شایعات جذاب و هیجان‌انگیز درباره لاکهید مارتین SR-72 دارک استار


شایعات جذاب و هیجان‌انگیز درباره لاکهید مارتین SR-72 دارک استار

یکی از مرموزترین جت‌های جاسوسی دنیا لاکهید مارتین SR-72 ملقب به دارک استار است که شایعات جذابی درباره آن به گوش می‌رسد. هواپیماهای معدودی در صنعت هوانوردی به اندازه لاکهید مارتین SR-72 مشهور شده‌اند. این هواپیما که توسط برخی طرفداران با نام...

یکی از مرموزترین جت‌های جاسوسی دنیا لاکهید مارتین SR-72 ملقب به دارک استار است که شایعات جذابی درباره آن به گوش می‌رسد.
شایعات جذاب و هیجان‌انگیز درباره لاکهید مارتین SR-72 دارک استار

هواپیماهای معدودی در صنعت هوانوردی به اندازه لاکهید مارتین SR-72 مشهور شده‌اند. این هواپیما که توسط برخی طرفداران با نام مستعار دارک استار شناخته می‌شود از مدت‌ها پیش در حال توسعه است و ظاهراً بخشی از برنامه‌های موسسه اسکانک ورکس لاکهید از سال ۲۰۰۷ تاکنون به شمار می‌رود. این مجموعه مسئول تولید برخی از مهم‌ترین و مشهورترین محصولات تاریخ لاکهید مارتین بوده است.

شایعات جذاب و هیجان‌انگیز درباره لاکهید مارتین SR-72 دارک استار

شایعات جذاب و هیجان‌انگیز درباره لاکهید مارتین SR-72 دارک استار

اما با وجود گذشت چندین سال از شروع روند توسعه، دارک استار همچنان یک راز است. این پروژه به حدی مخفی نگه داشته شده که برخی سؤالات درباره وجود یا عدم وجود آن مطرح شده و به نظر می‌رسد لاکهید مارتین نیز علاقه چندانی به انتشار اطلاعات جدید درباره این جت جاسوسی مافوق صوت ندارد؛ اما تا آنجایی که می‌دانیم دارک استار قرار است جایگزین SR-72 بلک برد شود که علیرغم بازنشسته شدن عنوان سریع‌ترین جت نظامی دنیا را در اختیار دارد. باید به این نکته مهم اشاره کرد که تقریباً تمامی اخبار منتشر شده درباره لاکهید مارتین SR-72 تائید نشده‌اند و البته شایعات زیادی هم دست به دست می‌شوند. در ادامه می‌خواهیم به ۵ شایعه جذاب و هیجان‌انگیز درباره این جت مرموز اشاره کنیم.

نامی که تائید نشده است

شایعات جذاب و هیجان‌انگیز درباره لاکهید مارتین SR-72 دارک استار

با توجه به اینکه فرایند توسعه SR-72 بسیار طولانی بوده است بنابراین اطلاعات غیر موثق زیادی درباره آن وجود دارد. البته اکران فیلم سینمایی تاپ گان ماوریک باعث شد مجدداً این جت مرموز در سرخط اخبار قرار گیرد. صحنه‌های تست دارک استار جزو پربیننده‌ترین سکانس‌های این فیلم بوده‌اند و اگر آن را تماشا کرده باشید حتماً می‌دانید که درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم. با توجه به واکنش طرفداران نسبت به پرواز آزمایشی دارک استار، به راحتی می‌توان فهمید که پس از اکران تاپ گان ماوریک چقدر درباره این جت جاسوسی بحث و گفت‌وگو شده است. متأسفانه علیرغم اینکه نام دارک استار برای چنین محصولی بسیار زیباست اما لاکهید مارتین نظر دیگری دارد. ما هیچ اطلاعاتی درباره نام رسمی هواپیمای یاد شده پیدا نکردیم و موثق‌ترین اخبار در سال ۲۰۱۳ منتشر شدند و از آن به عنوان “پسر بلک برد” نام بردند.

ماجرای دارک استار حاضر در فیلم تاپ گان ماوریک

شایعات جذاب و هیجان‌انگیز درباره لاکهید مارتین SR-72 دارک استار

باید دانست هواپیمای مشهوری که در فیلم تاپ گان حضور داشته نه تنها دارک استار نیست بلکه یک محصول مفهومی و تخیلی است که منحصراً برای این فیلم تدارک دیده شده هرچند به جرات می‌توان گفت برخی نمونه‌های پیش‌تولیدی با شباهت زیاد به این جت جاسوسی مرموز تولید شده‌اند تا پیش‌نمایشی از لاکهید مارتین SR-72 باشند. هرچند برخی طرفداران فیلم معتقدند آن هواپیما همان دارک استار است. در واقع هواپیمای حاضر در فیلم تاپ گان توسط همان تیم توسعه SR-72 طراحی شده چراکه تیم تولید فیلم تاپ گان همکاری نزدیکی با لاکهید مارتین داشته تا محصول حاضر در فیلم باورپذیر و احساس‌برانگیز باشد. ظاهراً عوامل فیلم یک مدل فول سایز از جت را تولید کرده‌اند.

هواپیمای مافوق صوت با سوخت مخصوص

شایعات جذاب و هیجان‌انگیز درباره لاکهید مارتین SR-72 دارک استار

اگرچه هیچ اطلاعات رسمی درباره نام لاکهید مارتین SR-72، طراحی ظاهری و سرعت نهایی آن نداریم اما حدس می‌زنیم این جت جاسوسی بتواند فراتر از سرعت صوت حرکت کند. یکی دیگر از گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای به نوع سوخت آن مربوط می‌شود به گونه‌ای که شایعاتی درباره استفاده از سوخت بسیار ویژه و خاصی منتشر شده است. با اینکه نمی‌دانیم تیم اسکانک ورکس از چه پیشرانه‌هایی استفاده می‌کند اما گفته شده SR-72 به پیشرانه‌های مافوق صوت توربینی با سیکل ترکیبی مجهز خواهد شد. در این نوع طراحی از پیشرانه‌های توربوفن به همراه رم جت مافوق صوت استفاده می‌شود تا دارک استار به سرعت ۵ ماخ و شاید حتی ۱۰ ماخ دست یابد. یکی از مدیران این شرکت در مصاحبه سال ۲۰۱۳ خود گفته بود پیشرانه‌ها احتمالاً از سوخت JP-7 بکار رفته در SR-71 بلک برد استفاده خواهد کرد.

استفاده از متریال پیشرفته در ساختار

شایعات جذاب و هیجان‌انگیز درباره لاکهید مارتین SR-72 دارک استار

صحبت از تکنولوژی‌های پیشرفته شد و باید گفت پیشرانه و سوخت تنها بخشی از ویژگی‌های برجسته لاکهید مارتین SR-72 خواهند بود. بر اساس برخی اخبار موجود، تیم توسعه این جت مافوق صوت امیدوار هستند طراحی خاص بدنه به دو برابر کردن حداکثر سرعت هواپیما کمک نماید. اطمینان از دوام هواپیما در سرعت‌های دیوانه کننده ۶ ماخ و بالاتر یکی از چالش‌های اساسی تیم طراحی است و مدیر اسکانک ورکس قبلاً گفته اگر شما شروع به پرواز با سرعت بالاتر از ۶ ماخ کنید مجبور خواهید شد از متریال بسیار خاصی برای زنده ماندن خلبان در آن دماها استفاده نمایید. با توجه به اینکه بلک برد به عنوان پایه و اساس توسعه دارک استار در نظر گرفته شده بنابراین مشتاقیم بدانیم آیا SR-72 نیز از مواد کامپوزیت فیبر کربن و تکنولوژی پنهان‌کار آن استفاده خواهد کرد یا خیر.

استفاده از سلاح‌های انقلابی و جدید

شایعات جذاب و هیجان‌انگیز درباره لاکهید مارتین SR-72 دارک استار

با توجه به اخبار موجود درباره استفاده از پیشرانه‌های مافوق صوت، شایعه شده لاکهید مارتین SR-72 از سلاح‌های مافوق صوت نیز سود خواهد برد. حتی با اینکه اولویت اصلی در توسعه این جت ویژگی‌های جاسوسی و پنهان‌کاری بوده اما دارک استار احتمالاً به عنوان یک جت تهاجمی نیز مورد استفاده قرار خواهد گرفت و به تکنولوژی سلاح‌های مافوق صوت مجهز خواهد شد. گفته شده موشک‌های مافوق صوت ۵ برابر سریع‌تر از صوت حرکت می‌کنند و چنین سرعت‌هایی به موشک اجازه می‌دهد تا فاصله نیویورک تا پکن را تنها در ۱ ساعت و ۴۰ دقیقه طی کنند. اگر دارک استار به چنین سلاح‌هایی مجهز باشد پس خواهد توانست به هر هدفی در کره زمین در کمتر از یک ساعت حمله کند. اگرچه مشخص نیست که چنین سلاح‌هایی واقعاً وجود دارند یا خیر اما یکی از مدیران لاکهید مارتین سال قبل گفته بود این تکنولوژی به خط تولید نزدیک شده است. رسانه‌ها حدود بیست سال است که منتظر دیدن این جت جاسوسی هستند اما ایده‌ای از انجام چنین کاری توسط لاکهید مارتین را نداریم و شاید حتی اصلاً آن را نبینیم. جدای از عدم قطعی بودن تولید و معرفی دارک استار ما درباره چارچوب زمانی پرواز رسمی آن نیز اطلاعاتی نداریم. در واقع ۲۳ سال از انتشار اولین شایعات درباره شروع توسعه SR-72 می‌گذرد اما شاید آن را در سال ۲۰۳۰ مشاهده کنیم.

برچسب ها
هواپیما

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

ویژگی های افراد دو جنسه یا همان ترانس ها چگونه است ؟