ناگفته ها: خاطرات شهید حاج مهدی عراقی - پاریس، پاییز 1357 - 1978


ناگفته ها: خاطرات شهید حاج مهدی عراقی - پاریس، پاییز 1357 - 1978

ب‍ه‌ک‍وش‍ش‌: م‍ح‍م‍ود م‍ق‍دس‍ی‌، م‍س‍ع‍ود ده‍ش‍ور، ح‍م‍ی‍درض‍ا ش‍ی‍رازی‌ "خ‍اطرات ب‍دون ک‍م و ک‍اس‍ت و ت‍ن‍ه‍ا ب‍ا ت‍غ‍ی‍ی‍رات ج‍زئ‍ی ب‍ه‌م‍ن‍ظور روان‍ت‍ر خ‍وان‍دن م‍ت‍ن از ن‍وار پ‍ی‍اده ش‍ده اس‍ت‌." از مقدمه کتاب: کتابی که در پیش روی دارید گوشه...

ب‍ه‌ک‍وش‍ش‌: م‍ح‍م‍ود م‍ق‍دس‍ی‌، م‍س‍ع‍ود ده‍ش‍ور، ح‍م‍ی‍درض‍ا ش‍ی‍رازی‌

"خ‍اطرات ب‍دون ک‍م و ک‍اس‍ت و ت‍ن‍ه‍ا ب‍ا ت‍غ‍ی‍ی‍رات ج‍زئ‍ی ب‍ه‌م‍ن‍ظور روان‍ت‍ر خ‍وان‍دن م‍ت‍ن از ن‍وار پ‍ی‍اده ش‍ده اس‍ت‌."

از مقدمه کتاب:
کتابی که در پیش روی دارید گوشه هایی ناگفته از تاریخ سیاسی ملت مسلمان ایران است که شهید حاج مهدی عراقی با نقل خاطرات خود پرده از آن بر می دارد. با نگاهی به تاریخ یکصد ساله اخیر این مرز و بوم در می یابیم که حوادثی عظیم و بس بزرگ بر این ملت سپری گشته است: جنبش تنباکو، نهضت مشروطه، ملی شدن صنعت نفت، کودتای آمریکائی ۲۸ مرداد، قیام ملی ۱۵ خرداد، ۴۲ مبارزات مسلحانه سازمانها و گروهها و پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۵۷ و پایان کار رژیم شاهنشاهی از مهمترین وقایعی هستند که می باید زوایای تاریک و ناگفته آن برای نسل حاضر بازگو گردد.
استفاده از تجربیات و دستآوردهای گذشته، از آن جهت حائز اهمیت است که بدانیم سلطه سیاسی، اقتصادی و نظامی رژیم های امپریالیستی که به کمک عوامل سرسپرده و وابسته خویش بر این ملت تحمیل شده بودند بی ارتباط با وضعیت حال و آینده ما نیست. تعبیر زیبای امام علی (ع) نیز مصداق همین معنا است که می فرماید: بترسید از عذابها و سختیها که بر اثر زشت کاریها و بدکرداریها به امتهای پیش از شما رسید و پیش آمدهای آنان را در نیکی و بدی یاد آورید و برحذر باشید از مانند آنان شدن. هرگاه در تفاوت دو حالت ایشان اندیشه نمودید پس اختیار کنید هر کاری را که به سبب آن ارجمند گشتند و دشمنان را از آنان برطرف ساخت... و دوری کنید از هر کاری که مهره پشت پیشینیان را شکست و توانائی ایشان را سست نمود... و برای عبرت گرفتن پند گیرندگان شما داستان سرگذشتهای آنان در بینتان باقی ماند.» در این میان خاطرات و تجارب کسانی که خود در صحنه سیاسی، اجتماعی ایران نقش فعال و پیگیری داشته و از نزدیک دستی بر آتش داشته اند نیز، ممتازتر از سایرین می باشد. بنابراین نشر اینگونه خاطرات برای نسل حاضر که میخواهد با نظر دقیقتری درباره حوادث سیاسی و مبارزات دوران گذشته داوری نماید می تواند راهنمائی خوب و روشنگر برخی از تاریکی ها و ناگفته های تاریخ باشد.
شهید حاج مهدی عراقی که سالیانی دراز از عمر خویش را صرف مبارزه با عوامل داخلی استعمار و کسب استقلال و آزادی نمود و پا به پای وقایع و جریانات سیاسی عصر خویش پیش آمد، در زمره افرادی است که با نقل خاطرات، زوایایی از تاریخ زنده مبارزات سیاسی مردم را بیان می کند. وی که در طول زندگی سیاسی خویش بارها گرفتار زندان ستم شاهی شده بود سرانجام در سال ۱۳۵۶ از زندان آزاد و به زندانی بزرگتر پا نهاد...


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

روز ششم هفته روسی برگزار شد + عکس