حجم معاملات برق در بورس انرژی از 3 میلیون مگاوات فراتر رفت


حجم معاملات برق در بورس انرژی از 3 میلیون مگاوات فراتر رفت

حجم معاملات در بازار بورس انرژی با گذشت سومین هفته از معاملات به ۳ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۷۳۵ مگاوات ساعت رسید.

حجم معاملات برق در بورس انرژی از 3 میلیون مگاوات فراتر رفت

به گزارش ایران اکونومیست از وزارت نیرو، بر اساس اطلاعات شرکت مدیریت شبکه برق ایران در مجموع ۳۸ شرکت توزیع برق از ابتدای اردیبهشت‌ماه تا پایان هفته گذشته ۳ میلیون و ۸۳۹ هزار و ۷۳۵ مگاوات ساعت برق با متوسط قیمت ۱۰۸۰ ریال و حداقل نرخ ۸۵۰ ریال در بورس انرژی معامله کردند و نرخ معاملات ۱۰۲۰ ریال حداقل، ۱۰۸۶ ریال متوسط و ۱۰۹۵ ریال حداکثر تعیین شد.

در این بین نکته مهم در معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته پیشی‌گرفتن نیروگاه‌های خصوصی از نیروگاه‌های دولتی بود و براین‌اساس، درصد حجم فروش نیروگاه‌های خصوصی به ۸۳ درصد و به رقم ۲۴۵ هزار و ۲۸۰ مگاوات ساعت رسید.

بر اساس این گزارش در آخرین روز معاملات هفته قبل تعداد ۷۸ معامله صورت‌گرفته است که نسبت به‌روز قبل ۷۳ درصد افزایش را به همراه داشت.

پس از پایان معاملات روز چهارشنبه، ارزش معاملات در بازار برق بورس انرژی از ابتدای ماه تا کنون به میزان ۴ هزار و ۴۷۱ میلیارد ریال رسیده است. از طرفی در روز پایانی کمترین قیمت هر کیلووات‌ساعت به میزان ۲ درصد رشد داشت.

مشترکان صنعتی بالای یک مگاوات از سال قبل مکلف شده‌اند برق خود را از طریق بورس انرژی یا معاملات دوجانبه خرید کنند که تا کنون از ۷۵۰۰ مشترک بالای یک مگاوات ۵۹ در صد برق خود را از این طریق خریداری کرده‌اند و ۴۱ درصد هنوز برق را از شرکت‌های توزیع و برق منطقه‌ای با قیمتی تقریباً دوبرابر بورس خرید می‌کنند.

به گزارش ایران اکونومیست، «مصطفی رجبی مشهدی» درباره آغاز فعالیت شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور در بورس انرژی و اقدام آن‌ها برای خرید در بورس، افزود: بر اساس تأکید ویژه وزیر نیرو، اصلاحات مالی جامعی در صنعت برق به جریان افتاده است که بخشی از آن به ورود شرکت‌های توزیع برق به بورس انرژی و خرید مستقیم برق از این بازار خواهد بود.

وی ادامه داد: بر اساس این طرح که از روز نخست اردیبهشت‌ماه آغاز شد، یک حساب وکالتی برای شرکت‌های توزیع سراسر کشور باز شده است و توانیر ماهانه این حساب‌ها را به میزان ۲ هزار میلیارد تومان شارژ خواهد کرد تا شرکت‌های توزیع بتوانند در بورس انرژی به‌صورت مستقیم اقدام به خرید برق کنند.

بیشتر بخوانید


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

معرفی بهترین خودروهای تاریخ کشور آلمان