آشنایی با نقشه مترو اصفهان


آشنایی با نقشه مترو اصفهان

امروزه به‌دلیل ترافیک، جابه‌جایی و تردد در شهرهای بزرگ، برای شهروندان و مسافران دشوار شده است. راه‌اندازی مترو درون‌شهری، یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای حفاظت از محیط زیست و کاهش ترافیک خواهد بود. مترو در کلان‌شهرهای بزرگ و پرجمعیتی مانند...

امروزه به‌دلیل ترافیک، جابه‌جایی و تردد در شهرهای بزرگ، برای شهروندان و مسافران دشوار شده است. راه‌اندازی مترو درون‌شهری، یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای حفاظت از محیط زیست و کاهش ترافیک خواهد بود. مترو در کلان‌شهرهای بزرگ و پرجمعیتی مانند اصفهان، موثرتر واقع خواهد شد. طرح مترو اصفهان، به‌دلیل مسائل و مشکلات مختلفی مانند تاریخی‌بودن و وجود آثار باستانی متعدد، با مشکلات عمده‌ای روبه‌رو بوده است. اکنون که بلیط تهران اصفهان را رزرو کرده‌اید؛ بد نیست با نقشه مترو اصفهان آشنا شوید.

نقشه مترو اصفهان

اصفهان در حال حاضر دارای یک خط فعال با 20 ایستگاه است؛ این خط مترو مسافران را از ایستگاه قدس تا ایستگاه دفاع مقدس، جابه‌جا می‌کند. خطوط 2 و 3 مترو اصفهان، در حال آماده‌سازی برای بهره‌برداری است؛ اما امکان استفاده از این خطوط، همچنان وجود ندارد. بر اساس بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در جهت خطوط مترو اصفهان و پوشش کامل درون‌شهری، 3 خط و برای پوشش برون‌شهری، 4 خط در نظر گرفته شده است.

خطوط مترو اصفهان

اکنون که با وضعیت مترو اصفهان آشنا شدید، بد نیست با انواع خطوط، ایستگاه‌ها، وضعیت فعالیت آن‌ها و برنامه زمانی خطوط فعال مترو اصفهان نیز آشنا شوید. همان‌طور که گفته شد خطوط درون‌شهری اصفهان، دارای 3 خط است که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

خط 1، قدس- دفاع مقدس

خط یک، خط قدس- پایانه صفه مترو اصفهان، تنها خط فعال این مترو تازه تاسیس است؛ این خط با 20.2 کیلومتر و 20 ایستگاه، شمال اصفهان را به جنوب آن، متصل می‌کند. طراحی خط مترو یک اصفهان، به‌دلیل عبور از کنار چهارباغ عباسی و سی‌وسه پل، با چالش‌های بسیاری روبه‌رو شده است که با تلاش فراوان، ضمن حفظ آثار باستانی طراحی و پیاده‌سازی شد. این خط از ایستگاه قدس شروع می‌شود و پس‌از عبور از ایستگاه‌های بهارستان، گلستان، شهید مفتح، شهید علیجانی، جابر، پایانه کاوه، شهید چمران، شهید باهنر، شهدا، تختی، امام حسین، انقلاب، سی‌وسه پل، دکتر شریعتی، آزادی، دانشگاه، کارگر و کوی امام (خوابگاه دانشگاه اصفهان) در خط دفاع مقدس (پایانه صفه) به پایان می‌رسد. ایستگاه‌های میدان امام حسین و آزادی، ایستگاه‌های تقاطعی محسوب می‌شوند که با خطوط 2 و 3 تلاقی دارند. حرکت قطار در این خط، از ایستگاه قدس ساعت 6:15 دقیقه آغاز و پس‌از 37 دقیقه در پایانه صفحه، توقف می‌کند؛ زمان‌بندی برگشت قطار نیز، به‌همین صورت خواهد بود.

خط 2، خمینی‌شهر- اراک

خط 2 که به خط شرقی غربی مشهور است از خمینی‌شهر شروع می‌شود و پس‌از گذر از خیابان اشرفی اصفهانی، به ایستگاه مشترکش با خط یک، یعنی دروازه دولت می‌رسد. پس‌از عبور از میدان نقش جهان به خیابان حافظ می‌رود و مسیر خود را به سمت شرق اصفهان ادامه می‌دهد. عملیات راه‌اندازی این خط، پس‌از اتمام خط 1، آغاز شد؛ اما به‌دلیل عبور از اطراف میدان نقش جهان و وجود چالش‌های تاریخی، تغییر مسیر خورد. خط 2 دارای 22 ایستگاه است؛ مسافران با سوار شدن در ایستگاه خمینی‌شهر می‌توانند در ایستگاه‌های ماربین، شمس تبریزی، پیام نور، رهنان، صمدیه، جاوان، کهندژ، شهید خرازی، کاشانی، خلجا، امام حسین (دروازه دولت)، فلسطین، نقش جهان، امام علی، ابن سینا، قدس، شاهد، لاله، عمان سامانی، عاشق اصفهانی و زینبیه عبور کنند و در ایستگاه دارک (شهید غفاری) پیاده شوند. در این خط تنها ایستگاه دروازه دولت افتتاح شده است، ایستگاه‌های کهندژ، خرازی، کاشانی و شاهد تا دارک در حال ساخت هستند و سایر ایستگاه‌ها در مرحله طراحی باقی مانده‌‌اند.

خط 3، میدان آزادی- هفت‌تخت رستم

بر اساس طرح مترو اصفهان، خط 3 از میدان آزادی که به دروازه شیراز معروف است، آغاز می‌شود. این خط محل تلاقی خط 1 و 3 است که پس‌از عبور از خیابان دانشگاه، به سمت هفت‌تخت رستم حرکت خواهد کرد. با ورود به خط 3 مترو اصفهان، از ایستگاه میدان آزادی به‌ترتیب در ایستگاه‌های حکیم نظامی، ارتش، سیمین، چهارباغ فردوس، کشاورز، قائمیه و هفت‌تخت رستم (کوه دنبه) توقف خواهید داشت.

سایر خطوط مترو اصفهان

در حال حاضر، تنها خط یک از مترو اصفهان فعالیت دارد؛ با اینکه اکثریت ایستگاه‌های خط 2 نیز، در حال طراحی و اجراست؛ اما تا پایان کار، زمان بیشتری نیاز خواهد بود. پس‌از اجرا و راه‌اندازی خطوط 2 و 3، خط 4 نیز در مسیر ابن سینا- فرودگاه شهید بهشتی و خط 5 نیز در مسیر سپاهان‌شهر- نمایشگاه بین‌المللی شهر اصفهان، ساخته خواهد شد.

آشنایی با نقشه مترو اصفهان

مترو برون‌شهری اصفهان

فعالیت و راه‌اندازی مترو شهر اصفهان، دسترسی به شهرهای اطراف اصفهان را آسان‌تر و سریع‌تر خواهد کرد. شهروندان و مسافران پس‌از راه‌اندازی این خطوط می‌توانند از شهرهای متعددی مانند بهارستان، شاهین‌شهر، فلاورجان، خمینی‌شهر، فولادشهر، مبارکه، زرین‌شهر، خوراسگان و مجلسی خود را به مرکز شهر اصفهان برسانند. برای آشنایی بیشتر با خطوط برون‌شهری اصفهان در ادامه با ما همراه باشید.

اصفهان- زرین‌شهر

خط برون‌شهری اصفهان- زرین‌شهر، در امتداد خط 3 مترو ساخته می‌شود. پس‌از ساخت و بهره‌برداری از این خط مترو برون‌شهری، کارکنان ذوب آهن، می‌توانند برای تردد و رفت‌وآمد به محل کار، از آن استفاده کنند.

اصفهان- شاهین‌شهر

شاهین‌شهر یکی از شهرهای پرتردد اطراف اصفهان است. شهروندان برای استفاده از این خط برون‌شهری باید وارد ایستگاه قدس در ابتدا خط یک شوند و بعداز گذر از دیگر ایستگاه‌ها، به شاهین‌شهر برسند.

اصفهان- بهارستان

مترو برون‌شهری بهارستان یکی‌دیگر از خطوط اصفهان است که شهروندان بسیاری در انتظار راه‌اندازی آن هستند. این خط در امتداد خط 1 مترو اصفهان قرار دارد که پس‌از گذر از سپاهان‌شهر به بهارستان می‌رسد. راه‌اندازی این خط در مراحل پایانی است و به‌زودی برای خدمت‌رسانی به شهروندان آماده می‌شود.

بهارستان- مجلسی

شهر مجلسی در 50 کیلومتری اصفهان قرار دارد که در سال‌های اخیر به‌دلیل سکوت و آرامش آن، مورد استقبال شهرنشینان اصفهان قرار گرفته است. افراد بسیاری این شهر را برای سکونت انتخاب می‌کنند؛ در صورت راه‌اندازی مترو مجلسی، پس‌از گذر از بهارستان، ده سرخ، زیباکنار و مبارکه به این شهر می‌رسید.

سایر خطوط برون‌شهری

اگر چه بسیاری از خطوط درون‌شهری اصفهان نیز، هنوز راه‌اندازی نشده‌اند؛ اما طرح توسعه مترو برون‌شهری اصفهان نیز، در دستور کار قرار گرفته شده است. علاوه‌بر خطوط مذکور، مترو اصفهان- نجف‌آباد و مترو اصفهان- فولادشهر نیز، جزء خطوط برون‌شهری مترو در شهر گنبد فیروزه‌ای به‌شمار می‌روند.

آشنایی با نقشه مترو اصفهان

با فلای تودی طرح مترو اصفهان را بررسی کنید

رزرو بلیط تهران اصفهان، به‌عنوان یکی از پرترددترین مسیرها، با مشکل تکمیل ظرفیت روبه‌رو خواهد بود. به‌همین منظور برای رزروی آسان و سریع، توصیه می‌شود از وب‌سایت آنلاین فلای تودی بلیط سفرتان را تهیه کنید. در این وب‌سایت خدمات متعددی مانند راهنما سفر، پیگیری و پشتیبانی 24 ساعته، به شما ارائه می‌شود تا بتوانید سفری ایمن را تجربه کنید. فلای تودی با ارائه خدماتی مانند تقویم قیمتی و نمودار قیمتی، امکان رزروی ارزان و مقرون به‌صرفه را نیز برای شما فراهم می‌سازد. اکنون برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید با ما تماس بگیرید تا سفری بی‌نظیر را برایتان تدارک ببینیم.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

مقدار حبوبات در پخت غذا + فیلم