان پزشکی آگاه شوند.

حسن زاده در خصوص تعداد این مراکز تصریح کرد: به طور کلی در کلیه شهرستان های تحت پوشش دانشگاه، تعداد ۷۳ واحد دندان پزشکی وجود دارد که ۵۸ عدد آنها در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر و ۱۵ عدد آنها در مناطق شهری قرار دارند.

وی خاطرنشان ساخت: در حال حاضر تعداد ۶۸ دندان پزشک و ۵۰ دستیار دندان پزشک در مراکز دندان پزشکی شهرستان های تحت پوشش معاونت بهداشتی دانشگاه فعالیت می کنند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ریلکس کنید / آهنگ بی کلام آرامش بخش + فیلم