تاکید سازمان حفاظت محیط زیست بر جابجایی آرادکوه/ رودخانه پسماند جنوب تهران تخلیه می‌شود


تاکید سازمان حفاظت محیط زیست بر جابجایی آرادکوه/ رودخانه پسماند جنوب تهران تخلیه می‌شود

به گزارش رکنا، «علی سلاجقه» رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه به بحث پساب جنوب تهران که شاید منشا بوی نامطبوع نیز باشد ورود کرده‌ایم، تصریح کرد: با همکاری بخش خصوصی و شهرداری تهران،...

به گزارش رکنا، «علی سلاجقه» رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه به بحث پساب جنوب تهران که شاید منشا بوی نامطبوع نیز باشد ورود کرده‌ایم، تصریح کرد: با همکاری بخش خصوصی و شهرداری تهران، ساماندهی پسماندها در جنوب تهران را در دستور کار قرار داده‌ایم و در حال حاضر رودخانه پسماند در این منطقه در حال تخلیه است چرا که منابع آب و خاک را با مشکل مواجه می‌کند.

وی افزود: در منطقه آرادکوه پیش از این اقدامات خوبی انجام گرفته است اما نظر سازمان حفاظت محیط زیست جابجایی آن است. شهرداری تهران نیز استفاده از ظرفیت‌ دانش‌بنیان‌ها برای حل مساله آرادکوه را مطرح کرده است و این موضوع در قالب کارگروه ملی مدیریت پسماند و به منظور تولید سوخت کارخانه‌های صنعت سیمان در دست پیگیری است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: همچنین اقداماتی در جهت مکلف شدن صنایع منطقه جنوب تهران به انجام وظایف زیست‌محیطی در دست انجام است.

حل معضل «سراوان»؛ نقطه عطف مدیریت پسماند کشور

سلاجقه در تشریح اقدامات سازمان متبوعش در حوزه مدیریت پسماند، بیان داشت: اصلی‌ترین معضل پسماند در کشور مربوط به «سراوان» واقع در استان گیلان است. جلسات متعدد و منظمی برای حل این بحران برگزار شده است. متاسفانه ادعاهایی در این خصوص مطرح شده بود اما منظم‌ترین کارگروه در سازمان حفاظت از محیط زیست، کارگروه مدیریت پسماند است که به صورت منظم و ماهانه نشست‌هایی در دولت مردمی و انقلابی برگزار می‌شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: این نشست‌ها مصوبات خوبی داشته است اما بیش از هر چیز پشتوانه اجرایی مصوبات است که برای ما اهمیت دارد؛ لذا تلاش کردیم که استانداران به ویژه استاندار گیلان درگیر کار باشند، خوشبختانه حتی شهردار منطقه نیز ورود پیدا کرد. یکی از مشکلاتی که با آن مواجه بودیم این بود که مقامات اجرایی به ویژه شهردار مرتب عوض می‌شد و لذا در ارایه گزارش با مشکلاتی مواجه می‌شدیم. لذا در این بحث استاندار را مبنا قرار دادیم. معاون عمرانی و هماهنگی استانداری وارد کار شدند که اقدامات خوبی در این ارتباط انجام شد.

وی گفت: در «سراوان» چند اقدام مهم و فوری در دستور کار قرار گرفت؛ نخست حذف انباشت زباله، جلوگیری از نشت شیرابه‌ پسماند، پوشاندن زباله‌ها که بارش‌ موجب تولید شیرابه بیشتر نکند و تبدیل پساب به سطحی بهتر که همه این گام‌ها پیگیری و مدیریت شد. البته اختلاف نظرهایی نیز درباره درصد پیشرفت کار مطرح شده که براساس گزارش استانداری درصد پیشرفت 60 درصد است اما همچنان در جلسه کارگروه پسماند کشور درخواست گزارش‌های تکمیلی را مطرح کرده‌ایم.

سلاجقه با تاکید بر اینکه حل معضل پسماند «سراوان» را نقطه عطف مدیریت پسماند کشور می‌دانیم، گفت: امیدوارم هر چه سریعتر برنامه‌های پیش‌بینی شده به صورت صددرصد اجرایی شود.

وضعیت مطلوب مدیریت پسماندهای خطرناک

وی تصریح کرد: در حوزه مدیریت پسماند صنعتی کارهای بسیار خوبی در حال انجام است و رفع آلودگی از مبدا، محل عبور و مقصد در حال انجام است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در مدیریت پسماندهای بیمارستانی و خطرناک نیز غالبا وضعیت مطلبوبی داریم، افزود: مشکلی که بین ما و وزارت بهداشت وجود دارد این است که پس از تبدیل پسماند خطرناک به پسماند عادی، برخی دستگاه‌ها عادی بودن پسماند را تایید نمی‌کنند. اخیرا در بازدیدی که از بیمارستان‌ها داشتم شاهد این بودیم که ظرفیت خوبی ایجاد شده است و انشالله با تصویب آیین‌نامه مربوطه مشکلات برطرف خواهد شد.

به گزارش ایرنا، مجتمع پردازش و بازیافت زباله آرادکوه از تأسیسات دفع و بازیافت پسماندهای شهر تهران است که در بخش کهریزک شهرستان ری واقع شده‌است؛ مجتمع آرادکوه در کیلومتر ۲۳ جاده قدیم تهران- قم و در جنوب کهریزک واقع شده‌است.

این مرکز روزانه به‌طور متوسط هشت هزار تن انواع پسماندهای مختلف از منابع مختلف تولید همچون مناطق ۲۲ گانه، شهرک و شهرهای اطراف، مراکز بهداشتی و درمانی، لجن و سرشاخه جهت امحا و دفع به این مرکز ارسال می‌شود. تأسیسات مختلفی در خصوص دفع و بازیافت پسماندهای شهر تهران در این مجتمع مشغول به فعالیت هستند که از آن جمله می‌توان به واحدهای پردازش، سایت هوادهی تولید کمپوست، واحدهای پالایش کمپوست، سامانه ریجکت‌سوز و واحد تصفیه‌خانه شیرآبه اشاره کرد.

بخش کهریزک از توابع شهرستان ری، از شمال به بهشت زهرا (س)، از غرب به اتوبان تهران قم، از شرق به باقر شهر و از جنوب به شهر حسن آباد فشافویه محصور و در فاصله ۱۳ کیلومتری شهرستان ری واقع شده است./ ایرنا


تاکید سازمان حفاظت محیط زیست بر جابجایی آرادکوه/ رودخانه پسماند جنوب تهران تخلیه می‌شود

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

فیلم| مردی که 26 سال پیش گم شده بود در زیرزمین همسایه پیدا شد!