قطر آماده پذیرش درخواست آمریکا برای اخراج رهبران حماس است


قطر آماده پذیرش درخواست آمریکا برای اخراج رهبران حماس است

روزنامه تایمز اسرائیل به نقل از یک منبع گزارش داد، قطر آماده پذیرش درخواست آمریکا برای اخراج رهبران جنبش حماس فلسطینی از دوحه است و انتظار دارد که چنین درخواستی به زودی ارائه شود.

به گزارش اسپوتنیک، این نشریه به نقل از یک منبع گفت: قطر آماده پذیرش درخواست آمریکا برای اخراج رهبران حماس از دوحه است و انتظار دارد که این امر در آینده نزدیک انجام شود.
واشنگتن پست به نقل از منابعی پیشتر گزارش داده بود که ایالات متحده از قطر می خواهد تا جنبش فلسطینی حماس را که دفتر سیاسی آن در دوحه پایتخت قطر قرار دارد، در صورت ادامه رد توافق آتش بس با اسرائیل در نوار غزه، اخراج کند. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، این پیام را در ماه آوریل به نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی ابلاغ کرد.
پیش از این روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از منابع خود گزارش داده بود که اسرائیل یک هفته به حماس فرصت داده تا پیشنهاد آتش بس در نوار غزه را بپذیرد، در غیر این صورت تهدید به آغاز عملیات نظامی در رفح کرده است.
سی ان ان به نقل از منابع، جزئیاتی از پیشنهاد جدید به حماس را که توسط میانجیگران مصر تهیه شده بود، منتشر کرد. به گفته وی، پیشنهاد جدید با کمک اسرائیل تهیه شده است. مرحله اول این توافق شامل آزادی 20 تا 33 گروگان طی چند هفته در ازای توقف درگیری و آزادی زندانیان فلسطینی در اسرائیل است. مدت زمان آتش بس به تعداد گروگان هایی که می توانند آزاد شوند بستگی دارد.
مرحله دوم شامل "بازگرداندن آرامش پایدار" در نوار غزه است. به گفته یک منبع دیپلماتیک، این عبارت دلالت بر "راهی برای مذاکره درباره آتش بس دائمی بدون نیاز به نامگذاری آن دارد". در این مرحله، گروگان های باقی مانده حماس، از جمله سربازان اسیر اسرائیلی، و اجساد کشته شدگان با اسرای فلسطینی بیشتری مبادله خواهند شد. در عین حال، اسرائیل از برنامه های خود برای دستیابی به تمام اهداف اعلام شده از جنگ غزه، از جمله نابودی کامل حماس، دست نمی کشد.
به گزارش رادیو کان اسرائیل، اسرائیل در جریان مذاکرات در مورد مسائل مربوط به بازگشت ساکنان نوار غزه از جنوب این منطقه به شمال آن و خروج پرسنل نظامی از نوار غزه انعطاف نشان داد. گزارش شده است که طرح مصر برای این معامله خروج بخشی از نیروهای اسرائیلی از منطقه حائل نتزاریم در مرکز نوار غزه را پیش بینی می کند که غزه را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می کند. همچنین حاوی بندی است مبنی بر اینکه اسرائیل امکانات کمتری برای کنترل فیزیکی جریان فلسطینی‌هایی خواهد داشت که به شمال نوار غزه باز خواهند گشت. بر اساس این پیشنهاد، ساکنانی که به شمال باز می گردند توسط نیروهای مصری و نیروهای دیگر غربالگری می شوند و اسرائیل آنها را از طریق "ابزارهای دیگر" ردیابی می کند.

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پشت پرده نفوذ خزنده ریاض در آسیا/ آمریکا چگونه پای پادشاهی های عرب را به هند باز کرد؟