هاوینگ بیت‌کوین چیست و چرا مهم است؟


هاوینگ بیت‌کوین چیست و چرا مهم است؟توسط واحد تبلیغات / اردیبهشت ۱۶, ۱۴۰۳ / 5 دقیقه برای مطالعه امروز می‌خواهیم درباره هاوینگ و قیمت بیت کوین حرف بزنیم. هاوینگ در زبان انگلیسی به‌معنی...

هاوینگ بیت‌کوین چیست و چرا مهم است؟
هاوینگ بیت‌کوین چیست و چرا مهم است؟
توسط / / 5 دقیقه برای مطالعه

امروز می‌خواهیم درباره هاوینگ و قیمت بیت کوین حرف بزنیم. هاوینگ در زبان انگلیسی به‌معنی نصف‌شدن است. فرایندی که در آن پاداش ماینرها حدودا هر 4 سال نصف می‌شود. همراه ما باشید تا بیشتر درباره این موضوع با شما صحبت کنیم.

چگونه هاوینگ رخ می‌دهد؟

اگر قصد خرید بیت کوین دارید، باید بدانید که هاوینگ چیست و چه تاثیری بر روی بازار می‌گذارد. زیرساخت بیت‌کوین، بلاکچین است. زنجیره‌ای به‌هم‌پیوسته از بلاک‌های مختلف که برنامه‌نویسی شده‌اند و وظیفه مشخصی دارند. هر بلاک اطلاعات تراکنش‌ها را در خود نگه‌داری می‌کند. این بلاک‌ها توسط افرادی به‌نام ماینر یا استخراج‌کننده ساخته و تایید می‌شوند. ماینر‌ها قدرت پردازشی سیستم خود را در اختیار شبکه قرار می‌دهند تا امنیت شبکه تامین شود و تراکنش‌ها نیز تایید شوند.

البته که آن‌ها رایگان چنین کاری را انجام نمی‌دهند. ماینر‌ها بابت فعالیت خود از شبکه پاداش دریافت می‌کنند. پاداش آن‌ها از 2 محل مختلف تامین می‌شود. اولین محل کارمزد تراکنش‌هاست. اما ما دقیقا با دومین محل سروکار داریم که یعنی؛ پاداش استخراج بلاک. زمانی که بیت‌کوین شروع به فعالیت کرد هر زمان که بلاک جدیدی تولید می‌شد، 50 بیت‌کوین به آن ماینری که بلاک جدید را تولید کرده بود، اختصاص می‌یافت.

براساس وایت‌پیپر بیت‌کوین پس‌از هر 210هزار بلاک این پاداش نصف می‌شود. در سال 2012 بلاک 210هزار و یکم بیت‌کوین تولید شد و از آن به بعد پاداش این رمزارز به 25 بیت‌کوین نزول یافت. این روند آنقدر ادامه پیدا خواهد کرد تا بیت‌کوینی دیگر برای استخراج باقی نماند.

هاوینگ چرا اتفاق میفتد؟

هاوینگ بر روی قیمت بیت کوین تاثیر زیادی دارد اما بیایید ببینیم که پول چگونه عمل می‌کند. به‌گزارش http://xpay.co/ زمانی وجود داشت که فلزات گران‌بها مثل طلا و نقره خود واحد پول بودند و با استفاده از سکه‌های‌شان می‌شد، معامله انجام داد.

دلیل این اتفاق هم کم‌یاب‌بودن چنین فلزاتی بود. اما پس‌از اینکه اسکناس به روی کار آمده طلا تنها تبدیل به پشتوانه‌ای برای آن شد. اما امروز حتی این هم وجود ندارد! اسکناس بدون پشتوانه تولید می‌شود و دلیل تورم هم چنین چیزی است. بیت‌کوین یک دارایی ضدتورمی است. پس هنگام طراحی‌اش این موضوع در نظر گرفته شده که نباید بی‌رویه آن را تولید کرد.

به همین دلیل هم عرضه محدودی دارد تا همزمان با افزایش تقاضا، عرضه نیز کاهش پیدا کند. این سیستم درست باعث می‌شود که بیت‌کوین اسیر تورم نشود. هاوینگ به همین دلیل رخ می‌دهد. کاهش پاداش قدری ادامه‌دار می‌شود که دیگر بیت‌کوین برای استخراج و پاداش وجود ندارد. ماینر‌ها همچنان می‌توانند امنیت شبکه را تامین کنند و از محل کارمزد تراکنش‌ها پاداش بگیرند.

هاوینگ بیت‌کوین چیست و چرا مهم است؟

بررسی تاریخچه هاوینگ

ماه نوامبر سال 2012 برای علاقه‌مندان به دنیای کریپتو ماه مهمی بود. ماهی که برای اولین‌بار هاوینگ در آن رخ داد. اگر بخواهیم آن را تبدیل کنیم ‌می‌شود برابر با آبان‌ماه سال 1391. تا این هاوینگ پاداش 50 بیت‌کوین بود و پس‌از اولین بلاک بعد هاوینگ تعداد پاداش به 25 کاهش پیدا کرد. درست 4 سال بعد دومین هاوینگ رخ داد. یعنی ژوئیه سال 2016 که برابر با تیر ماه سال 1395 است.

پاداش هر بلاک از 25 به 12.5 بیت‌کوین برای بار دوم کاهش پیدا کرد. 4 سال بعد بار دیگر شاهد هاوینگ بودیم و دیگر این الگو مسلط شد که حدودا 4 سال زمان برای رسیدن به هاوینگ زمان نیاز است. در اردیبهشت سال 1399 یعنی می 2020 سومین هاوینگ رخ داد پاداش به 6.25 رسید. قیمت بیت کوین پس‌از هر هاوینگ افزایش پیدا کرد و روند بازار مثبت شد. حالا از آخرین هاوینگ چیزی زیادی نگذشته است…

آخرین هاوینگ چه زمانی رخ داده است؟

840هزارمین بلاک جایی بود که باید هاوینگ چهارم رخ می‌داد و داد. به‌صورت میانگین استخراج هر بلاک بیت‌کوین 10 دقیقه زمان خواهد برد. محاسبه‌ها می‌گفت که هاوینگ چهارم در روزهای پایانی آوریل 2024 که برابر با روزهای ابتدایی اردیبهشت 1403 است رخ می‌دهد.

دقیقا در 1 اردیبهشت ساعت 03:39:27 شب به وقت تهران هاوینگ رخ داد و پاداش ماینر‌ها برای بار چهارم نصف شد. حالا پاداش ماینر‌ها برابر 3.125 خواهد بود.

فاصله هاوینگ کمتر از 4 سال است؟

در حال حاضر ما در چهارمین هاوینگ هستیم و تا پایان این رویداد 29 هاوینگ دیگر نیاز خواهیم داشت. آخرین بیت‌کوین در سال 1519 خورشیدی استخراج می‌شود و فرایند استخراج‌کردن آن برای همیشه به پایان می‌رسد. هاوینگ حدود 4 سال طول می‌کشد اما این زمان واقعی نیست.

زمان واقعی این رویداد تقریبا برابر 3 سال و خرده‌ای‌است که نزدیک به 4 سال می‌شود. اگر برای تولید هر بلاک بیت‌کوین 10 دقیقه زمان در نظر بگیریم حدودا 4 سال زمان نیاز خواهد بود اما معمولا این فرایند زودتر از 10 دقیقه و گاهی هم دیرتر رخ می‌دهد. به همین دلیل محاسبه تاریخ دقیق هاوینگ سخت است.

اگر همه بیت‌کوین‌ها استخراج شوند، چه خواهد شد؟

آخرین هاوینگ زمانی رخ خواهد داد که دیگر بیت‌کوین برای ارائه پاداش وجود ندارد. اما شبکه بلاکچین بیت‌کوین هنوز هم به ماینر‌های برای تامین امنیت شبکه‌اش نیاز دارد. پس این دسته از افراد در ازای قراردادن توان پردازشی سیستم خود برای شبکه، از کارمزد تراکنش‌ها که احتمالا تا تاریخ سال 2104 بسیار افزایش پیدا کرده، پاداش دریافت می‌کنند.

بیت‌کوین تا این تاریخ به‌احتمال قوی ارزش بسیار زیادی پیدا کرده قدری که خرید مقادیر کمی از آن هم نیازمند فیات بسیار زیادی است. در واقع هدف بیت‌کوین هم دقیقا چنین چیزی است.

هاوینگ چه تاثیری بر روی قیمت بیت‌کوین دارد؟

هاوینگ رویداد بسیار مهمی است و در قیمت بیت کوین تاثیر به‌شدت زیادی خواهد گذاشت. قیمت بیت کوین در بلند‌مدت پس‌از هاوینگ رشد را تجربه می‌کند و این تقریبا یک قاعده ثابت بوده که در طول 3 هاوینگ قبلی به اثبات رسیده است. در کوتاه‌مدت رنج‌زدن و کاهش قیمتی برای این رمزارز پس‌از هاوینگ طبیعی‌است.

همان‌طور که امروز پس‌از هاوینگ چهارم می‌بینیم که بیت‌کوین ابتدا به‌دلیل تنش‌های خاورمیانه از رشد قیمتی بازایستاد و سپس به‌دلیل فشار‌های ایالات متحده ترمزش کشیده شد و حتی امروز احتمال کاهش قیمتی بیشتری هم برای آن وجود دارد. اما برآورد کلی پس‌از هاوینگ برای قیمت بیت کوین مثبت است.

هاوینگ بیت‌کوین چیست و چرا مهم است؟

جمع‌بندی

برآورد تقریبا همه کارشناسان این است که قیمت بیت کوین پس‌از هر هاوینگ افزایش پیدا می‌کند، حتی اگر این افزایش آنی نباشد. چون این دارایی ضدتورمی نسبت به عرضه و تقاضا حساس است و با عرضه کمتر خودش ارزشش را بیشتر می‌کند اگر همچنان تقاضا برای آن وجود داشته باشد.

این مطلب یک رپورتاژ آگهی بوده و آی‌تی‌رسان در تهیه آن نقشی نداشته است

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

شیمیل ها چه افرادی هستند؟