چرا ترکیه به پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل می پیوندد؟


چرا ترکیه به پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل می پیوندد؟

روز 29 دسامبر 2023، آفریقای جنوبی با توجه به وضعیت نوار غزه، بر اساس کنوانسیون نسل کشی از اسرائیل به دادگاه بین المللی لاهه شکایت کرد.

به گزارش اسپوتنیک، اکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه گفت که که آنکارا رسما تصمیم گرفته است به پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در دیوان بین المللی دادگستری لاهه بپیوندد.
وزیر خارجه ترکیه روز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت:"ما مقدمات مربوطه را به رئیس جمهور ترکیه ارائه کرده ایم. تصمیم سیاسی برای پیوستن ترکیه به شکایت حقوقی آفریقای جنوبی علیه اسرائیل اتخاذ شده است."
گفتنی است که 29 دسامبر 2023، آفریقای جنوبی با توجه به وضعیت نوار غزه، بر اساس کنوانسیون نسل کشی در دادگاه بین المللی لاهه از اسرائیل شکایت کرد و از دادگاه خواست تا اقدامات موقت علیه اسرائیل اتخاذ کند.
دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه 26 ژانویه حکمی موقت در مورد ادعای آفریقای جنوبی مبنی بر درخواست اقدامات موقت علیه اسرائیل به دلیل نسل‌کشی ادعایی در نوار غزه صادر کرد. دادگاه به اسرائیل دستور داد تا تمام اقدامات را برای جلوگیری از نسل‌کشی در نوار غزه، مجازات درخواست‌های نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها، اطمینان از جریان کمک‌های بشردوستانه به ساکنان این منطقه و اطمینان از حفظ مدارک مربوط به ادعاهای مربوط به اقدامات علیه فلسطینی‌ها انجام دهد. آنطور که آفریقای جنوبی در شکایت خود خواسته بود، دادگاه سازمان ملل اسرائیل را مجبور به توقف عملیات نظامی خود در نوار غزه نکرد.
با توجه به وخامت اوضاع بشردوستانه در نوار غزه، دادگاه لاهه در تاریخ 28 مارس به اسرائیل دستور داد تا تمام اقدامات لازم برای ورود بی وقفه کمک های بشردوستانه از جمله آب و غذا به غزه را فراهم کرده و شرایطی را مهیا کند تا به موجب آن نیروهای نظامی اسرائیل مرتکب اقداماتی نشوند که حقوق فلسطینیان در غزه نقض شود.

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

معرفی بهترین خودروهای تاریخ کشور آلمان