الجزیره: تهران استراژی ائتلاف با آفریقا و غلبه بر تحریم‌ها را پیش می‌برد


الجزیره: تهران استراژی ائتلاف با آفریقا و غلبه بر تحریم‌ها را پیش می‌برد

پایگاه خبری الجزیره قطر با بیان اینکه گسترش روابط ایران با آفریقا از اولویت‌های دولت رئیسی است،‌گزارش داد تهران استراتژی ائتلاف با کشورهای جنوب جهانی از جمله آفریقا و غلبه بر تحریم‌ها را پیش می‌برد.

الجزیره: تهران استراژی ائتلاف با آفریقا و غلبه بر تحریم‌ها را پیش می‌برد

به گزارش راهبرد معاصر؛ «سفرهای سال گذشته رئیسی به قاره آفریقا نشان دهنده از سرگرفته شدن استراتژی تهران برای گسترش روابط خود با کشورهای جنوب جهانی است که در دوره محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق ایران (2005-2013) به اوج خود رسید، سپس با ابراهیم رئیسی به خط مقدم راهبردهای این کشور بازگشته است» این را پایگاه خبری الجزیره در گزارشی با عنوان «چشم اندازهای راهبرد تهران در آفریقا» آورده است.


در همین حال دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا دیروز جمعه هفتم اردیبهشت ماه سال جاری با حضور نمایندگانی در سطح مقامات عالی کشورهای آفریقایی از جمله وزرای اقتصادی بیش از ۳۰ کشور آفریقایی برگزار شد و رئیس جمهور کشورمان طی نطقی در آن تاکید کرد که اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است.


بر اساس گزارش الجزیره، ابراهیم رئیسی تنها چند روز پس از تصدی منصب خود در آگوست 2021 اعلام کرد که توسعه روابط کشورش با آفریقا را در اولویت قرار می‌دهد و ایران به سمت فعال کردن همه امکانات و ظرفیت‌های همکاری با کشورهای این قاره پیش می‌رود.


الجزیره با اشاره به مزیت‌های استراتژیک و جذاب آفریقا برای تهران گفت برای مثال همین منطقه شرق آفریقا از منابع طبیعی و بازار اقتصادی به سرعت در حال رشد و موقعیت استراتژیک نسبت به تنگه باب المندب مشرف به دریای سرخ و اقیانوس هند برخوردار است.


این رسانه به نقل از مرکز مطالعات امنیتی صوفان آورده است رئیس جمهور ایران با سفرهای افریقایی به دنبال کاستن از اثرات انزوای اقتصادی و سیاسی ایران از کشورهای غربی است و ایجاد ائتلاف‌های جدید، این کشور را قادر می‌سازد با فشارهای اروپا و آمریکا در ارتباط با برنامه هسته‌ای خود مقابله کند.


الجزیره افزود: در روابط تهران با آفریقا، اقتصاد جنبه مهمی را به خود اختصاص داده و این امر در اطلاعیه مدیرکل حوزه آفریقا سازمان توسعه تجارت ایران مبنی بر افتتاح 8 مرکز تجاری در این قاره بین سال های 2022 تا 2023 مشهود است که 3 مورد آن در کنیا، تانزانیا و اوگاندا هستند.


از سوی دیگر، ارقام منتشر شده از سوی اتحادیه بازرگانان ایران و آفریقا در سال 2023 نشان می‌دهد که از میان 49 کشور آفریقایی، سودان، کنیا و موزامبیک در سال 2022 بیشترین واردات کالاهای ایرانی را داشته‌اند، در حالی که کنیا و تانزانیا در صدر فهرست کشورهای آفریقایی صادرکننده کالا به ایران در همان سال قرار داشتند.


این پایگاه خبری افزود: رئیسی در جریان سفر آفریقایی اخیر خود قراردادهای اقتصادی با کنیا و اوگاندا امضا کرد، زیرا ایران در نظر دارد کارخانه خودروهای ایرانی را در مومباسا کنیا تأسیس کند، در حالی که رئیس جمهور اوگاندا، یووری موسوینی تایید کرد که کشورش با ایران ارتباط برقرار خواهد کرد تا از تجربیات این کشور برای توسعه بخش انرژی با انتقال فناوری یا تامین مالی پروژه ها استفاده کند.


الجزیره بر اساس یادداشت یک محقق ایرانی به نام امین نائینی آورده که تهران به دنبال سرمایه گذاری در شرکت‌های دانش بنیان است و این مؤسسات برای بازاریابی نتایج تحقیقات علمی، به‌ویژه در زمینه‌های پزشکی و کشاورزی مورد نیاز قاره آفریقا فعالیت می‌کنند و با توجه به اینکه آنها به بخش خصوصی وابسته و در کار خود با فعالیت‌های بشردوستانه مرتبط هستند خطر تحت تحریم قرار گرفتن آنها بسیار اندک است.


در همین راستا، سال 2020 خانه نوآوری و فناوری ایران (IHIT)» در کنیا افتتاح شده که قرار است بستری برای شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان، استارت‌آپ‌ها، صنایع خلاق و تجاری‌سازی ایده‌های ایرانی باشد. سفیر تهران در نایروبی نیز در همان سال از تمایل کشورش برای ایجاد یک منطقه اقتصادی در کنیا خبر داد که فرصت تولید و صادرات از خاک کنیا را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌آورد و آنها را مشمول تحریم‌های اعمال‌شده علیه تهران نمی‌کند.


الجزیره افزود: در اوگاندا، دفتر صادرات محصولات بیوتکنولوژی ایران در سال 2021 افتتاح شد. فاز اول، این پروژه شامل افتتاح یک مزرعه نمونه برای آزمایش انواع بذر و کود برای 8 شرکت ایرانی بود که گامی در جهت گسترش این بخش به شامل تمام شرق آفریقا خوانده شده است.


الجزیره در عین حال در پایان گزارش به امکان سنگ اندازی‌های غربی-صهیونیستی برای محاصره تهران و ممانعت از گسترش دایره نفوذ آن در خارج از کشور از جمله در آفریقا در مرحله پساجنگ غزه هشدار داد./ فارس


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک تولد پسرم | 60 متن تبریک روز تولد پسرم جدید و احساسی