بالاخره AMD زخم Zenbleed را پانسمان کرد!


بالاخره AMD زخم Zenbleed را پانسمان کرد!

نزدیک به یک سال قبل AMD خبر از وجود حفره امنیتی Zenbleed در محصولات خود داد و شدت خطرناک بودن آن را متوسط عنوان کرد. این حفره امنیتی که به هکرها امکان دستیابی به اطلاعات حساس را می‌دهد، بالاخره برطرف شد. امروز MSI یک آپدیت بایوس جدید حاوی...

نزدیک به یک سال قبل AMD خبر از وجود حفره امنیتی Zenbleed در محصولات خود داد و شدت خطرناک بودن آن را متوسط عنوان کرد. این حفره امنیتی که به هکرها امکان دستیابی به اطلاعات حساس را می‌دهد، بالاخره برطرف شد.

امروز MSI یک آپدیت بایوس جدید حاوی فرم‌ویر AGESA 1.2.0.Ca منتشر کرد که با رفع حفره امنیتی Zenbleed همراه است. این آپدیت آسیب‌پذیری Zenbleed را در APU‌های سری Ryzen 4000 با ریزمعماری Zen 2 برطرف می‌کند.

رفع نقص امنیتی Zenbleed در فریمور AGESA 1.2.0.Ca

ام‌اس‌آی انتشار آپدیت جدید را برای مدل‌های مختلف مادربردهای خود آغاز کرده است و انتظار می‌رود در کنار تمامی مدل‌های X570، به زودی برای دیگر چیپست‌های این نسل و همچنین سری 400 عرضه شود.

فرم‌ویر AGESA 1.2.0.Ca به طور اختصاصی به منظور برطرف کردن حفره امنیتی Zenbleed در ریزمعماری Zen 2 توسعه یافته است. هرچند این آسیب‌پذیری بیشتر APU‌های سری Ryzen 4000 را تهدید می‌کند، اما پردازنده‌های Ryzen 3000 و حتی مدل‌های EPYC و Threadripper مجهز به ریزمعماری Zen 2 در امان نیستند. خوشبختانه AMD در آپدیت‌های پیشین خود اقدام به رفع این آسیب‌پذیری در پردازنده‌های دیگر نموده بود.

بالاخره AMD زخم Zenbleed را پانسمان کرد!

با وجود اینکه AMD هیچگونه اطلاعاتی در خصوص تأثیر احتمالی این وصله بر روی کارایی پردازنده‌های خود منتشر نکرده است، اما تست‌های پیشین نشان می‌دهد رفع Zenbleed در برخی پردازش‌های خاص تا ۱۵ درصد افت کارایی را به همراه دارد. خوشبختانه دست‌کم نرخ فریم‌دهی بازی‌ها نسبتاً در امان است.

در همین رابطه بخوانید:

- کشف آسیب پذیری خطرناک پردازنده‌های AMD Zen 2 که امنیت میلیون‌ها کاربر را تهدید می‌کند

در صورتی که شما هم یک مادربرد سوکت AM4 با پردازنده‌های Zen 2 دارید، بهتر است از نصب بودن آخرین فرمویر مادربرد اطمینان حاصل کنید. خوشبختانه ریزمعماری قدیمی‌تر Zen یا ریزمعماری جدیدتر Zen 3 دست‌کم به این وصله نیاز ندارد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| ویدئویی باورنکردنی از یک سگِ پیانیست!