91 درصد شهرهای اروپا در فکر مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی هستند؟


91 درصد شهرهای اروپا در فکر مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی هستند؟

شهرهای اروپا در برابر پیامدهای تغییرات آب‌وهوایی بسیار آسیب پذیر هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، شهرهای اروپا به طور منظم و شدیدتر با تاثیرات تغییرات آب‌وهوایی مواجه هستند. پس از رکورد گرمای تابستانی، سیل و موج گرما در سال 2023، نیاز به سرمایه‌گذاری در زمینه سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی هرگز واضح‌تر از این نبوده است.

گزارش جدیدی از آژانس محیط زیست اروپا (EEA) وضعیت انطباق در سراسر مراکز شهری اروپا را بررسی کرده و به بررسی اقداماتی که شهرها انجام می‌دهند و آنچه در حال حاضر کار می‌کند پرداخته است.

این نشان می‌دهد تقریباً تمام شهرهای اروپایی از راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت به عنوان ابزار انتخابی خود برای بهبود تاب‌آوری استفاده می‌کنند. از 19 هزار طرح اقدام اقلیمی بررسی‌شده، 91 درصد شامل گزینه‌هایی مانند حفظ پارک‌ها، جنگل‌های شهری یا بام‌های سبز و تسهیل حفظ آب طبیعی است.

گزارش یورونیوز اعلام کرد نه‌تنها برای خنک کردن و حفظ آب موثر هستند، بلکه مزایای دیگری مانند فضاهای تفریحی بیشتر یا کاهش آلودگی نیز ارائه می‌کنند.

با وجود جذب راه‌حل‌های مبتنی بر طبیعت، آژانس محیط‌ زیست اروپا می‌گوید: «بزرگی تاثیرات اقلیمی مورد انتظار به این معنی است که ممکن است همچنان لازم باشد آنها را با انواع دیگر اقدامات، از جمله زیرساخت‌های فیزیکی، ترکیب کنیم و برای اطمینان از اینکه مراکز شهری اروپا در مسیر خود باقی می‌مانند، به اهداف مشخصی نیاز مبرم دارند.»

کدام شهرهای اروپایی با تغییرات آب‌وهوایی سازگار هستند؟

اینه واندکاستیل، کارشناس آژانس محیط‌زیست اروپا، می‌گوید: «پایتخت و شهرهای بزرگ‌تر معمولاً پیشتاز هستند، زیرا ظرفیت‌های مالی و فنی زیادی برای کار در زمینه سازگاری دارند و حتی ممکن است جاه‌طلبانه‌تر از سطح ملی در اقدامات اقلیمی باشند.» با این حال، این تنها شهرهای بزرگ نیستند که دست به ابتکارات خوبی می‌زنند.

او به کسانی اشاره می‌کند که به خاطر تلاش‌هایشان برجسته هستند. به عنوان مثال، گنت در بلژیک، استراتژی سبز جاه‌طلبانه‌ای دارد و در حال حاضر ساخت ساختمان‌های جدید را محدود می‌کند. حتی اگر آنها تایید شوند، یک شرط صفر خالص وجود دارد که بدان معنی است که یک منطقه مساوی از شهر باید آسفالت نشود یا دوباره به فضای سبز تبدیل شود.

نانت در فرانسه برای تبدیل شدن به یکی از سبزترین شهرهای اروپا سرمایه‌گذاری می‌کند و در عین حال سعی دارد برای ساکنان مقرون‌به‌صرفه بماند. Rethymno، یک شهر ساحلی در یونان، در حال سرمایه‌گذاری در طراحی زیست‌اقلیمی در فضاهای عمومی خود با استفاده از خاک فشرده، سنگ‌فرش‌های نفوذپذیر و رنگ برای کاهش موثر حداکثر دمای هوا در طول موج گرماست.

از سوی دیگر، شهرداری‌های کوچک‌تر ممکن است به حمایت بیشتر از سطح منطقه‌ای و ملی نیاز داشته باشند تا بتوانند استراتژی‌های سازگاری موثر را توسعه دهند و اجرا کنند. در مثال خوبی از چگونگی غلبه بر این محدودیت‌ها از پیمونت ایتالیا، شهرداری‌های کوچک‌تر برای درخواست بودجه با هم متحد می‌شوند.

برای مثال در مقابله با افزایش موج گرما در شهرهای جنوب اروپا، یا تغییرات بیشتر در بارندگی و توفان در غرب و شمال اروپا. نیاز شدیدی به شبکه‌سازی و یادگیری همتا وجود دارد. بهترین شیوه‌ها می‌توانند و باید به اشتراک گذاشته شوند.

واندکاستیل در ادامه می‌گوید سازگاری به حمایت شهروندانی نیز نیاز دارد که باید در هر مرحله از این فرایند مشارکت داشته باشند.

چرا شهرهای اروپا نیاز به سازگاری دارند؟

آژانس محیط‌زیست اروپا (EEA) اولین ارزیابی ریسک آب‌وهوایی اروپا را در مارس سال جاری منتشر کرد. این نشان می‌دهد سیاست‌های فعلی و اقدامات انطباق با خطرات اقلیمی که به‌سرعت در حال رشد هستند همگام نیستند و مناطق شهری در معرض خطر خاصی از امواج گرما و باران شدید قرار دارند.

اروپا سریع‌ترین قاره در حال گرم شدن است و دمای آن تقریباً دو برابر میانگین جهانی افزایش می‌یابد. تخمین زده می‌شود که تقریباً سه‌چهارم جمعیت این قاره در مناطق شهری زندگی می‌کنند و شهرها اغلب 10 تا 15 درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از زمین های اطراف هستند.

با توجه به ضررهای بیشتر ناشی از پیامدهای تغییر آب‌وهوای جهان و محافظت از بخش بزرگی از جمعیت، این گزارش بر نیاز فوری برای سازگاری شهرهای اروپایی با تغییرات آب‌وهوایی تاکید می‌کند.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

راه‌اندازی سامانه‌ فروش خودروهای برقی/ متقاضیان 100 میلیون تومان بلوکه کنند