ماسک جنجالی N95 ریزر را یادتان هست؟ تقلبی از آب درآمد!


ماسک جنجالی N95 ریزر را یادتان هست؟ تقلبی از آب درآمد!

اواسط همه‌گیری کرونا بود که ریزر از ماسک‌های سری Zephyr با نورپردازی RGB و ادعای فیلتر 95 درصدی ذرات معلق در هوا رونمایی کرد. حالا مشخص شده که این ادعا دروغ بوده و ریزر نیز باید تمام درآمد حاصل از این محصول را به همراه غرامت به خریداران...

اواسط همه‌گیری کرونا بود که ریزر از ماسک‌های سری Zephyr با نورپردازی RGB و ادعای فیلتر 95 درصدی ذرات معلق در هوا رونمایی کرد. حالا مشخص شده که این ادعا دروغ بوده و ریزر نیز باید تمام درآمد حاصل از این محصول را به همراه غرامت به خریداران پرداخت کند.

شرکت ریزر (Razer) که به دلیل تولید لوازم جانبی گیمینگ شناخته می‌شود، در اوج همه‌گیری کرونا یک ماسک جذاب به نام Zephyr معرفی کرد که از فناوری نورپردازی RGB بهره‌مند بود. چند ماه بعد و اوایل سال 2022، این شرکت نسخه Pro ماسک‌های خود را همراه با فناوری تقویت صدا عرضه کرد.

ماسک جنجالی N95 ریزر را یادتان هست؟ تقلبی از آب درآمد!

ریزر در آن زمانی مدعی بود که ماسک‌های سری Zephyr در مقابل انواع باکتری و ویروس مقاوم بوده و می‌تواند در حد و اندازه ماسک‌های N95 مؤثر واقع شود.

پس از اینکه مشخص شد Razer مجوزهای لازم برای تولید این ماسک را دریافت نکرده، سریعاً دست به کار شد و تمام اشارات و اطلاعات مرتبط با فیلترهای N95 را از وب‌سایت و سایر بخش‌های تبلیغاتی خود حذف کرد.

ماسک جنجالی N95 ریزر را یادتان هست؟ تقلبی از آب درآمد!

هیچ آزمایشی بر روی ماسک‌های Zephyr انجام نشده است!

طبق اعلامیه منتشر شده توسط کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده (FTC)، شرکت ریزر هرگز ماسک‌های سری Zephyr خود را برای انجام آزمایش به سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) یا مؤسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH) ارائه نکرده و گواهینامه رسمی برای این ادعا که ماسک‌های Zephyr قابلیت فیلتر کردن 95 درصد ذرات معلق در هوا را دارند، دریافت نکرده است.

به گزارش MSN،‌ همین مسئله باعث شد تا FTC علیه ریزر و تبلیغات دروغین این شرکت یک پرونده ثبت شکایت ایجاد کند. حالا به نظر می‌رسد که علاوه بر جریمه 1.1 میلیون دلاری (درآمد ریزر از ماسک‌های مورد بحث) که باید به کمیسیون FTC پرداخت شود، این تولیدکننده لوازم جانبی گیمینگ بابت شکایت‌های مربوط به تبلیغ ماسک‌ Zephyr به‌عنوان ماسک‌های دارای رتبه N95 بدون صدور گواهی قانونی نیز باید غرامت جداگانه‌ای پرداخت کند.

ماسک جنجالی N95 ریزر را یادتان هست؟ تقلبی از آب درآمد!

علاوه بر موارد ذکر شده، همچنین یک جریمه 100 هزار دلاری نیز به دلیل ادعاهای بهداشتی غیر قابل اثبات نیز برای ریزر در نظر گرفته خواهد شد. در نظر داشته باشید که ماسک‌های سری Zephyr با قیمت 100 دلار در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته که نسبت به یک ماسک N95 واقعی بسیار بالاتر است.

در همین رابطه بخوانید:

- به زودی می توانید ماسک Razer RGB بخرید

طبق آنچه در گزارش FTC آمده است، شرکت Razer تمام وجوه دریافت شده از مشتریان برای محصولات سری Zephyr را به آن‌ها بازگردانده و از هرگونه ادعا مبنی بر فروش محصول با قابلیت جلوگیری از Covid-19 نیز عقب‌نشینی کند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تست شخصیت شناسی/ در این تصویر چه می بینید؟