عدم تعادل عرضه و تقاضا دلیل رکود بازار خودرو


عدم تعادل عرضه و تقاضا دلیل رکود بازار خودرو

تعیین نرخ خودرو براساس مولفه‌های متعددی شکل می‌گیرد که یکی از مهم‌ترین آنها تعادل میان عرضه‌وتقاضاست؛ بدان معنا که خرید یک کالا با قیمت مشخص از سوی بازار عاملی است که می‌تواند بر قیمت خودرو و سایر کالاها اثرگذار باشد.

در ادامه جواد مرزبان‌راد،عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران به بیان نظرات خود می‌پردازد.

تاثیرات وضعیت ارزی و نحوه مصرف آن در کشور بر قیمت نهایی خودرو چیست؟

تاثیر هزینه تمام‌شده محصول با اختصاص درصدی سود معین برای تولیدکننده قیمت تمام‌شده را تعیین می‌کند، بنابراین به نظر می‌رسد تلفیقی از بازار و هزینه تمام‌شده در قیمت‌گذاری نقش داشته باشد.

درحال‌حاضر بازار خودرو، نمی‌تواند وظیفه قیمت‌گذاری را به تنهایی برعهده بگیرد زیرا شاهد یک بازار تیره و تار غیرواقعی هستیم که حباب قیمت‌های آن را فراگرفته است.

باتوجه به مشکلات ارزی و عدم تناسب عرضه محصولات خودروسازان با نیاز متقاضیان، دولت چگونه می‌تواند نقش حمایتگری در این صنعت داشته باشد؟

دولت می‌تواند نقش موثری در خصوص ارز تخصیصی به واردکنندگان مواد اولیه داشته باشد. درحال‌حاضر بسیاری از مواد اولیه تولید قطعه از خارج کشور تامین می‌شود و افزایش نرخ ارز و مشکلات واردات ناشی‌از آن موجب افزایش قیمت قطعه خواهد شد که بر قیمت نهایی خودرو افزوده می‌شود.

تخصیص ارز ازسوی دولت باید بسیار کنترل‌شده صورت بگیرد زیرا متاسفانه شاهد اختصاص ارز دولتی و واردات برخی اقلام غیرضروری هستیم که فقدان آنها مشکلی برای کشور ایجاد نمی‌کند اما عدم واردات برخی قطعات موجب بروز نقصان در تولید بعضی خودروها یا افزایش قیمت تمام‌شده آن می‌شود.

پیشنهاد شما برای کاهش التهابات صنعت خودرو چیست؟

برخی شرکت‌های داخلی نوپا و همچنین تولیدکنندگان فعلی مواد اولیه می‌توانند با حمایت و تشویق دولت اقدام به تولید مواد اولیه‌ای کنند که مشکلات ارزی و مبادلات پولی و همچنین کمبود ارز مانع از تولید آنها شده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

بی وای دی شارک معرفی شد: ورود چینی‌ها به قلمرو وانت‌های فورد