عدس 71 درصد و لوبیا سفید 130 درصد گران شد/ چرا قیمت حبوبات افزایش یافت؟


عدس 71 درصد و لوبیا سفید 130 درصد گران شد/ چرا قیمت حبوبات افزایش یافت؟

بررسی بازار کالاها حاکی از آن است که طی چهار ماه اخیر عدس 71 درصد و لوبیا سفید 130 درصد گران شده است. گرچه برخی مسئولان افزایش قیمت حبوبات در سطح جهانی را عامل گرانی قلمداد می‌کنند، اما به نظر می‌رسد بروز بعضی از سوءاستفاده‌ها و البته تورم عمومی کالاها در این اتفاق بی‌تأثیر نیست.

به گزارش تجارت‌نیوز، حبوبات بکی از اقلام اصلی، در سفره ایرانیان محسوب می‌شود و افزایش قیمت حبوبات در سطح جهانی و همین‌طور وجود واسطه‌ها در بازار، باعث شده قدرت خرید مردم کاهش یابد. طبق بررسی‌ها در این مدت عدس 71 درصد و لوبیا 66 درصد گران شده است.

میزان افزایش قیمت حبوبات طی 4 ماه

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد امروز، 10 اردیبهشت 1402، عدس 119 هزار تومان و نخود 109 هزار تومان در بسته‌های 900 گرمی قیمت‌گذاری شده‌اند. همچنین در همین بسته‌ها لوبیا قرمز 125 هزار تومان تومان، لپه ریز 79 هزار تومان، لپه درشت 76 هزارتومان و لوبیا سفید 168 هزار تومان به فروش می‌رسند.

اگر این نرخ‌ها با قیمت حبوبات در دی ماه 1402، یعنی چهار ماه پیش مورد مقایسه قرار بگیرد مشخص می‌شود در این مدت عدس 71 درصد، نخود 45 درصد، لوبیا قرمز 66 درصد، لپه ریز 9 درصد، لپه درشت پنج درصد و لوبیا سفید بالغ بر 130 درصد افزایش قیمت داشته‌‌اند.

با توجه به سرعت رشد قیمت‌ها، قدرت خرید مردم نسبت به چهار ماه گذشته، کاهش شدیدی داشته‌ و دلایل مختلفی برای کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت حبوبات ذکر شده‌است.

در این زمینه سید عبدی افتخاری، دبیر انجمن حبوبات، به ایسنا گفته است که افزایش قیمت حبوبات، بیشتر به دلیل رشد قیمت جهانی است. سال گذشته حبوبات، بین 30 تا 50 درصد افزایش قیمت داشته‌ و حضور واسطه‌ها در بازار هم در افزایش قیمت این کالا تأثیرگدار بوده‌ است؛ چراکه واسطه‌ها باعث به هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا در بازار می‌شوند.

با اینکه اکنون نهادهای دولتی و تصمیم‌گیر بیشتر این رشد قیمت را به بازار جهانی ارتباط می‌دهند، اما در این زمینه تخلیه تورم عمومی کالاها در بازار حبوبات را هم نمی‌توان نادیده گرفت.

با ابنکه برای واردات حبوبات از طرف دولت، ارز دولتی تعلق می‌گیرد، اما وجود واسطه‌ها و افزایش قیمت جهانی بر قیمت این کالا بسیار تأثیرگذار بوده و باعث شده مردم توان تهیه حبوبات که یکی از اقلام غدایی مهم است را در بلندمدت از دست بدهند.

برای مطالعه بیشتر، صفحه صمت را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

به اشتراک گذاری

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

پیام تسلیت مدیرعامل بیمه سرمد به مناسبت درگذشت زنده یاد آیت کریمی