احکام غسل جبیره برای کاشت ناخن از نظر مراجع تقلید


احکام غسل جبیره برای کاشت ناخن از نظر مراجع تقلید

اگر شما هم کاشت ناخن انجام داده‌اید و به دنبال روش انجام غسل جبیره برای کاشت ناخن و نظرات مراجع تقلید (خامنه‌ای، مکارم شیرازی، وحید خراسانی و …) در مورد آن هستید؛ با ما همراه باشید.

امروزه بسیاری از زنان برای زیبایی ناخن و دست‌هایشان، ژلیش و کاشت ناخن انجام می‌دهند؛ اما این کار از نظر برخی مراجع حرام بوده و وضو و غسل با آن باطل است؛ برخی دیگر نیز غسل جبیره برای کاشت ناخن را توصیه می‌کنند.

اگر شما هم کاشت و ژلیش ناخن انجام داده‌اید و برای انجام غسل‌های واجب و خواندن نماز دچار مشکل شده‌اید با ما همراه باشید. برای دانستن این موضوع که چگونه می‌توان همراه با ژلیش و کاشت ناخن وضو و غسل جبیره گرفت می توانید ادامه این مطلب را بخوانید.

در ادامه این مطلب از ستاره نحوه وضو و غسل جبیره برای کاشت و ژلیش ناخن را به شما ارائه می‌دهیم و در نهایت نظرات مراجع تقلید را در مورد آن نقل می‌کنیم.

غسل جبیره برای ژلیش و کاشت ناخن

احکام غسل جبیره برای کاشت ناخن از نظر مراجع تقلیدغسل جبیره برای کاشت ناخن

ژلیش، کاشت و لاک ناخن همه از جمله کار هایی هستند که برخی از خانم ها برای زیبایی بیشتر ناخن ها استفاده میکنند. اما وجود جرمی مانند ژلیش یا لاک ناخن باعث می شود آب به ناخن ها به هنگام وضو نرسد. همین مسئله باعث می شود که برخی از خانم ها از لاک زدن و یا ژلیش ناخن هایشان خودداری نمایند.

با اینحال شما طبق نظر برخی مراجع می‌توانید با کاشت ناخن، وضو و غسل جبیره انجام دهید.

احکام غسل جبیره برای کاشت ناخن از نظر مراجع تقلیدغسل جبیره ای با کاشت و ژلیش ناخن

یکی از مواقعی که فرد می‌تواند وضو جبیره یا غسل جبیره انجام دهد، زمانی است که روی یکی از اعضای وضو یا غسل مانعی وجود دارد که برطرف کردن آن امکان‌پذیر نیست یا برطرف کردن مانع با سختی غیر قابل تحمل همراه است. غسل جبیره به صورت ترتیبی انجام می‌شود، طریقه انجام غسل جبیره به این صورت است که بعد از نیت غسل را به صورت معمول انجام دهید، اما زمانیکه به ناخن‌های کاشته شده رسیدید با دست‌تر روی آن‌ها بکشید و آن‌ها را مسح کنید. امکان انجام تمام کار‌هایی که با غسل معمولی انجام می‌شود با غسل جبیره نیز وجود دارد و در احکام فرقی میان غسل جبیره و غیر جبیره وجود ندارد.

در صورتیکه امکان برداشتن ناخن مصنوعی وجود دارد، انجام غسل یا وضو جبیره صحیح نمی‌باشد و باید این مانع برطرف شده و وضو و غسل به صورت معمول انجام شود. در حالت کلی و طبق نظر عمده مراجع غسل و وضوی جبیره همراه با کاشت ناخن ممکن نیست. زیرا ضرورتی اتفاق نیفتاده و این عمل با جنبه زیبایی اتفاق افتاده است. همچنین مراجع عمدتا در این زمینه نظر بر برداشتن ناخن مصنوعی و کاشته شده ولو با داشتن هزینه، داده اند.

روش غسل جبیره با کاشت ناخن

احکام غسل جبیره برای کاشت ناخن از نظر مراجع تقلیدروش غسل جبیره با کاشت ناخن

نحوه وضو گرفتن و یا غسل جبیره در این حالت که روی انگشت لایه ای اضافه وجود دارد و مانع از تماس آب با خود بدن میشود و همچنین روی ناخن های مصنوعی نجاستی وجود ندارد که در تماس با آب بیشتر شود. دقیقا به مانند وضو و غسل معمولی است و فقط نیت وضوی جبیره یا غسل جبیره کرده و همان روال را انجام میدهیم.

فقط باید به این نکته توجه داشته باشیم که بنابر نظر عمده مراجع اولا کاشت ناخن برای زیبایی ( و طبق نظر برخی مراجع برای موارد دیگر هم) جایز نیست و حرام است. دوما: به هنگام گرفتن وضو یا غسل باید ناخن مصنوعی کنده شود و سپس وضو گرفته شود. سوما: اگر هیچ راه و شرایطی برای جدا کردن آن نیست آنوقت میتوان وضو یا غسل جبیره گرفت.

به طور کلی نحوه گرفتن غسل جبیره برای کاشت ناخن مانند غسل ترتیبی معمولی ( اول سر و گردن، سمت راست و سپس سمت چپ) است. اما اگر در محلی دچار شکستی یا زخم یا دمل و … باشد که رسیدن آب به آن موجب ضرر و زیان میشود. باید اگر برخورد دست تر موجب زیان نشود با دست تر و نم دار روی آن مسح کشید و اگر آن نیز ممکن نباشد، بر روی پارچه ای تمیز در آن محل مسح کشیده و سپس ادامه غسل را انجام دهد.

وضو و غسل جبیره ای با کاشت و ژلیش ناخن پا

احکام غسل جبیره برای کاشت ناخن از نظر مراجع تقلیدوضو و غسل جبیره ای با کاشت و ژلیش ناخن پا

در رابطه با حکم شرعی ژلیش پا باید بگوییم که حکم شرعی ژلیش پا با دست تفاوت دارد. و تفاوت آن این است که مراجع تقلید معتقداند کشیدن مسح پا تنها بر روی یک انگشت کافی است. بنابراین کسانی که می خواند از ژلیش پا استفاده کنند کافی است یکی از انگشتان خود را بدون لاک و ژلیش نگه دارند تا بتوانند بر روی آن مسح بکشند.

با این حال برخی مراجع این کار را قبول ندارند. به طور مثال آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به این سوال که آیا برای وضو کافی است که تنها یک انگشت کوچک پا بدون ژلیش باشد یا خیر پاسخ داده اند: ناخن کوچک پا به تنهایی کفایت نمی‌کند، ولی سایر انگشتان به تنهایی کافی است.

نظرات مراجع تقلید درباره غسل جبیره با کاشت ناخن

احکام غسل جبیره برای کاشت ناخن از نظر مراجع تقلیدنظرات مراجع تقلید درباره غسل جبیره با کاشت ناخن

در غسل باید تمام موانع برطرف شود و در وضو انگشتان دست باید از لاک پاک شود، ولی در انگشتان پا اگر یک انگشت (جز انگشت کوچک) خالی از لاک باشد و بر روی آن مسح بکشند، صحیح است. به طور کلی شما بهتر است در ابتدا حکم کاشت ناخن از نظر شرعی را از دید مرجع تقلید خود بخوانید و متوجه شوید آیا می‌توانید برای کاشت ناخن، غسل و وضو حبیره انجام دهید یا خیر؟

به طور مثال آیت الله مکارم شیرازی در پاسخ به این سوال که آیا برای وضو کافی است که تنها یک انگشت کوچک پا بدون ژلیش باشد یا خیر پاسخ داده اند: ناخن کوچک پا به تنهایی کفایت نمی‌کند، ولی سایر انگشتان به تنهایی کافی است.

آیت الله سیستانی در رابطه با این سوال که آیا قرار دادن ماده ای برای حفاظت از ناخن هایی که به دلیل آرایش و زیبایی بلند تر نگه داشته می شوند نیز سبب بطلان وضو و یا غسل جبیره ای می شوند؟ فرموده اند:

غسل و وضو با چنان چیزی که مانع از وصول آب می‌گردد، صحیح نیست و ناگزیر باید آن‌ها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی‌شود. بنابراین با توجه به سخن آیت الله سیستانی می توان کاملا روشن و واضح متوجه این مسئله شد که وضو یا غسل جبیره ای همراه با مانعی که نگذارد آب به ناخن ها برسد باطل است.

با این حال اگر بخواهید نظرات کلی مراجع تقلید را در مورد کاشت ناخن و غسل جبیره ای با کاشت ناخن بدانید؛ با ما همراه باشید.

نظرات مراجع تقلید درباره کاشت ناخن

بنابر نظر اکثر مراجع تقلید ایجاد مانع برای وضو مانند کاشت ناخن جایز نیست و در صورتی‌که فردی اقدام به کاشت ناخن کند در زمان وضو یا غسل باید مانع را برطرف کند، اما در صورتیکه امکان برطرف کردن مانع وجود ندارد، باید وضو و غسل جبیره به جای آورد. بنابر نظر برخی از مراجع تقلید علاوه بر وضو و غسل جبیره برای کاشت ناخن باید تیمم نیز انجام شود. در ادامه نظر برخی از مراجع تقلید درباره احکام انجام وضو و غسل برای کاشت ناخن آورده شده است.

۱. آیت الله خامنه‌ای

آیت الله خامنه‌ای در این باره فرموده‌اند کاشت ناخن مشکلی ندارد فقط اگر با هدف زینت باشد باید از نامحرم پوشانده شود. در هنگام کاشت ناخن برای انجام غسل و وضو لازم است مانع بر طرف شود، اما در صورتی که شخص بداند امکان بر طرف کردن مانع وجود ندارد یا بر طرف کردن آن مشقت زیادی دارد، در صورتی‌که در وقت نماز است باید وضو یا غسل را انجام دهد و سپس اقدام به کاشت ناخن کند، اما در دفعات بعدی که قصد انجام غسل یا وضو دارد باید این عمل را به صورت جبیره انجام بدهد. البته در صورتی که امکان بر طرف کردن مانع در روز‌های بعد وجود داشته باشد وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.

۲. آیت الله مکارم شیرازی

در صورتیکه ضرورتی برای کاشت ناخن وجود ندارد کاشت ناخن جایز نیست، اما در صورت ضرورت اشکال ندارد. به هر حال کاشت ناخن مانع از رسیدن آب به عضو بدن می‌شود و وضو یا غسل باطل است، بنابراین در صورتیکه امکان جدا کردن ناخن‌های مصنوعی وجود دارد باید مانع برطرف شود و در غیر این صورت باید غسل و وضو به صورت جبیره انجام شود.

۳. آیت الله وحید خراسانی

کاشت ناخن در صورتی‌که مانع رسیدن آب به پوست و ناخن شود جایز نیست و انجام وضو و غسل با آن صحیح نمی‌باشد، اما اگر فردی ناخن کاشت باید در هنگام غسل و وضو این مانع را برطرف کند و چنانچه برداشتن آن ممکن نیست، بنابر احتیاط واجب علاوه بر وضوی جبیره، تیمم نیز بکند و بعد از برداشتن ناخن مصنوعی بنابر احتیاط واجب قضای نماز‌هایی را که به این نحو خوانده است به جا آورد.

۴. آیت الله صافی گلپایگانی

کاشت ناخن در صورتی‌که امکان برطرف کردن آن وجود نداشته باشد، اشکال دارد، اما در صورتی‌که فردی اقدام به کاشت ناخن کرده باشد، در هنگام غسل یا وضو باید این مانع را برطرف کند و اگر امکان جداسازی ناخن‌ها وجود نداشت وضو و غسل را به صورت جبیره انجام دهد و احتیاطا تیمم نیز بکند.

کلام آخر

به طور کلی وجود لاک و یا ژلیش و کاشت ناخن به عنوان یک جرم بر روی ناخن محسوب می شود و وضو و غسل جبیره با آن کافی نیست و مراجع معتقد اند با وجود ژلیش روی ناخن ها باید تیمم نیز انجام شود. به گفته برخی مراجع تقلید اگر برداشتن مانع به هیچ عنوان ممکن نباشد یا موجب حرج و سختی غیر قابل تحمل باشد، به صورت جبیره‌ای وضو و غسل را انجام دهد.

یعنی در هنگام وضو و غسل به نیت وضو و غسل روی ناخن مصنوعی دست‌ تر بکشد. لازم به ذکر است اگر بتواند ناخن مصنوعی را بردارد و این کار را نکند و جبیره بگیرد، جبیره باطل است.

نظر شما در مورد این احکام چیست؟ به نظر شما آیا غسل جبیره با کاشت ناخن درست است و یا احکام دیگری برای کاشت ناخن و غسل کردن و نماز خواندن می‌دانید. نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.


منتخب امروز


مدل های طراحی و دیزاین ناخن عید قربان با طرح گوسفند و بره ناقلا