رکود در سالگرد سقوط


رکود در سالگرد سقوط

دنیای اقتصاد-امیرمحمد بختیــاری : نخستین روز معاملاتی هفته سوم اردیبهشت ماه روز متعادل سرخ پوشی در سایه نوسانات نرخ ارز بود. به طوری که شاخص اصلی بورس تهران کاهش ارتفاع نه چندان پرغلظت را ثبت و سایر نماگرها نیز با صعود کم توان همراه بودند. در این بین دماسنج اصلی بازار سرمایه با کاهش ارتفاع ۰.۲۳ درصدی همراه بود و در پایان ساعت معاملاتی روز یکشنبه در سطح ۲ میلیون و ۲۵۹‌هزار واحدی ایستاد.

رکود در سالگرد سقوط علی محمدی / دنیای اقتصاد

افت ۵‌هزار و ۱۷۲ واحدی شاخص کل در حالی محقق شد که نماگر هم‌وزن با صعودی ناچیز، روبه‌رو شد و در سطح ۷۵۱‌هزار و ۳۸ واحدی قرار گرفت. در این بین شاخص کل فرابورس نیز که معیار مناسبی برای بررسی وضعیت سهام مختلف فرابورسی است، به مانند شاخص کل هم‌وزن ۰.۰۳درصد سبز پوش شد و در نهایت در سطح ۲۵‌هزار و ۲۰۱ واحدی کار خود را به اتمام رساند. ارزش معاملات خرد بازار سرمایه روز یکشنبه که شامل سهام و حق‌تقدم بازار می‌شود مقدار ۳‌هزار و ۳۱ میلیارد تومانی را ثبت کرد. به علاوه ۹۰ میلیارد تومــان پول حقیقی نیــز از گردونه معاملات بازار خارج شد. در این میان سه نماد «فملی»، «فارس» و «فولاد» بیشترین تاثیر را بر شاخص کل بورس تهران و نمادهای «آریا»، «مادیرا» و «وهور» بیشترین تاثیر را در شاخص کل فرابورس داشتند. همچنین«شستا»، «ذوب» و «غبشهر» سه نماد پرتراکنش روز گذشته بازار بودند. بازار در شرایطی در محدوده‌های ۲میلیون و ۲۵۰‌هزار واحدی به افت و خیزهای کم‌تحرک خود ادامه می‌دهد که همچنان از عدم‌سرازیر شدن نقدینگی فعال و ارزش پایین معاملات به دلایل گوناگون رنج می‌برد.

با وجود این بازار در شرایط فعلی در محدوده‌ای قرار دارد که سال گذشته ۱۶ اردیبهشت ماه سقف ۲میلیون و ۵۳۵‌هزار واحد فتح شد و روز ۱۷ اردیبهشت ماه آغازی بر ریزش کم سابقه بازار به دلایلی که ماه‌ها پس از آن مشخص شد، اتفاق افتاد. از این رو می‌توان اظهار کرد که حدود یک سال از کاشت بذر نااطمینانی در دل سرمایه‌گذاران بازار می‌گذرد و به نظر می‌رسد تا زمانی که ریشه گیاه نااطمینانی همچنان بازار را در برگرفته است نمی‌توان انتظار آغاز و تغییر روند مثبتی را داشت.

بازار از نگاه کارشناسان

حسین مرید سادات کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند روز گذشته بازار گفت: بازار سرمایه به واسطه سیاست‌های پولی و بانکی روزهای کم‌رونق و کم‌توانی را پشت سر می‌گذارد. بلاتکلیفی و عدم‌سرازیری نقدینگی پرفشار به بازار موجب شکل‌گیری روند خسته‌کننده کنونی شده است. با واکاوی ارزش دلاری بازار می‌توان نتیجه گرفت که بازار از ارزندگی مناسبی برخوردار است. اما با توجه به ارزنده نامیدن بازار، جریان نقدینگی به بازار مخابره نشده و متوسط ارزش معاملات بازار در چند ماه گذشته تغییر محسوسی نکرده است. عدم‌تغییر اعداد و ارقام ارزش معاملات را نمی‌توان به گران بودن بازار نسبت داد، بلکه می‌توان دلیل آن را در تصمیم‌های نادرست و غیر‌کارشناسانه سیاستگذاران جست‌وجو کرد. این کارشناس بازار سرمایه نسبت به یک سالگی آغاز فصل ریزشی بازار پس از فتح قله ۲ میلیون و ۵۳۵‌هزار واحدی گفت: یک سال از ریزش بازار در تاریخ ۱۷ اردیبهشت ماه می‌گذرد و همچنان پس‌لرزه‌های بی‌اعتمادی در روح بازار نشسته است.

نااطمینانی که از اردیبهشت ماه سال گذشته با سکوت سیاستگذاران همراه شد. متوسط ارزش معاملات حدود ۲۳ هزار میلیارد تومانی اردیبهشت ماه سال گذشته جای خود را به میانگین ارزش ۳‌هزار میلیارد تومان روزانه داده است. بازار که از سال ۹۹ وضعیت ناخوشایندی را تجربه کرده بود، سال گذشته انتظارات را مبنی بر جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار افزایش داد اما ۱۷ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲، آغازی دوباره برای کوچ سرمایه پرفشار از بازار بود. این کارشناس بازار در خصوص وضعیت بازار تا انتهای فصل بهار ادامه داد: به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به فصل مجامع نماد‌های DPSمحور می‌توانند جذاب باشند. با وجود این بالابودن نرخ بهره و انتشار مجدد اوراق دولتی در روزهای گذشته می‌توانند مانعی در مسیر حرکتی بازار ایجاد کنند. همچنین پیش‌بینی می‌شود بازار روند متعادلی را تا پایان هفته پیش رو داشته باشد باید منتظر ماند و دید بازار نخستین فصل سال را با چه وضعیتی به پایان می‌رساند.

پیام الیاس کردی کارشناس بازار سرمایه روند نخستین روز هفته جاری بازار را این گونه شرح داد: با توجه به نزدیک شدن به ۱۷ اردیبهشت ماه وتوجه به گذشته‌نگر بازار با ابزار تکنیکال انتظارات مبنی بر تکرار شدن وضعیت سال گذشته و اصلاح بازار در چنین روزی تقویت شده است. با وجود این باید اظهار کرد معضل اصلی بازار در شرایط فعلی بالا بودن انواع نرخ بهره و افزایش کف نرخ بهره نیز هست. واکاوی آمار و ارقام سازمان بورس که هفته گذشته منتشر شد نشان از این موضوع دارد که هر میزان نقدینگی که حقیقی‌ها به کارگزاری‌ها وارد کردند، حقوقی‌ها آن را از بازار خارج کردند و موجب شدند که نقدینگی در بازار شناور نماند.

این عوامل در کنار یکدیگر از این موضوع پرده بر‌می‌دارد که بازار در ماه‌های آینده چندان رشد پرقدرتی را تجربه نخواهد کرد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: در بازار پایه نیز سهامی وجود دارند کهP/E پایینی دارند. این سهام با افزایش نرخ بهره اخزا با تغییرات نسبت P/E دچار می‌شوند و با افزایش عرضه روبه‌رو می‌شوند. از طرفی نکته‌ای که در بازار روز یکشنبه مشهود بود، در سهام اصلی بازار به مانند سهام فلزی و خودرویی اجازه کاهش قیمت سهام به برخی از نمادها داده نمی‌شد. در صورتی که اجازه داده شود که بازار طبق نبرد نیروهای عرضه و تقاضا هدایت شود، نتیجه بازار مطلوب‌تر خواهد بود. ارزش پایینی معاملات نکته دیگر بازار است که به دلیل جو نااطمینانی سرمایه‌گذاران گریبان‌گیر بازار شده، تا زمانی که محرک مناسبی به بازار تزریق نشود روند بازار تغییری نخواهد کرد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

معرفی بهترین خودروهای تاریخ کشور آلمان