هفته سبز بورس


دنیای اقتصاد -علی عبدالمحمدی : در معاملات هفته گذشته بورس تهران، رشد نماگرهای سهامی پیگیری شد. در جریان دادوستدهای هفته قبل، شاخص‌کل با رشد ۴.۳۶درصدی همراه شد. شاخص هموزن، ۵.۵۴‌درصد افزایش ارتفاع داشت و شاخص‌کل فرابورس نیز صعود ۴.۰۲‌درصدی را در مقیاس هفتگی تجربه کرد. گفتنی است که شاخص‌های سهامی با رشدی که در هفته قبل ثبت کردند، افتی که در نتیجه پدیدارشدن ریسک سیستماتیک در منطقه در هفته منتهی به ۲۹فروردین ثبت کرده‌بودند را جبران کردند.

هفته سبز بورس

در آن هفته به‌دلیل ترس از ادامه‌‌‌‌‌دار‌بودن درگیری‌های میان طرفین در منازعه خاورمیانه، شاخص‌های بازار سهام، افت قابل‌توجهی را ثبت کرده‌بودند. گفتنی است که شاخص هموزن و شاخص‌کل فرابورس بعد از سه هفته متوالی منفی، مجددا در هفته گذشته، بازدهی مثبت هفتگی را به‌ثبت رساندند.

بررسی آمار هفتگی

بررسی نوسانات شاخص ارزی در بازار آزاد نیز گویای فروکش‌‌‌‌‌کردن التهابات در بازار ارز و بازگشت آرامش به این بازار است. دلار که معاملات هفته منتهی به 29فروردین را با ثبت قیمت 66‌هزار و 700‌تومان به‌عنوان میانگین هفتگی به پایان رسانده بود، در هفته گذشته در مدار نزولی قرارگرفت و قیمت 64‌هزار و 600‌تومان به‌عنوان میانگین هفتگی قیمت دلار در هفته گذشته به‌ثبت رسید. خبر مسرت‌‌‌‌‌بخش برای فعالان تالار شیشه‌ای این است که رشد آهسته و پیوسته دلار نیمایی ادامه‌دار است و با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، شکاف موجود میان دلار بازار آزاد و دلار نیمایی که در هفته منتهی به 29 فروردین در محدوده 64‌درصد قرار داشت، در هفته قبل به 57‌درصد کاهش یافت. افت بهای دلار در بازار آزاد، تقاضای سفته‌‌‌‌‌بازانه را از بازارهای دارایی دور کرده‌است و ابزارهای معاملاتی مبتنی بر طلا نیز در هفته گذشته کاهش ارتفاع داشتند. میانگین قیمت سکه رفاه در بورس‌کالا در هفته گذشته رقم 42‌میلیون و 368‌هزار‌تومان را ثبت کرد که نسبت به قیمت 44‌میلیونی هفته منتهی به 29 فروردین، سکه رفاه دو کانال قیمت را از دست داده‌است. با توجه به اوضاع مساعد تقاضا در هفته گذشته در جریان معاملات بورس تهران،‌ هزار و 281‌میلیارد‌تومان پول حقیقی وارد گردونه معاملات سهام شد. در هفته منتهی به 29 فروردین، 2‌هزار و 766‌میلیارد‌تومان از بازار خارج‌شده بود که بخشی از این پول در معاملات هفته گذشته به جریان معاملات بازگشت. ارزش معاملات خرد بازار سهام که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، در هفته گذشته، رقم 4‌هزار و 418‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. با توجه به اینکه برای پایدار نگه‌داشتن وضعیت بازار و محافظت از سرمایه سهامداران، در هفته منتهی به 29فروردین، ارزش معاملات افت محسوسی را تجربه کرده‌بود، در هفته گذشته، شرایط معاملاتی به روال سابق بازگشت.

کانال جدید دلار نیما

دلار نیمایی این روزها وارد کانال 41‌هزار‌تومان شده‌است و به‌نظر می‌رسد که تمایلات سیاستگذار در مقطع کنونی، افزایش مستمر ولی آرام این نرخ به سمت سطوح بالاتر است. برخی از صنایع بورسی تحت‌تاثیر قیمت دلار نیمایی قرار دارند و محصولات خود را در زمان فروش در بازارهای داخلی و خارجی با قیمت این دلار معامله می‌کنند، بنابراین تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد، تاثیر عملیاتی در شرایط سودآوری این شرکت‌ها ندارد و تنها به‌صورت روانی بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. البته گفتنی است که افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، ارزش دارایی‌های شرکت‌های بورسی را نیز تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و از کانال نیز تقاضا در بازار تقویت می‌شود. تا زمانی‌که دلار نیمایی تغییر قابل‌توجهی نداشته‌باشد، نمی‌توان از بازار انتظار شگفت‌‌‌‌‌انگیزی داشت، زیرا شرکت‌های بزرگ بازار، تحت‌تاثیر دلار نیمایی هستند که ارزی کنترل‌شده و در اختیار دولت است. معمولا قیمت ارز نیمایی با تغییرات زیادی روبه‌رو نیست؛ زیرا تحت‌نظارت کامل دولت است، در صورتی‌که ارزی که در بازار آزاد عرضه می‌شود چندان در اختیار دولت قرار ندارد.

در همین‌حال یکی از عوامل تاثیرگذار در بازار سرمایه، وضعیت درآمدی شرکت‌های بزرگ بورسی است که درآمد آنها وابسته به نرخ دلار نیمایی است، در نتیجه قیمت دلار نیمایی تاثیر مستقیمی در ترازنامه آنها خواهد داشت و این اتفاق می‌تواند تاثیر مستقیمی بر قیمت این نماد‌ها و سودآوری آنها داشته‌باشد. قیمت دلار به دو صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌تواند روی بازار سرمایه تاثیر بگذارد. نخست به‌صورت بلندمدت است که تقریبا می‌تواند چشم‌‌‌‌‌انداز رشد بعدی را برای بورس مشخص کند، یعنی بورس اتفاقات پیش‌روی خود را می‌تواند پیش‌‌‌‌‌خور کند و به‌نوعی سودآوری آن در گزارش‌ها مشخص می‌شود. دومین تاثیر نیز کوتاه‌مدت و شاید روزانه است که ناشی از یک تاثیر روانی است. قیمت دلار با هر نوسان خود جوی از ترس یا امیدواری در دل سهامداران ایجاد می‌کند و این ترس یا امیدواری اگر با‌ درصد بیشتری اتفاق بیفتد، رفتارهای هیجانی نیز در بازار بیشتر می‌شود. به‌طور کلی می‌توان گفت دلار نیمایی یک ملاک و معیار برای بازار سرمایه به‌حساب می‌آید و باید تغییرات آن رصد شود.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن تبریک روز دختر + پیام های خاص برای تبریک روز دختر و جملات ناب