80 درصد فیلم‌ها دچار شکست می‌شوند / فیلمسازی مستقل ایران در حال نابودی است / سود پروژه‌های سازمان اوج و فارابی، فقط در تولید است / این پروژه‌ها را به خودی‌ها می‌دهند / سینمای ایران دارد به قهقرا می‌رود


80 درصد فیلم‌ها دچار شکست می‌شوند / فیلمسازی مستقل ایران در حال نابودی است / سود پروژه‌های سازمان اوج و فارابی، فقط در تولید است / این پروژه‌ها را به خودی‌ها می‌دهند / سینمای ایران دارد به قهقرا می‌رود

فیلمسازی در ایران بسیار گران شده، طوری که گفته می‌شود هر قسمت از یک سریال نیازمند دو میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است. حسن مصطفوی، تهیه‌کننده سینما، درباره گران شدن فیلمسازی در ایران به «انتخاب» گفت: مسئولین می‌گویند گران شدن هیچ چیزی ربطی به...

80 درصد فیلم‌ها دچار شکست می‌شوند / فیلمسازی مستقل ایران در حال نابودی است / سود پروژه‌های سازمان اوج و فارابی، فقط در تولید است / این پروژه‌ها را به خودی‌ها می‌دهند / سینمای ایران دارد به قهقرا می‌رود

فیلمسازی در ایران بسیار گران شده، طوری که گفته می‌شود هر قسمت از یک سریال نیازمند دو میلیارد تومان سرمایه‌گذاری است.

حسن مصطفوی، تهیه‌کننده سینما، درباره گران شدن فیلمسازی در ایران به «انتخاب» گفت: مسئولین می‌گویند گران شدن هیچ چیزی ربطی به دلار ندارد، اما با افزایش قیمت دلار، لوازم تدوین و فیلمبرداری گران می‌شود. من درباره دستمزد عوامل حرف نمی‌زنم؛ وقتی کرایه تاکسی هم گران شود، حتی حمل و نقل فیلمسازی گران می‌شود.

وی افزود: آدم‌های سینما در همین کشور زندگی می‌کنند و با توجه به شرایطی که دارند، نیازمند دستمزد بیشتری هستند. عمده‌ی فیلم‌ها معمولاً دچار شکست می‌شوند و ۸۰ درصد فیلم‌ها، پول خود را در نمی‌آورند. مثلاً من برای ساخت فیلم «برف آخر» که فیلم مستقلی بود و خودم و آقای علیخانی سرمایه‌گذار بودیم، یک ماشین ایکس ۳ و یک خانه در کرج فروختم. آن خانه و ماشین الان خیلی گران‌تر شده است.

وی ادامه داد: در مقابل، هیچی به جز یک فیلم اکران نشده، به دست نیاوردم. اگر آن فیلم ۲۴ میلیارد بفروشد ۳۰ درصد آن به من می‌رسد که هزینه آن خانه و ماشین نمی‌شود و از این کار پشیمانم.

این تهیه کننده سینما در رابطه با بودجه‌های دولتی در فیلمسازی بیان کرد: پروژه‌های دولتی داستان متفاوتی دارند. نمونه‌هایی که سازمان اوج و فارابی سرمایه‌گذاری می‌کنند، استثنا هستند. سود این پروژه‌ها در تولید است. برای تهیه‌کننده هم اصلاً مهم نیست که فیلم اکران شود یا خیر و معمولاً دستمزد تهیه کنندگی را می‌گیرند.

وی تاکید کرد: پروژه‌های دولتی از نظر مالی جذاب است، اما رانتی در آن وجود دارد. این پروژه‌ها را به خودی‌ها می‌دهند. من به عنوان کسی که ۲۵ سال است در سینما فعالیت می‌کنم، تاکنون پروژه دولتی نداشتم.

مصطفوی در رابطه با آینده فیلمسازی مستقل در ایران گفت: به نظر من فیلمسازی در ایران به قهقرا می‌رود، فیلمسازی مستقل در حال نابودی است، اما فیلم‌های سفارشی کار خود را می‌کنند. اگر اینگونه پیش برود، قطع به یقین سینمای ما نابود می‌شود. سینمای مستقل ما ۸۰ درصد نابود شده است و آخر امسال وضعیت بسیار بدتر می‌شود؛ مگر اینکه فقط فیلم کمدی کار کنیم تا بفروشد. تهیه‌کننده و سینما‌گر بالاخره یک رسالتی دارند و نباید فقط کمدی بسازد. من زمانیکه مدیرتولید هم بودم، از هویت فیلم‌ها حفاظت می‌کردم

لینک کوتاه کپی لینک

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

چرا «بامداد خمار» به روایت آبیار تماشایی می‌شود؟