کارت گرافیک Radeon RX 8900 XTX یک هیولا با دو برابر قدرت RX 7900 XTX بود


کارت گرافیک Radeon RX 8900 XTX یک هیولا با دو برابر قدرت RX 7900 XTX بود

مدت زیادی است که گفته می‌شود کارت‌های گرافیک Radeon RX 8000 مدل‌های رده بالا ندارند و AMD بر روی مدل‌های رده معمولی تا میانه‌رده تمرکز می‌کند. با این حال به نظر نمی‌رسد از ابتدا برنامه تیم سرخ این بوده باشد. کُدهای کشف شده نشان می‌دهد AMD از یک...

مدت زیادی است که گفته می‌شود کارت‌های گرافیک Radeon RX 8000 مدل‌های رده بالا ندارند و AMD بر روی مدل‌های رده معمولی تا میانه‌رده تمرکز می‌کند. با این حال به نظر نمی‌رسد از ابتدا برنامه تیم سرخ این بوده باشد. کُدهای کشف شده نشان می‌دهد AMD از یک کارت گرافیک بسیار پُرقدرت با ریزمعماری RDNA 4 دست کشیده است که می‌توانسته دو برابر RX 7900 XTX قدرت داشته باشد.

کاوش در کُد درایورهای AMD نشان می‌دهد این کمپانی در یک مقطع مشغول کار بر روی یک پردازنده گرافیکی مبتنی بر ریزمعماری RDNA 4 بوده که مشخصات آن دو برابر بهتر از RX 7900 XTX است. هرچند تیم سرخ هرگز این محصول را تایید نکرده، اما می‌توانسته یک پرچمدار تمام عیار برای رقابت با RTX انویدیا باشد.

شایعات درباره کارت کنسل شده Radeon RX 8900 XTX

طبق شایعات AMD از مدل‌های رده بالا یا پرچمدار دست کشیده است و سری Radeon RX 8000 امسال با دو مدل میانه‌رده رونمایی می‌شود. تخمین زده می‌شود مدل قوی‌تر این دو در حد RX 7900 XT یا RTX 4080 باشد اما با قیمت بسیار کمتری عرضه شود. برای مدل ضعیف‌تر کارایی مشابه RTX 4060 Ti با قیمت بسیار پایین چون 199 دلار مطرح است.

کارت گرافیک Radeon RX 8900 XTX یک هیولا با دو برابر قدرت RX 7900 XTX بود

با وجود اینکه گفته می‌شود قیمت‌گذاری کارت‌های Radeon RX 8000 به شدت رقابتی خواهد بود، اما ممکن است از برخی جهات حرفی برای گفتن نداشته باشند. این احتمال وجود دارد که عملکرد آنها در گیمینگ با Ray Tracing تا حد زیادی مشابه نسل RDNA 3 باشد که فرسخ ها از انویدیا عقب است. همچنین گفته می‌شود تیم سرخ نهایتاً از حافظه 18 گیگابایتی GDDR6 استفاده می‌کند و برخلاف انویدیا، خبری از GDDR7 نخواهد بود.

طبق شایعات، AMD سال 2025 با ریزمعماری RDNA 5 و طراحی تماماً چیپلتی، به بازار کارت‌های گرافیک رده بالا باز می‌گردد تا با پرچمدار آن زمان انوییدیا رقابت کند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تاکید شهید رئیسی بر رفع مشکلات مردم در حوزه فضای مجازی