افزایش قیمت اجاره‌ مسکن در پردیس / چشم انداز قیمت ملک افزایشی است؟


افزایش قیمت اجاره‌ مسکن در پردیس / چشم انداز قیمت ملک افزایشی است؟

پردیس با توجه به تورم بالای قیمت مسکن در تهران، اکنون به یکی از مقاصد مهاجرتی مردم برای سکونت تبدیل شده و بر همین مبنا، نوسانات قیمت آن نیز برای عده زیادی حائز اهمیت است. یکی از مشاوران املاک پردیس در خصوص افزایش اجاره‌بها نسبت به ماه‌های انتهایی سال 1402 به تجارت‌نیوز گفته است: «قیمت اجاره در پردیس نسبت به قبل از سال نو روندی افزایش داشته است. برای مثال واحدی که در بهمن و اسفندماه حدود 6 میلیون تومان اجاره ماهانه داشتند، اکنون اجاره آنها به هفت میلیون تومان رسیده است.»

به گزارش تجارت‌نیوز، نیمه اردیبهشت نزدیک است و طبق روال هر سال، مستاجران نیز کوله‌بار خود را برای جابه‌جایی‌ها در فصل اجاره آماده می‌کنند.

همسو با رشد چشمگیر تورم طی سال‌های اخیر در شهر تهران، پردیس یکی از مقاصدی است که مستاجران و خریداران مسکن برای سکونت برمی‌گزینند؛ متقاضیانی که قدرت اقتصادی آنها افت زیادی را تجربه کرده و حالا دیگر توانی برای پیدا کردن خانه‌ای با معیارهای مد نظر خود ندارند.

اما بازار خرید و فروش و اجاره در شهر پردیس، با توجه به نزدیکی فصل اجاره در چه شرایطی به سر می‌برد؟

قیمت اجاره مسکن در پردیس

بررسی‌های میدانی تجارت‌نیوز از بازار اجاره شهر جدید پردیس بیانگر آن است که جابه‌جایی‌ها تا اندازه‌ای به جریان افتاده است. یکی از مشاوران املاک فعال در شهر پردیس می‌گوید: «برخی فایل‌های خوش‌قیمت که در اپلیکیشن‌ها می‌گذاریم، تا شب اجاره می‌رود. جابه‌جایی‌ها کم‌کم دارد آغاز می‌شود.»

صاحب بنگاه املاک دیگری در این باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: «مردم در این بازه زمانی یا به دنبال خانه جدید می‌گردند یا قیمت می‌پرسند تا بازار را بسنجند.»

مشاوران املاک همچنین عنوان می‌کنند در بین جستجوگران کسانی هستند که تا کنون در تهران زندگی کرده‌اند و حالا به‌دلیل افزایش اجاره‌ها در حال برآورد قیمت‌ها در پردیس و شهرهای اطراف هستند تا در صورت امکان به اطراف پایتخت نقل مکان کنند.

چشم‌انداز اجاره افزایشی است

مشاوران املاک فعال در شهر جدید پردیس همچنین می‌گویند قیمت‌ها با توجه به روندی که تا کنون پیموده‌اند، افق دیدی افزایشی دارند.

یکی از این مشاوران می‌گوید: «قیمت اجاره در پردیس نسبت به قبل از سال نو روندی افزایش داشته است. برای مثال واحدی که در بهمن و اسفندماه حدود 6 میلیون تومان اجاره ماهانه داشتند، اکنون اجاره آنها به هفت میلیون تومان رسیده است.»

مشاور املاک دیگری این افزایش قیمت را تایید می‌کند و ادامه می‌دهد: «با آنچه از ابتدای سال اتفاق افتاده و همچنین هیجانات ناشی از افزایش قیمت دلار در چند ماه گذشته، بعید نیست امسال هم مردم تورم بالایی را در بازار اجاره تجربه کنند.»

کارشناسان معتقدند با توجه به چشم‌انداز تورم و قیمت دلار در کشور و همچنین وضعیت نابسامان بازار مسکن امسال هم سال سختی برای مستاجران است و این قشر باید مننتظر افزایش قیمت جدیدی باشند؛ افزایش قیمتی که سویه‌هایی از آن هم‌اکنون هم خود را نشان داده است.

افزایش قیمت اجاره‌ مسکن در پردیس / چشم انداز قیمت ملک افزایشی است؟

اکنون مستاجران برای اجاره یک واحد 87 متری در فاز 11 پردیس که ساخت آن به سال 1390 بازمی‌گردد باید ماهانه هفت میلیون تومان بپردازند. رهن این واحد نیز 100 میلیون تومان تعیین شده است.

همچنین بررسی‌ آگهی‌های این شهر نشان می‌دهد، اجاره یک آپارتمان 97 متری و پنج ساله مستلزم پرداخت 350 میلیون تومان برای رهن و دو میلیون تومان برای اجاره ماهانه است.

وضعیت بازار مسکن در پردیس

بازار املاک پردیس در سال 1402 همسو با بازار مسکن تهران، درگیر رکودی عمیق بود. فعالان بازار مسکن این شهر در آن بازه می‌گفتند خرید و فروش تا حد چشمگیری کاهش داشته و تمام مالکان تقریبا دست نگه داشته‌اند تا ببینند در نهایت بازار به کدام سو حرکت خواهد کرد.

یکی از مشاوران فعال در بازر معاملات مسکن پردیس درباره وضعیت فعلی بازار به «تجارت‌نیوز» می‌گوید: «بازار نسبت به پیش از عید رونقی نسبی پیدا کرده، اما نمی‌توان گفت رونق به بازار بازگشته است.»

افزایش قیمت اجاره‌ مسکن در پردیس / چشم انداز قیمت ملک افزایشی است؟

او همچنین اظهار می‌کند: «با اخبار جنگ و افزایش قیمت دلار تعداد زیادی از خریداران فعلا دست نگه داشته‌اند یا از فروش املاکی که پیش از این برای فروش گذاشته بودند، منصرف شده‌اند.» صاحبان بنگاه‌های املاک معتقدند قیمت آپارتمان در پردیس نسبت به ماه‌های انتهایی سال 1402، روندی افزایشی پیدا کرده است.

صاحب یکی از بنگاه‌های املاک در این منطقه می‌گوید: «تا همین چند ماه پیش واحدهای غیرتحویلی را می‌شد با دو میلیارد و 100 میلیون تومان خریداری کرد، اما اکنون همان واحدها زیر دو میلیارد و 350 میلیون تومان پیدا نمی‌شود.» او ادامه می‌دهد: «ارزان‌ترین واحدها را که در فاز 9 ساخته شده‌اند، اکنون کمتر از دو میلیارد و 600 میلیون تومان نیستند.»

بررسی آگهی‌های این منطقه نشان می‌دهد، مالک یک واحد 86 متری و ساخت سال 1400 در فاز 9، برای آپارتمان خود قیمتی حدود دو میلیارد و 600 میلیون تومان در نظر گرفته است. همچنین قیمت واحدی دیگر در فاز 11 که متراژ 87 متری و عمری سه ساله دارد، دو میلیارد و 780 میلیون تومان تعیین شده است.

در مجموع کارشناسان و فعالان حوزه املاک در کشور می‌گویند قیمت ملک و به تبع آن اجاره در کشور، طی ماه‌های آینده روندی افزایشی دارد. این در حالی‌ست که سیاست‌های دولت نیز در این عرصه تا کنون تاثیری نداشته و حتی در برخی موارد به بحرانی شدن شرایط نیز دامن زده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


مشروبات الکلی منجر به قتل دوست صمیمی شد + جزئیات