افزایش 45 درصدی دانش آموزان دهک های کم درآمد در مدارس سمپاد/ در سال تحصیلی گذشته


افزایش 45 درصدی دانش آموزان دهک های کم درآمد در مدارس سمپاد/ در سال تحصیلی گذشته

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، الهام یاوری ، رئیس سازمان ملّی پرورش استعدادهای درخشان با حضور در تحریریه خبرگزاری رکنا، در گفت و گویی به موضوعات روز این سازمان پرداخت. او در ابتدا گفت:...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، الهام یاوری ، رئیس سازمان ملّی پرورش استعدادهای درخشان با حضور در تحریریه خبرگزاری رکنا، در گفت و گویی به موضوعات روز این سازمان پرداخت.

او در ابتدا گفت: سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان ( سمپاد ) تلاش می کند دانش آموزان را با مسئله ها و چالش های محیط خودشان آشنا و آنها را برای اثرگذاری در زیست بوم خودشان آماده کند. آشنا کردن دانش آموزان با محیط های کار در محل زندگی شان، یکی از مهم ترین ماموریت های سمپاد است. در این راستا، کارسوق های علمی متعددی داریم که به وسیله آن، دانش آموزان را با ظرفیت های بومی منطقه آشنا می کنیم.

وی در ادامه در خصوص ویژگی های مدارس سمپاد مهارتی یا همان هنرستان های فنی حرفه ای وابسته به سمپاد، گفت: دانش آموزان برای جذب در این مدارس، همان فرایندی را که برای سایر مدارس سمپاد طی می کنیم، پشت سر می گذارند؛ بنابراین، برای جذب دانش آموز، تا حد زیادی متکی به هوش منطقی و تحلیلی دانش آموز هستیم. نکته این است که این دانش آموزان، به جهت توانمندی های تحلیلی خوبی که دارند، کارهایی که در این مدارس انجام می دهند کاملا عمیق و جدی است.

الهام یاوری همچنین تاکید کرد: در حال حاضر، در 11 استان کشور از جمله تهران، قم، اصفهان، البرز، یزد، خراسان رضوی و... مدارس سمپاد مهارتی را داریم. ظرفیت این مدارس حدودا 800 دانش آموز است. ما ظرفیت پذیرش بیش از این تعداد دانش آموز را داریم؛ ولی این مدارس به امکانات و تجهیزات بیشتری نیاز دارند و لازم است بخش های مردمی و خصوصی کمک کنند تا برای تربیت نیروی فعال و توانمند در این مسیر، این امکانات فراهم شود.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان گفت: تا پیش از امسال، دو مدرسه دخترانه و پسرانه عشایری در استان فارس داشتیم. این مدرسه برای دانش آموزانی که دسترسی به مدارس روزانه ندارند، آنجا پذیرش می شوند و به طور شبانه روزی تحصیل می کنند و امسال این تعداد را بیشتر کردیم و دو مدرسه در آذربایجان غربی گسترش دادیم. هدف این است که این چهار مدرسه فقط مخصوص دانش آموزانی باشد که سالهای آخر دبیرستان را در مدرسه ای درس خوانده اند که عشایری باشد و این راهی است که از مسیر عادلانه تری به مدارس سمپاد راه پیدا کنند. تعداد این دانش آموزان حدودا 50 نفر است.

شهریه مدارس سمپاد به طور میانگین در کل کشور، حدودا 5 میلیون تومان است

الهام یاوری در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است دانش آموزی به واسطه فقر مالی، از تحصیل در مدارس سمپاد باز بماند، گفت: قانونی وجود دارد که شهریه مدارس سمپاد یا همان حق الثبت، می بایست نصف شهریه مدارس غیر دولتی باشد؛ اما رقمی که ما دریافت می کنیم بسیار کمتر از چیزی است که مصوب شده است. برای مثال، در شهر تهران، به طور متوسط، سال گذشته، مبلغ شهریه مدارس غیر دولتی دوره اول متوسطه حدود 100 میلیون تومان بوده؛ ولی در مدارس سمپاد، حدودا 12 و نیم میلیون تومان شهریه دریافت کرده ایم که رقم بسیار پایین تری است. به طور میانگین در کل کشور حدودا 5 میلیون تومان شهریه مدارس سمپاد است.

معافیت دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد و دهک های یک تا چهار از پرداخت شهریه مدارس سمپاد

وی تاکید کرد: برای دانش آموزانی که اوضاع مالی مناسبی ندارند، برنامه های زیادی داریم. دانش آموزانِ جزء دهک های درآمدی یک تا چهار کشور و همچنین دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد، از پرداخت شهریه در سمپاد معاف هستند. این کار به شیوه ای که هیچگونه فشار روانی بر دانش آموز و والدینش وارد شود، به صورت خودکار صورت می پذیرد.

مدارس سمپاد برای دانش آموزان کم درآمد تخفیف های صد در صدی را نیز اعمال می کند

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در ادامه گفت: برای دانش آموزانی که شامل این گروه ها نمی شوند، تخفیف های جدی و تقسیط شهریه را در نظر گرفته ایم که با توجه به نظر مدیر و شورای مالی مدرسه انجام می شود. ما به مدارس تاکید می کنیم تا حد امکان از این اختیار استفاده کنند و تلاش کنند مدارس سمپاد جایی برای کنار هم نشستن همه اقشار دانش آموزی باشد. این تخفیف ها ممکن است صد در صدی هم باشند. همچنین لازم به ذکر است در سال گذشته، تعداد دانش آموزانی که از دهک های یک تا چهار وارد مدارس سمپاد شده اند 45 درصد افزایش داشته است.

یاوری در پایان در خصوص نمایشگاه کشوری دستاوردهای پژوهشی سمپاد گفت: در این نمایشگاه، حدودا 500 نفر از دانش آموزان سمپاد سراسر کشور در تهران در روزهای پانزدهم و شانزدهم اردیبهشت ماه دور هم جمع می شوند. آنها دستاوردهایشان را در حوزه های مختلف در این نمایشگاه به معرض نمایش عمومی می گذارند. امیدواریم در پایان این نمایشگاه، تجربه غنی از ارتباط با مخاطب های گوناگون و همچنین شبکه سازی بین خود دانش آموزان مدارس سمپاد فراهم شود.


افزایش 45 درصدی دانش آموزان دهک های کم درآمد در مدارس سمپاد/ در سال تحصیلی گذشته

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تصاویر | سریع‌ترین 0 تا 100 خودروهای زمین