فریبکاری نتانیاهو در مذاکرات لو رفت/ نخست وزیر ضدتوافق عمل می‌کند


فریبکاری نتانیاهو در مذاکرات لو رفت/ نخست وزیر ضدتوافق عمل می‌کند

اقتصادنیوز: درحالی که جنبش حماس همچنان در تلاش برای رسیدن به توافقی واقعی بر مبنای آتش‌بس دائمی است، رسانه‌های عبری فریبکاری‌های نتانیاهو برای جلوگیری از توافق را فاش و اعلام کردند که او در صدد فریب افکار عمومی است و همچنان میل به تداوم تجاوزات دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، میان حواشی‌ متعدد و اخبار ضدونقیضی که درباره مذاکرات قاهره در زمینه آتش‌بس در غزه وجود دارد و رسانه‌های عبری اعلام کردند که ممکن است مذاکرات به شکست منجر شود، یک منبع فلسطینی شب گذشته گزارش داد که تحولات مثبت و محتاطانه‌ای در مذاکرات مربوط به تبادل اسرا و پایان دادن به تجاوزات علیه نوار غزه وجود دارد.

این منبع در گفتگو با المیادین اظهار داشت که تلاش‌های مداومی برای یافتن فرمولی جهت نزدیک شدن به آتش‌بس وجود دارد.

فریبکاری نتانیاهو برای جلوگیری از توافق

از طرف دیگر رسانه‌های عبری به نقل از محافل صهیونیستی گزارش دادند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر همچنان بیانیه‌هایی ضد توافق با حماس صادر می‌کند.

خبر مرتبط
جزئیات جدید از دیدار بایدن با مخالفان بنیامین نتانیاهو

اقتصادنیوز: پس از حملات بی‌امان صهیونیست‌ها به غزه، بایدن با سه تن از قانونگذاران مخالف بنیامین نتانیاهو و مخالف کمپین بمباران غزه در کاخ سفید ملاقات کرد.

روزنامه جروزالم پست در این زمینه اعلام کرد که محافل و کارشناسان اسرائیلی معتقدند که نتانیاهو مانع توافق می‌شود و این محافل تصمیم گرفته‌اند که بازی نتانیاهو در زمینه ایجاد مانع در معامله تبادل اسرا را فاش کنند.

خبر مرتبط
دیدار هریس با مخالف اصلی بنیامین نتانیاهو

اقتصادنیوز : کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا در جریان گفت‌وگوهای خود در کاخ سفید با بنی گانتس، یکی از اعضای کابینه جنگ اسرائیل و مخالف اصلی بنیامین نتانیاهو نگرانی عمیق خود را درباره شرایط انسانی در نوار غزه ابراز کرد.

این رسانه صهیونیستی گزارش داد که اظهارات نتانیاهو در پوشش یک مقام ناشناس بیانگر دیدگاه کابینه نیست، در واقع مقامی که نامش فاش نشده است و از او به‌عنوان منبع ناشناس یاد می‌شد و حتی در صورت هرگونه توافقی تهدید به ورود به رفح کرده است خود نتانیاهو می‌باشد.

جروزالم پست فاش کرد که هدف نتانیاهو فریب افکار عمومی است تا این‌گونه وانمود کند که بر سر مسئله تشدید نظامی و به شکست رسیدن توافق اتفاق نظر میان اسرائیلی‌ها وجود دارد.

رسانه‌های عبری همچنین گزارش دادند که فشارها از داخل و خارج بر نتانیاهو جهت انعقاد توافق با حماس در حال افزایش است و این در حالی است که نتانیاهو همچنان بر رد این توافق تأکید دارد و بر ادامه جنگ و حمله به رفح اصرار می‌کند، این در شرایطی است که جنبش حماس موافقت خود را با توافق مشروط به اجرای خواسته‌های این جنبش و در رأس آنها توقف دائمی جنگ کرده است.

این رسانه‌ها و همچنین نمایندگان کنست نتانیاهو را به تلاش برای شکست توافق تبادل اسرا متهم می‌کنند، همچنین منابع عبری به نقل از یک منبع سیاسی اعلام کردند که تل‌آویو در چهارچوب هیچ توافقی با حماس با پایان جنگ موافقت نخواهد کرد و چه آتش‌بس برای آزادی اسرای اسرائیلی از غزه برقرار شود و چه نشود، ارتش اسرائیل وارد رفح خواهد شد.

شبکه 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی هم دراین‌باره اعلام کرد که دفتر نتانیاهو در جلسات مطبوعاتی خود تأکید کرده است که اسرائیل از حمله به رفح دست نخواهد کشید و با پایان جنگ موافقت نخواهد کرد.

دیشب روزنامه عبری یسرائیل هیوم به نقل از خبرگزاری‌های بین‌المللی خبر داد، «خلیل الحیه» معاون رئیس حماس در نوار غزه که به قاهره سفر کرده بود بعد از دو روز مذاکره برای پاره‌ای مشاوره‌ها مصر را ترک کرده و عازم قطر شده است.

به‌نوشته این رسانه عبری‌زبان، یک منبع مطلع از روند مذاکرات به رویترز خبر داد، مذاکرات در آستانه فروپاشی قرار گرفته بود اما «ویلیام برنز» مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)، برای گفتگو با «محمد آل‌ثانی» نخست وزیر قطر به دوحه سفر کرد.

این رسانه صهیونیستی اعلام کرد که هیئت حماس پاسخ خود را به اطلاع میانجی‌های مصری و قطری رساند و مذاکرات عمیق و جدی در این زمینه انجام داد.

همچنین جنبش حماس اعلام کرد که به‌شکل مثبت و مسئولیت‌پذیرانه با این مسئله تعامل دارد و برای دستیابی به سازوکاری که می‌تواند منجر به توافق شود، تلاش کرده است تا از این طریق پاسخگوی خواسته‌های ملت فلسطین در پایان دادن کامل به تجاوزات دشمن علیه غزه، عقب‌نشینی کامل اشغالگران از نوار غزه، بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه، افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه، بازسازی این منطقه و انجام روند مبادله اسرا شود.

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس هم اعلام کرد که این جنبش خواهان دستیابی به یک توافق جامع است که به تجاوزگری پایان دهد و عقب‌نشینی ارتش اسرائیل از نوار غزه را تضمین و یک توافق جدی برای مبادله اسیران محقق کند و اگر اولین نتیجه هر توافقی، آتش‌بس نباشد، توافق مفهومی ندارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

111خلبان ایرانی به کشورهای منطقه مهاجرت کرده اند / 47 خلبان بخش خصوصی و 64 خلبان ایران ایر