واحدهای تولیدی با 30درصد توان فعالند/تحت فشار قرار دادن کارگران با ابزاری دستمزد عواقب منفی برای دولت دارد/در شرایط اشتغال ناقص هستیم


واحدهای تولیدی با 30درصد توان فعالند/تحت فشار قرار دادن کارگران با ابزاری دستمزد عواقب منفی برای دولت دارد/در شرایط اشتغال ناقص هستیم

مجید گودرزی- کارشناس اقتصادی با اشاره به ارتباط میان رشد تولید و معیشت کارگران به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت:واحدهای تولیدی در کشور با 30 درصد توان فعالند و دلیل آن چیزی جز این نیست که مردم...

مجید گودرزی- کارشناس اقتصادی با اشاره به ارتباط میان رشد تولید و معیشت کارگران به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت:واحدهای تولیدی در کشور با 30 درصد توان فعالند و دلیل آن چیزی جز این نیست که مردم توان خرید تولیدات را ندارند و کارگران در پائین ترین وضعیت معیشتی خود قرار دارند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به دلایل رکود در بخش تولید افزود:چرا که بیش از نیمی از مصرف کننده های کالاها و تولیدات داخلی از قشر کارگر هستند وقتی درآمدهای پایینی داشته باشند قدرت خرید را از دست می دهدند.

گودرزی با تاکید بر بهبود وضعیت معیشت کارگران ادامه داد:کارفرمایان بزرگ برای تامین معیشت کارگران خود مشکلی ندارند و غالبا حقوق و مزایای کارگران را بالاتر از آن چیزی که در قانون تعیین شده پرداخت می کنند.مشکل اصلی ما در مواجهه با کارفرماهای واحدهای تولیدی کوچک و متوسط است که متاسفانه با نادیده گرفتن وضعیت معیشتی کارگران به نوعی در حال ضربه به این چرخه هستند و در مواردی با تعدیل و اخراج و یا بعضا به خروج خود کارگر از چرخه تولید منجر می شوند.

او اظهار داشت: درچنین مواردی که برخی کارفرماها حتی پایه حقوق پائین تر از مصوبه دولت بدون مزایا می پردازند،جریمه های قانونی برای کارفرماها وجود دارد که متاسفانه بازدارنده نیست.تشکلهای کارگری در سالهای اخیر به شدت تضعیف شده است و سه ضلع اصلی شورایعالی کار زیر سلطه دولت توان تغییر وتحول در وضعیت کارگران نداردوچنانچه در سال گذشته شاهد بودیم مصوبه مزدی کارگران بدون امضای اعضای کارگری برای تصویب به مجلس ارائه شد.

گودرزی در رابطه با عدم توزیع غیر عادلانه قدرت در شورایعالی کارمی‌گوید:در بررسی هایی که شده اختلافی میان اتحادیه های کارگری و کارفرمایی در راستای افزایش حقوق وجود ندارند،ولی دولت در برابر خواسته های آنان مقاومت می کند.

قدرت بخشیدن به اتحادیه های کارگری در ادامه افزایش رونق تولید و چرخه اقتصادی کشور است

این کارشناس معتقد است:قدرت بخشیدن به اتحادیه های کارگری در ادامه افزایش رونق تولید و چرخه اقتصادی کشور است و قطعا به نفع کشور خواهدبود. جمعیت خانوار گارکری به میزان 40 میلیون نفر است که خود میتواند رضایت اجتماعی را در پی داشته است.

کارگران علاوه بر اینکه در تولید نقش دارند در مصرف هم بی تاثیر نیستند

او در واکنش به درخواست وزیر کار مبنی بر حذف نماینده کارگران از شورایعالی کار گفت: این درخواست نشان از عدم تخصص و تعهد در مسئولیتی است که وزیر کار وامدار آ ن است.در بیرحمانه ترین نظام کارگری هم چنین موردی دیده نمی شودکه رکن اصلی از دایره تصمیم گیری حذف شود.تحت فشار قرار دادن کارگران با ابزاری مانند دستمزد عواقب منفی برای دولت و اقتصاد خواهدداشت.کارگران علاوه بر اینکه در تولید نقش دارند در مصرف هم بی تاثیر نیستند.

این کارشناس یا یادآوری اقدامات غیر قانونی از این دست در حق کارگر اضافه کرد: این اقدام علاوه بر اینکه غیر قانونی است ،غیر شرعی هم هست ،حتی در افزایش سن بازنشستگی هم صدق می کند .اگر طرف کارفرمایی بخواهد در قرار داد کارمند یا کارگر دستکاری بکند و بندی به ان اضافه کند باید رضایت طرف دوم را داشته باشد. این صد درصد خلاف شرع مقدس است.اینکه کارگر را تحت فشار قرار دهید و شورای نگهبان هم آن را تائید کند.

ما در شرایط اشتغال ناقص هستیم و آمار جویندگان کار ما بیشتر از شاغلین است

او با انتقاد از اقدامات مجلس در افزودن بندهایی به قرارداد کارگران گفت: مجلس شورای اسلامی بندهایی را به اجبار به دلیل ضعف شدید اتحادیه های کارگری به قراردادهای کارگری تحمیل کرد،این اقدام توجیه اقتصادی داشت به دلیل اینکه ما در شرایط اشتغال ناقص هستیم و آمار جویندگان کار ما بیشتر از شاغلین است و که توجیه عقلانی ندارد.

گودرزی می گوید: 8آیه در قرآن کریم وجود دارد بارها به وفای به عهد اشار کرده است و مورد تاکید دولت هم باید باشد و تائید شورای نگهیان در این مورد بسیار تعجب برانگیز است

در هیچ کشوری نرخ ارز را این قدر دستکاری نمی کنند که قدرت خرید از مصرف کننده داخلی گرفته شود

گودرزی با تصریح این مطلب افزود:در هیچ کشوری نرخ ارز را این قدر دستکاری نمی کنند که قدرت خرید از مصرف کننده داخلی گرفته شود ومصرف کننده خارجی جایگزین آن شود.ضمن اینکه رقابت با تولیدات خارجی هم آن چنان سخت است که غالبا تولیدات داخل عقب می مانند.

اوبا توضیح این موضوع افزود: در دولت قبل با دستکاری در نزخ ارز و قاچاق ارز که باعث افزایش قیمت ارز در کشور شد،مصرف کننده عراقی و پاکستانی خریداران اصلی تولیدات ما بودند و برای مصرف کننده داخلی که عمدتا کارگران بودند دور ارز دسترس بود.


واحدهای تولیدی با 30درصد توان فعالند/تحت فشار قرار دادن کارگران با ابزاری دستمزد عواقب منفی برای دولت دارد/در شرایط اشتغال ناقص هستیم


بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

تست شخصیت شناسی/ در این تصویر چه می بینید؟