حذف موش‌ها کلید خورد؟/ پشت پرده بازی قدرت در کرملین


 حذف موش‌ها کلید خورد؟/ پشت پرده بازی قدرت در کرملین

اقتصادنیوز: بعد از بازداشت تیمور ایوانف؛ معاون وزیر دفاع روسیه، گمانه زنی ها در باب عزم پوتین جهت حذف رقبایش بالا گرفت. بسیاری می گویند سرگئی شویگو، وزیر دفاعی که استراتژی نظامی اش برای کرملین در اوکراین پرهزینه بود، قربانی تازه پوتین است.

به گزارش اقتصادنیوز، تیمور ایوانف، معاون وزیر دفاع روسیه، اخیرا در نشستی با مقامات ارشد ارتش شرکت کرد و در صندلی دورتر از رئیس خود نشست در حالی که لباس یکی از عالی‌ترین مقامات کشور را بر تن کرده بود.ساعاتی بعد، ایوانف به دادگاه برده شد، در حالی که هنوز همان یونیفورم را بر تن داشت اما به ظن فساد بازداشت شده و ممکن است سال ها در حبس باشد.سقوط مردی که سبک زندگی مجللش سال ها توسط کرملین تحمل می شد، ضربه مهمی به مرشد دیرینه اش یعنی، سرگئی شویگو، وزیر دفاع وارد می کند، آن هم در شرایطی که که بسیاری از نخبگان سیاسی روسیه در انتظار تغییر ساختار به شکلی قریب الوقوع هستند.

قربانی بعدی کرملین

به نوشته فایننشال‌تایمز، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه که ماه آینده دوره جدید ریاست جمهوری اش را آغاز خواهد کرد و انتظار می رود کابینه جدیدی را تعریف کند؛ کابینه ای که در پشت صحنه درگیر کشمکش برای قدرت است.در میان شوخی‌ها، در ابتدا به نظر می رسید قدرت تیم شویگو رو به افزایش است، بالاخص با پیشرفت‌های اخیر روسیه در جنگ اوکراین و مرگ یوگنی پریگوژین،رهبر واگنر که سرسخت‌ترین منتقد و رقیب شویگو بود. اما یکی از منابع آگاه نزدیک به وزارت دفاع روسیه گفت که دستگیری ایوانف، عالی‌ترین مقامی که از سال 2016 در بازداشت به سر می‌برد، نشان‌دهنده تغییر معادلات به ضرر شویگو است، بالاخص آن که معاونش بدین طریق راهی دادگاه و بعد زندان شد.به گفته او، اگر مخالفان وزیر دفاع می خواستند شویگو را تضعیف کنند، می توانستند مقدمه اخراجش را هموار نمایند، اینگونه نشان داده بودند که رویاروی فساد قرار گرفته اند.

این منبع در ادامه گفت، در عوض، آنها معاون شویگو را با لباس رسمی، درست پس از جلسه هیئت مدیره وزارت دفاع که در آن یک صندلی دورتر از شویگو نشسته بود، به دادگاه بردند. آنچه دیده شد، به سان یک نمایش بود.سوال پشت این روایت این است، "اگر شویگو تضعیف نشود، شاهد چه خواهیم بود؟"با توجه به اینکه پوتین وفاداری را بیش از هر چیز در اولویت قرار می دهد، شویگو تاکنون علیرغم ناکامی های تحقیرآمیزش در هفته های اول حمله تمام عیار به اوکراین در نقش خود زنده مانده و این واقعیت که یک "عملیات نظامی ویژه" که قرار بود سه روز به طول بینجامد، اکنون نیز ادامه دارد، به سال سوم خود کشیده شد.رئیس دفاع همچنین در برابر انتقاد شدید پریگوژین که سال گذشته تلاش کرد علیه شویگو و دیگر رهبران نظامی شورش کند، مقاومت کرد. پس از توقف قیام، شویگو در سمت خود باقی ماند و دو ماه بعد پریگوژین در یک سانحه هوایی کشته شد.

 حذف موش‌ها کلید خورد؟/ پشت پرده بازی قدرت در کرملین

حذف موش‌ها کلید خورد؟

به باور یکی از نخبگان روس، اما پوتین که مشخص است در باب قدرت گرفتن بیش از حد هر کدام از نخبگان خود محتاط استشاید به این نتیجه رسیده که کرملین باید اکنون که پریگوژین دیگر بازی نمی کند راه جدیدی برای متعادل کردن مرکز قدرت شویگو و وزارت دفاع بیابد. ناسزاهای پریگوژین، که مستقیماً از میدان نبرد در اوکراین در رسانه های اجتماعی پخش می شد، بیشتر دزدی و فساد در ارتش را افشا کرد و شکست های خط مقدم روسیه را ناشی از طمع نخبگان تشکیلات دفاعی می دانست.پیام فرمانده پیشین جنگ این بود که "شما باید با این موش هایی که دزدی می کنند برخورد کنید". پوتین فکر می کند که پریگوژین از خط قرمز ها عبور کرد، هرچند تزار می داند که رهبر پیشین واگنر اشتباه نگفته بود. به عنوان نمونه، ایوانف، به واسطه سبک زندگی عریانش، هدف راحتی برای منتقدانش بود.بالاخص آن که تحقیقات فعالان و روزنامه نگاران در سال های اخیر، تجملات ایوانف و خانواده اش را آشکار کرده است.

در سال 2022، تیم مبارزه با فساد الکسی ناوالنی، رهبر فقید اپوزیسیون، صندوق پست همسر ایوانف را به دست آورد و یک فیلم 40 دقیقه‌ای جالب از ویلاها، اتومبیل‌های رولزرویس و تعطیلات مجلل او تهیه کرد که همه آنها با عکس‌های خصوصی، فاکتورها و عکس‌های خصوصی منتشر شد.یکی از نتایج به دست امده توسط بنیاد مبارزه با فساد، رابطه طولانی مدت ایوانف و شرکتی به نام Olimpcitystroi بود که قراردادهای بزرگ ساخت و ساز نظامی را در اختیار دارد؛ نهادی که اخیراً برای بازسازی ماریوپل، شهر اوکراینی که ارتش روسیه در سال 2022 آن را پودر و اشغال کرد، تعریف شد.بازرسان بنیاد ادعا می کنند که شرکت ساخت و ساز از طرف همسر ایوانف صورت حساب های خصوصی متعددی از جمله برای حمایت مالی از خرید جواهرات و بازسازی ویلای مجلل خانواده پرداخت کرده است.پس از آنکه اداره تحقیقات جنایی روسیه روز سه شنبه اعلام کرد که ایوانف به دلیل دریافت رشوه دستگیر شده، دارایی هایش مسدود شده اند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


واکنش وزارت خارجه روسیه به سخنان نخست وزیر لهستان درباره حضور فیزیکی نیروهای ناتو در او...