تفاوت بلیط سیستمی و بلیط چارتر


تفاوت بلیط سیستمی و بلیط چارتر

اگر‌ می‌‎خواهید اطلاعات بیش‌‌تری در مورد تفاوت بلیط سیستمی و بلیط چارتر به دست آورید پیشنهاد‌ می‌‎کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

هنگام خرید بلیط هواپیما قطعا نام بلیط‌های سیستمی و چارتری به گوشتان خورده است. به طور کلی بلیط هواپیما به دو صورت بلیط چارتری و بلیط سیستمی ارائه‌ می‌‎شوند. این بلیط‌ها دارای تفاوت‌هایی با یک‌‌دیگر هستند و هر یک قوانین خاصی دارند، از این رو برای خرید آن‌ها باید بیش‌‌تر دقت نمود. این بلیط‌ها در مسیرهای داخلی و خارجی برای اکثر پروازها و مسیرهای پر تردد در دسترس هستند. اما خیلی از افراد با تفاوت‌های آن‌ها آشنا نیستند و موجب سردرگمیشان حین رزرو بلیط‌ می‌‎شود. اگر‌ می‌‎خواهید اطلاعات بیش‌‌تری در مورد تفاوت بلیط سیستمی و بلیط چارتر به دست آورید پیشنهاد‌ می‌‎کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

بلیط چارتری

واژه چارتر به معنی اجاره دربست است و منظور از پرواز چارتر اجاره دربست هواپیما است. در واقع آژانس‌های مسافرتی تعدادی یا تمامی صندلی‌های هواپیما را اجاره کرده و بلیط آن را به مسافران‌ می‌‎فروشند. به بلیط این نوع پروازها بلیط چارتری‌ می‌‎گویند. اگر آژانس مسافرتی بخشی از صندلی‌ها را اجاره کند به آن چارتر صندلی و اگر تمامی صندلی‌ها را اجاره کند به آن چارتر کامل‌ می‌‎گویند. معمولا مسیرهای پرتردد دارای پرواز چارتری هستند و از جمله این مسیرها‌ می‌‎توان به مسیر تهران مشهد و تهران کیش اشاره نمود.

در واقع شرکت‌های هواپیمایی با اجاره کامل صندلی‌های هواپیما به آژانس‌های مسافرتی هزینه‌اش را به طور کامل دریافت‌ می‌‎کنند و بعد آژانس‌ها تصمیم به قیمت‌گذاری بلیط هواپیما‌ می‌‎کنند. به همین دلیل شاهد گران‌تر بودن یا ارزان‌تر بودن بلیط‌های چارتری نسبت به بلیط‌های سیستمی هستیم. در واقع معمولا در اواخر هفته و یا تعطیلات قیمت بلیط هواپیما چارتر افزایش‌ می‌‎یابد اما در روزهای نزدیک به پرواز که ظرفیت صندلی‌ها نیز تکمیل نشده بلیط‌های چارتر با قیمت ارزان‌تری عرضه‌ می‌‎شوند. لازم به ذکر است که آژانس‌های مسافرتی در چارتر کامل صندلی‌ها‌ می‌‎توانند تقاضا تغییر تاریخ و ساعت پرواز از ایرلاین داشته باشند.

مزایا و معایب بلیط چارتری

خرید بلیط هواپیما چارتر مزایا و معایبی دارد که در زیر به آن‌ها اشاره‌ می‌‎کنیم.

مزایا

بلیط‌های چارتر در بازه‌های زمانی نزدیک به پرواز نسبت به بلیط سیستمی دارای قیمت ارزان‌تری هستند و‌ می‌‎توانند گزینه مناسبی برای مسافرانی باشند که‌ می‌‎خواهند پروازی کم‌هزینه داشته باشند. به عبارتی آژانس‌های مسافرتی به دلیل آن‌‌که هزینه تمامی صندلی‌ها را به ایرلاین‌ها پرداخت کرده‌اند به این روش‌ می‌‎خواهند بخشی از ضررهای خود را جبران کنند.

معایب

این بلیط‌ها در کنار تمامی مزایایی که دارند دارای معایبی به شرح زیر هستند.

  • در صورت لغو بلیط هواپیما چارتر امکان بازگشت وجه اصلا وجود ندارد.
  • قیمت بلیط هواپیما چارتر با توجه به تقاضا مسافران کاهش و افزایش پیدا‌ می‌‎کند.
  • بلیط‌های چارتری برای کودکان دو سال به بالا و بزرگسالان یکسان است و تنها به نوزادان بلیط چارتر داخلی رایگان تعلق‌ می‌‎گیرد.
  • خرید بلیط هواپیما چارتر تنها در بازه‌های زمانی نزدیک به پرواز امکان پذیر است و اگر چند ماه بعد قصد سفر دارید نمی توانید برای رزرو این بلیط‌ها اقدام کنید.
  • در ایام خاص سال مانند تعطیلات آخر هفته، عید نوروز، اعیاد مذهبی و ... که میزان مسافرت‌ها به اوج خود‌ می‌‎رسد به دلیل تقاضا بالایی که برای سفر وجود دارد بلیط هواپیما چارتر نسبت به سیستمی افزایش پیدا‌ می‌‎کند.

بلیط سیستمی

بلیط‌های سیستمی همان بلیط‌های معمولی پروازهای داخلی و خارجی هستند. قیمت این بلیط‌ها و برنامه زمانی آن‌ها توسط شرکت‌های هواپیمایی تعیین‌ می‌‎شود و روی قیمت آن‌ها کلاس پروازی ونوع آن اثر‌ می‌‎گذارد. لازم به ذکر است که کیفیت خدمات و امکاناتی که طی پرواز در اختیار مسافران قرار‌ می‌‎گیرد به نوع ایرلاین و کلاس پروازی مربوط است و سیستمی یا چارتری بودن بلیط هیچگونه تاثیری در آن‌ها نخواهد داشت.

مزایا و معایب بلیط سیستمی

خرید بلیط هواپیما سیستمی مزایا و معایبی دارد که باید هنگام خرید به آن‌ها توجه نمود.

مزایا

یکی از مهم‌ترین مزایای این بلیط‌ها امکان خرید آن‌ها در بازه زمانی طولانی مدت است و‌ می‌‎توانید به راحتی آن را چندین ماه قبل از سفر رزرو کنید و دیگر دغدغه‌ای بابت بلیط سفر خود نداشته باشید. لازم به ذکر است که ساعت این بلیط‌ها ثابت بوده و تغییر نمی‌کند. همچنین در صورت لغو آن مبلغی به عنوان جریمه کسر شده و مابقی به حساب شما عودت داده‌ می‌‎شود. البته با توجه به زمان لغو بلیط و میزان نزدیکی آن به زمان پرواز مقدار جریمه متفاوت است.

قیمت بلیط‌ها سیستمی با توجه به سن و کلاس پروازی تعیین‌ می‌‎شود و هزینه آن برای نوزادان و کودکان خیلی کمتر از بزرگسالان است. بنابراین اگر‌ می‌‎خواهید با کودکتان به سفر بروید و قیمت بلیط چارتر و سیستمی به آن مقصد یکسان است بهتر است بلیط سیستمی را رزرو کنید تا بتوانید هزینه سفر خود را کاهش دهید و بلیط ارزان تری برای کودک خود خریداری نمایید.

تعرفه بلیط‌های سیستمی معمولا در تمامی طول سال ثابت هستند و نزدیک شدن به پرواز و خالی بودن صندلی‌ها موجب تغییر قیمت آن‌ها نمی‌شود. بلیط‌های چارتر بیش‌‌تر در مسیرهای پر تردد پروازی ارائه‌ می‌‎شوند اما‌ می‌‎توانید خرید بلیط هواپیما سیستمی را در تمامی مسیرهای هوایی انجام دهید.

معایب

بلیط‌های سیستمی معمولا در مقایسه با بلیط‌های چارتری از قیمت بالاتری برخورداراند. همچنین در ایام خاص سال به دلیل تقاضای بالا برای بلیط سیستمی قیمت این بلیط‌ها نیز ممکن است کمی تغییر کند و افزایش داشته باشد.

تفاوت بلیط سیستمی و بلیط چارتر

بهترین روش خرید بلیط هواپیما

خرید بلیط هواپیما چارتری و سیستمی با توجه به برنامه ریزی‌های سفر هر یک‌ می‌‎تواند گزینه مناسبی باشد. با در نظر گرفتن نکاتی‌ می‌‎توانید این بلیط‌ها را به مقصد سفر خود با ارزان‌ترین قیمت تهیه کنید. برای خرید بلیط چارتری و سیستم در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با قیمت مناسب‌ می‌‎توانید به‌صورت اینترنتی به سایت‌های معتبر و نام آشنایی مانند اسنپ تریپ مراجعه کنید. این مجموعه بلیط پرواز تهران شیراز و دیگر مقاصد داخلی و خارجی را با تضمین قیمت و کیفیت خدمات تا پایان سفر ارائه‌ می‌‎دهد و‌ می‌‎توانید با چند کلیک ساده در اسنپ تریپ به آسانی مقدمات سفر خود را فراهم نمایید.

به اشتراک گذاری

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اشکان دژاگه به لیگ جرارد پیکه پیوست/ کاپیتان ایران در جمع پادشاهان فوتبال