عقبگرد سکه بورسی به 40 میلیون


عقبگرد سکه بورسی به  40 میلیون

دنیای اقتصاد- راضیه احقاقی : سکه بورسی ۲‌درصد ارزان‌‌‌تر از سکه فیزیکی معامله شد. کاهش احتمال بروز تنش سیاسی در منطقه زمینه‌‌‌ساز افت بهای دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در بازار داخل شد. در عین حال طلا در بازار جهانی نیز پس از ۶هفته جریان افزایشی، در هفته اخیر با افت نرخ مواجه شد و بازده منفی ۲.۲درصدی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشت. در این شرایط عقبگرد نرخ ارز در بازار آزاد به کانال قیمتی ۶۲‌هزار تومان نیز مزید بر علت شد تا روند افت قیمت دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا شدت بیشتری به خود بگیرد.

عقبگرد سکه بورسی به  40 میلیون

کــــاهـــش ارزش دارایی‌‌‌های مبتنی بر طلا در بازارهای بورسی و بازار فیزیکی ادامه‌‌‌دار شده است. در این شرایط عقبگرد قیمتی در بازارهای بورسی با شتاب بیشتری در حال رقم خوردن است. به نظر می‌رسد که فعالان بازار مالی و مشتقه بورس‌کالا، بیش از فعالان بازار فیزیکی به کاهش قیمت در کوتاه‌مدت و میان‌مدت امیدوارند و به این ترتیب در شرایط کنونی در موقعیت خروج از بازار قرار گرفته‌‌‌اند.

سکه بورسی در کف نرخ ۲۹روزه

میانگین نرخ فروش هر گواهی سکه از بازار مالی بورس‌کالای ایران در اواسط ساعات کاری روز گذشته تا کف کانال قیمتی ۴۰۵‌هزار تومان عقب نشست که این رقم کمترین نرخ فروش گواهی سکه از این بازار پس از یازدهم فروردین امسال بود. به این ترتیب غلبه سیگنال کاهشی در رینگ دارایی‌‌‌های طلایی باعث شد تا سکه بورسی تا کف کانال قیمتی ۲۹روز اخیر خود عقب‌‌‌نشینی کند. در حالی سکه بورسی در اواسط ساعات کاری روز گذشته ۴۰میلیون و ۵۰۰‌هزار تومانی شد که سکه در بازار فیزیکی با نرخ ۴۱میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان به فروش ‌‌‌رفت. به شکل بنیادی ارزش هر گواهی سکه برابر یک‌صدم نرخ فروش سکه در بازار فیزیکی است؛ اما قیمت گواهی سکه براساس عرضه و تقاضا در رینگ مالی تعیین می‌شود، بنابراین نرخ سکه بورسی می‌‌‌تواند ارزان‌‌‌تر یا گران‌تر از قیمت سکه فیزیکی قرار گیرد. روز گذشته سکه بورسی حدود ۲‌درصد ارزان‌‌‌تر از سکه فیزیکی شد. این موضوع بیانگر آن است که معامله‌‌‌گران بورسی روند کاهش قیمت دارایی‌‌‌های طلایی را جدی و ادامه‌‌‌دار ارزیابی می‌کنند و در این شرایط درصدد خروج سرمایه از بازارهای مبتنی بر طلا هستند. به این ترتیب دارایی‌‌‌های طلایی بورسی با سرعتی بیش از بازار فیزیکی با افت نرخ مواجه شده‌‌‌اند.

عقبگرد سکه بورسی به  40 میلیون

تزلزل طلا در اوج

تورم بالا در ایالات‌متحده باعث شد تا سرمایه‌گذاران امید خود به آغاز روند کاهش نرخ بهره از ماه ژوئن را از دست بدهند. در حال حاضر اغلب فعالان بازارهای جهانی بر احتمال کاهش 25واحد درصدی در نرخ بهره از سوی فدرال‌‌‌رزرو از ماه سپتامبر تاکید دارند و معاملات در بازارهای مالی و کالایی دنیا بر این مبنا انجام می‌شود. شاخص تورم ترجیحی آمریکا برای ماه مارس با رشد 0.3درصدی نسبت به ماه قبل اعلام شد. مقاومت تورم آمریکا برای کاهش، باعث شده است تا فعالان بازار جهانی روی کاهش حداکثر 25واحد درصدی نرخ بهره تا پایان سال 2024 شرط‌‌‌بندی کنند. بالا ماندن نرخ بهره در آمریکا از جذابیت برای سرمایه‌گذاری بر روی طلا خواهد کاست و سیگنال کاهشی برای این دارایی به همراه خواهد داشت.

با این حال شدت گرفتن در خاورمیانه ظرف ماه‌‌‌های اخیر بر جذابیت طلا به‌‌‌عنوان دارایی امن در زمان بحران افزوده و در عین حال افزایش خرید طلا از سوی بانک‌های مرکزی چین، هند، لهستان و سنگاپور نیز مزید بر علت شده است تا طلای جهانی در اوج باقی بماند. روز جمعه 26 آوریل هر اونس طلا در بازار جهانی با نرخ 2‌هزار و 337دلار معامله شد. اگرچه این رقم حدود 2.2‌درصد کمتر از رکورد تاریخی ثبت‌شده برای آن در محدوده 2‌هزار و 389دلار بود که 19آوریل به ثبت رسیده بود، اما همچنان بازده طلا در بازه ماهانه مثبت 6.5‌درصد و بازده آن در بازه سالانه مثبت 17.5‌درصد باقی ماند. قیمت طلا در بازار جهانی سیگنال بنیادی جهت‌‌‌دهنده به نرخ دارایی‌‌‌های طلایی در بازار داخل است. در یک‌هفته اخیر از ارزش طلا در بازار جهانی کاسته شد، اما همچنان این دارایی در سقف قیمت بلندمدت معامله می‌شود، بنابراین نرخ فروش طلا، حامی قیمت دارایی‌‌‌های مبتنی بر آن در بازار داخل است.

عقبگرد سکه بورسی به  40 میلیون


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان