نگران اختلال PTSD نباشید بازی تتریس محافظ شماست!


نگران اختلال PTSD نباشید بازی تتریس محافظ شماست!

محققان به‌تازگی دریافته‌اند که انجام بازی‌های ویدئویی و درگیر کردن ذهن می‌تواند از علائم و شدت اختلالات PTSD به شدت بکاهد. آن‌ها برای اثبات این ایده از بازی تتریس (Tetris) کمک گرفتند و توانستند تاثیر بالقوه آن بر روی کاهش علائم و اضطراب بیماران...

محققان به‌تازگی دریافته‌اند که انجام بازی‌های ویدئویی و درگیر کردن ذهن می‌تواند از علائم و شدت اختلالات PTSD به شدت بکاهد. آن‌ها برای اثبات این ایده از بازی تتریس (Tetris) کمک گرفتند و توانستند تاثیر بالقوه آن بر روی کاهش علائم و اضطراب بیماران را ثبت کنند.

PTSD یک اختلال اضطرابی محسوب می‌شود که بر اثر تجربه رویداد‌های استرس‌زا مانند ترس ناگهانی ایجاد شده و در نهایت منجر به کابوس، یادآوری مکرر خاطرات بد و احساس انزوا در بیمار می‌شود.

نگران اختلال PTSD نباشید بازی تتریس محافظ شماست!

PTSD می‌تواند به دلیل حوادث مختلف در زندگی فردی مانند حملات خشونت‌آمیز، مشکلات سلامتی یا حتی با مسائل مرتبط با زایمان ایجاد شده و فرد را شدیداً درگیر کند.

به گزارش Scientificamerican، در حال حاضر درمان خاص و مشخصی برای PTSD وجود نداشته و بیماران معمولاً با درمان‌های گفتار و مصرف داروهای ضد افسردگی آن را کنترل می‌کنند.

تاثیر فوق‌العاده بازی تتریس بر PTSD

با این حال، نتایج تحقیقات ارائه شده در کنفرانس سالانه انجمن روانشناسی بریتانیا حاکی از آن است که بازی تتریس (Tetris) می‌تواند به کاهش علائم روانی پس از یک رویداد آسیب‌زا منجر شود.

نگران اختلال PTSD نباشید بازی تتریس محافظ شماست!

به گفته محققان، نتایج به دست آمده از تحقیقات فوق نشان می‌دهد که تمرکز بر روی یک کار بصری-فضایی جذاب مانند انجام بازی ویدئویی تتریس ممکن است به طور قابل توجهی وقوع فلاش بک‌ها، یادآوری وقایع یا ایجاد تصاویر ذهنبی مربوط به ضربه‌ای که پس از آن فرد به PTSD مبتلا شده را شدیداً کاهش دهد.

برای انجام این تحقیقات، از افراد مختلف خواسته شد تا یک فیلم آزاردهنده که شبیه‌سازی ضعیف اما کافی از ضربات واقعی روحی است را به مدت شش ساعت ببینند.

نگران اختلال PTSD نباشید بازی تتریس محافظ شماست!بازی تتریس

پس از تماشای این فیلم، افراد تحت بررسی به شکل تصادفی به سه دسته تقسیم شدند و از آن‌ها خواسته شد تا کار خاصی را انجام دهد. از دسته اول خواسته شد تا به سوالات بی‌معنی پاسخ دهند. دسته دوم به بازی تتریس (یک بازی ویدئویی قدیمی که در دهه 1980 عرضه شد) پرداختند و از دسته آخر نیز خواسته شد تا کار خاصی انجام ندهند.

در همین رابطه بخوانید:

- برای اولین بار در تاریخ یک نوجوان 13 ساله بازی تتریس را تمام کرد

در طول هفته بعد، سوژه‌هایی که بازی تتریس را تجربه کرده بودند، گزارش دادند که نسبت به سایرین فلاش بک‌های کم‌تری از فیلم آزاردهنده در ذهن خود دارند. نکته جالب آن است که به دلایل نامشخصی، افرادی که به سوالات بی‌ربط پاسخ داده‌اند بیشتری خاطره را از فیلم مورد بحث داشته‌اند.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

(عکس) یک اختراع کاربردی: ترکیب فرغون و موتور برقی