تعطیلی روز شنبه، عامل همگام شدن ایران با بازار‌های جهانی /فعالان بخش خصوصی: تعطیلی پنجشنبه، مانعی سر راه پیشرفت اقتصادی ایران است


تعطیلی روز شنبه، عامل همگام شدن ایران با بازار‌های جهانی /فعالان بخش خصوصی: تعطیلی پنجشنبه، مانعی سر راه پیشرفت اقتصادی ایران است

تصمیم ایران برای تعطیلی پنجشنبه و جمعه تا به امروز، چالش‌های زیادی را برای کشور به وجود آورده و مانعی برای همگام شدن ایران با اقتصاد بین‌المللی و بازار‌های جهانی شده‌است. حال، بعضی فعالان بخش خصوصی و سیاستمداران و نهاد‌ها خواستار تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه شدند تا ایران هم برای تبادل بیشتر، با اقتصاد بین‌المللی و بازار‌های جهانی همراه شود .

به گزارش تجارت‌نیوز، ، تعطیلی روز پنجشنبه در ایران، ممکن است به دلیل همخوانی نداشتن با روز‌های کاری بین‌المللی، ارتباطات سیاسی و تجاری را به چالش بکشد. در حالی‌که در سایر کشور‌ها پنجشنبه روز کاری و شنبه تعطیل است، این تفاوت می‌تواند بر ارتباطات با بازار‌های جهانی تأثیر بگذارد و کشور را از رونق باز دارد. تعطیلی روز شنبه در ایران می‌تواند باعث رونق اقتصادی و تجاری در کشور شود و ایران را با اقتصاد منطقه‌ای و بین‌المللی و بازار‌های جهانی همگام کند و در رشد کشور،تأثیر مثبت بگذارد.

عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی تهران، در مصاحبه با تجارت‌نیوز درباره تأثیر تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه بر بخش تجارت و اقتصاد کشورگفت: اگر تعطیلی روز شنبه جایگزین روز پنجشنبه شود، تأثیرات مثبتی در تجارت و اقتصاد کشور دارد. چرا که امکان ایجاد رقابت با بازارهای جهانی فراهم می‌شود و همین‌طور، امکان هماهنگی بیشتری با سایر کشور‌ها و بازار‌های جهانی به وجود می‌آید و برای بازار‌ ایران، این امکان فراهم می‌شود که به سمت بهینه شدن وبین‌المللی شدن پیش ‌برود. همچنین امکان تبادلات تجاری و ترانزیتی بیشتر ایجاد می‌شود در نهایت حضور کشور در عرصه اقتصاد‌های منطقه‌ای و بین‌المللی فراهم می‌شود.

تعطیلی پنجشنبه، مانعی سر راه تبادل بیشتر با هم‌پیمان‌ها

آرگون افزود: ایران در پیمان‌هایی همچون شانگهای، بریکس، اوراسیا عضویت دارد که تمام کشور‌های عضو در این پیمان‌ها، روز‌های شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و اینگونه ایران برای تبادل با این کشور‌ها دچار چالش می‌شود.

معایب تعطیلی پنجشنبه

وی درباره معایب تاثیر پنجشنبه‌ها در اقتصاد کشور اظهار کرد: 90 درصد کشور‌های جهان در روز شنبه و یکشنبه تعطیل است؛ کشور‌های اسلامی هم روز‌های جمعه و شنبه را به عنوان تعطیلات آخر هفته اعلام کردند بنابراین ایران تنها کشوری است که روز‌های پنجشنبه و جمعه را تعطیلی آخر هفته انتخاب کرده و تعطیلی روز پنجشنبه، باعث از دست رفتن 25 درصد فرصت کشور برای ارتباط تجاری و اقتصادی با سایر کشور‌های جهان می‌شود.

این فعال بخش خصوصی درباره موافقت کمیسیون اجتماعی مجلس با این طرح اظهار کرد: کمیسیون اجتماعی مجلس هم با این طرح موافقت کرده و تعطیلی روز جمعه و شنبه را به صحن علنی مجلس پیشنهاد داده‌است.

او درباره حمایت و موافقت سایر نهاد‌ها و وزارتخانه‌ها از این طرح تصریح کرد: بخش خصوصی، اتاق‌های بازرگانی و اصناف و حتی وزارت خارجه، برای تبادل بیشتر با شرکای خارجی خود و بازار‌های جهانی از این طرح حمایت کردند.

او درباره زمان اجرای این طرح تشریح کرد: این طرح باید در صحن علنی مجلس به تصویب برسد سپس با تأیید شورای نگهبان، به قانون تبدیل و بعد به دولت ابلاغ شود و در نهایت مجلس این طرح را در دستور کار قرار می‌دهد تا در یک بازه زمانی عملیاتی شود.

بنابراین، احتمال تعطیلی روز شنبه به جای پنجشنبه برای همگامی با اقتصاد و بازار‌های بین‌المللی ، خیلی زیاد است و اینگونه به رشد اقتصاد کشور کمک شایانی می‌شود.

برای مطالعه بیشتر صفحه صمت را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

اجاره خانه در «گیلان» چقدر سرمایه می‌خواهد؟ + جدول