سرمایه‌گذاری، بیش از دوبرابر حد انتظار!


سرمایه‌گذاری، بیش از دوبرابر حد انتظار!

طبق نظر کارشناسان اقتصادی، در صورتی که سرمایه‌گذاری‌ها در یک بنگاه اقتصادی حدود ۵ برابر سودآوری آن باشد، آن مجموعه پویا و فعال خواهد بود و می‌تواند با چشم‌انداز مثبتی در مسیر توسعه گام بردارد.

به گزارش بورس نیوز، طبق نظر کارشناسان اقتصادی، در صورتی که سرمایه‌گذاری‌ها در یک بنگاه اقتصادی حدود ۵ برابر سودآوری آن باشد، آن مجموعه پویا و فعال خواهد بود و می‌تواند با چشم‌انداز مثبتی در مسیر توسعه گام بردارد.

همچنین در دنیای پرتلاطم امروزی همواره بدیهی‌ترین امر در سرمایه‌گذاری‌ها درنظرگرفتن ریسک و شوک‌های احتمالی است که ممکن است به بازار‌ها وارد شود.

طبق آخرین گزارش عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات (ومعادن)، سود این مجموعه ۱۴ هزار میلیارد تومان برآورد شد؛ با این حساب در صورتی که این مجموعه چیزی حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های مختلف داشته باشد، می‌توان گفت که حرکت رو به جلو و پویایی دارد؛ این در حالی است که «ومعادن» با مشارکت در ۹۹ پروژه در حال اجرا و برنامه‌ریزی، بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان، یعنی بیش از دو برابر مقداری که انتظار می‌رود، سرمایه‌گذاری کرده است.

همواره در تحلیل فعالیت‌های این شرکت باید در نظر داشت که تا پیش از این و در سال‌های گذشته، فعالیت «ومعادن» تنها در قالب یک نهاد مالی خلاصه می‌شد، اما در حال حاضر، این مجموعه درعین ادامه فعالیت پیشین خود در حوزه سهامداری و راهبری شرکت‌های بزرگ بخش معدن و صنایع معدنی، فصل جدیدی از فعالیت خود را آغاز کرده و به طور مستقیم وارد حوزه عملیاتی و پیشبرد پروژه‌های بزرگ ملی شده‌است؛ با توجه به اینکه اغلب این پروژه‌ها در حال اجرا هستند و طبق پیش‌بینی‌ها تمام آن‌ها تا سال ۱۴۰۶ به اتمام می‌رسند، می‌توان گفت نتایج آن پس از آغاز بهره‌برداری از پروژه‌ها بر سودآوری شرکت نمایان خواهد شد.

شرکت «ومعادن» در راستای تکمیل زنجیره ارزش صنایع معدنی و فلزی و با درنظرگرفتن تمام نیاز‌های زیرساختی اقدام به سرمایه‌گذاری در سبد متنوعی از پروژه‌ها کرده است؛ پروژه‌های بزرگی همچون احداث پایانه مکانیزه در بندر شهید رجایی، احداث چند واحد نیروگاهی سیکل ترکیبی و خورشیدی و همچنین پروژه‌هایی، چون احداث کارخانه الکترود گرافیتی که مورد نیاز کارخانه‌های فولادی می‌باشد و احداث کارخانه تولید نوار نقاله استیل کورد و آریا تایر هامون با این هدف صورت گرفته که علاوه بر رفع نیاز‌های زیرساختی، از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری شود و این محصولات در داخل کشور تولید شده و تاثیر تحریم‌ها و مسائل مربوط به تامین مواد، قطعات و تجهیزات مورد نیاز، به حداقل ممکن برسد.

گروه سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات فراتر از زنجیره فولاد پیش رفته و با سرمایه‌گذاری در پروژه‌هایی، چون احداث کارخانه کنسانتره‌سازی مس جانجا، تنوع بیشتری به سبد سرمایه‌گذاری خود بخشیده است. با توجه به نیاز روزافزون کشور‌های منطقه به مس، محصول صادراتی این پروژه می‌تواند ارزآوری خوبی برای این مجموعه به همراه داشته باشد.

همچنین «ومعادن» با سهامداری ۵۷ درصدی خود در شرکت پروژه‌محور «تجلی»، به نوعی در حوزه عناصر استراتژیکی، چون لیتیوم و عناصر نادر خاکی نیز وارد شده است.

با توجه به چالش‌های متعددی که هر کدام به تنهایی می‌تواند فعالیت‌های صنعتی را از صرفه اقتصادی بیندازد و هر یک در مقاطعی گریبانگیر صنایع کشور می‌شود، می‌توان گفت تنوع در سبد سرمایه‌گذاری‌های «ومعادن» می‌تواند از تاثیر این چالش‌ها و بحران‌ها بکاهد و باعث شود حرکت این مجموعه، اگر چه آرام، اما استوار و پیوسته رو به جلو باشد.

اشتراک گذاری :

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!