راهکار جدید ام اس آی و گیگابایت برای رفع مشکل ناپایداری پردازنده های Core i9 سری Raptor Lake (+آموزش)


راهکار جدید ام اس آی و گیگابایت برای رفع مشکل ناپایداری پردازنده های Core i9 سری Raptor Lake (+آموزش)

مشکل ناپایداری پردازنده‌های Core i9 سری Raptor Lake شاید بالاخره حل شدنی باشد. در این راستا گیگابایت آپدیت‌های بایوس جدید برای اجرای سی پی یو تحت مشخصات پیشفرض اینتل ارائه کرده است و ام اس آی نیز آموزش‌هایی در اختیار کاربران گذاشته که چگونه با...

مشکل ناپایداری پردازنده‌های Core i9 سری Raptor Lake شاید بالاخره حل شدنی باشد. در این راستا گیگابایت آپدیت‌های بایوس جدید برای اجرای سی پی یو تحت مشخصات پیشفرض اینتل ارائه کرده است و ام اس آی نیز آموزش‌هایی در اختیار کاربران گذاشته که چگونه با تنظیم بایوس مادربرد به پایدارترین حالت کاری سی پی یو Core i9 خود برسند. در ادامه با توضیح راه حل این مشکل همراه باشید.

گیگابایت و MSI به طور رسمی نگرانی‌های مربوط به پایداری پردازنده Core i9 را برطرف کرده‌اند. Gigabyte بروزرسانی‌های بتای بایوس جدیدی را منتشر کرده است که دارای پروفایل جدید Intel Baseline بوده که CPU را با مشخصات پیش‌فرض اینتل اجرا می‌کند. ام اس آی نیز مسیر دیگری را در پیش گرفته است که در آن آموزشی در مورد نحوه تنظیم فریمور مادربرد خود برای اجرای سی پی یوهای اینتل در حد توان و مشخصات ولتاژ پیش فرض اینتل ارائه می‌دهد.

به‌روزرسانی‌های جدید BIOS بتای گیگابایت در حال حاضر در دسترس هستند و منحصراً برای مادربردهای Z790 و B760 آن ارائه شده‌اند. بایوس جدید یک پروفایل توربو جدید با نام Intel Baseline معرفی کرده که در گزینه Turbo Power Limits در منوی تنظیمات پیشرفته CPU قرار دارد.

گیگابایت اذعان می‌کند که فعال کردن پروفایل جدید Baseline، ویژگی PerfDrive آن را غیرفعال می‌کند؛ ویژگی که عامل افزایش عملکرد خودکار گیگابایت است.

راهکار جدید ام اس آی و گیگابایت برای رفع مشکل ناپایداری پردازنده های Core i9 سری Raptor Lake (+آموزش)

راهکار جدید ام اس آی و گیگابایت برای رفع مشکل ناپایداری پردازنده های Core i9 سری Raptor Lake (+آموزش)

تا این لحظه گیگابایت اشاره‌ای نکرده است که آیا این بروزرسانی‌های BIOS راه خود را به مادربردهای قدیمی سری 600 خواهند رساند یا خیر، اما رسانه tom’s HARDWARE گمان می‌کند که در نهایت ممکن است چنین اتفاقی رخ دهد؛ زیرا مادربردهای سری 600 از تمام آخرین سی پی یوهای دسکتاپ اینتل پشتیبانی می‌کنند.

با این حال در نظر داشته باشید که این آپدیت‌ها هنوز در قالب بتا هستند، بنابراین ممکن است با اشکالاتی نیز روبرو شوید. لازم به ذکر است که برای رفع مشکلات پایداری Raptor Lake نیازی به نصب آخرین BIOS بتای گیگابایت ندارید. با این حال، آپدیت بایوس با پروفایل جدید Intel Baseline، تجربه تغییر تنظیمات توان CPU را به مشخصات پیش‌فرض اینتل آسان‌تر می‌کند.

در آن سو، MSI بروزرسانی بایوس را برای هیچ یک از مادربردهای اینتل خود ارائه نکرده است. بجای آن، آموزش نحوه حل ناپایداری سیستم را برای کاربران پردازنده‌های Core i9 سری Raptor Lake ارائه کرده است. ام اس آی به کاربران مادربردهای خود توصیه می‌کند که به تب OC در UEFI/BIOS رفته و به منوی CPU Cooler Tuning بروند.

در این بخش سه گزینه وجود دارد: Boxed Cooler ، Tower Air Cooler و Water Cooler. هر سه گزینه دارای رتبه‌بندی‌های محدودیت توان PL1 متفاوتی هستند. برای مثال گزینه Boxed Cooler دارای مشخصات برق پیش فرض اینتل است. ام اس آی به کاربران توصیه می‌کند که تنظیمات خود را به گزینه Boxed Cooler با رتبه PL1 253W تغییر دهند.

اما این همه ماجرا نیست. پس از تنظیم مشخصات محدودیت توان، MSI به کاربران توصیه می‌کند که به منوی تنظیمات پیشرفته CPU در تب اورکلاک مراجعه کنند. از آنجا کاربران را به سمت منوی فرعی CPU Lite Load Control هدایت می‌کند که می‌تواند رفتار ولتاژ را به مشخصات پیش فرض اینتل برگرداند. ام اس آی توصیه می‌کند که CPU Lite Load Control را به تنظیمات پیش‌فرض اینتل تبدیل کنید.

راهکار جدید ام اس آی و گیگابایت برای رفع مشکل ناپایداری پردازنده های Core i9 سری Raptor Lake (+آموزش)

راهکار جدید ام اس آی و گیگابایت برای رفع مشکل ناپایداری پردازنده های Core i9 سری Raptor Lake (+آموزش)

تنظیمات CPU Lite Load Control MSI رفتار کالیبراسیون خط بار (LLC) سیستم را دستکاری می‌کند. ممکن است LLC را از راهنماهای اورکلاک تشخیص دهید، اما این ابزار در خارج از اورکلاک نیز ابزار بسیار مفیدی است.

تنظیم LLC می‌تواند کارایی CPU را با فعال کردن پردازنده در ولتاژهای پایین‌تر به طور پایدار بهبود بخشد. این دقیقاً همان کاری است که ام اس آی با تنظیمات پیش فرض Normal LLC خود انجام می‌دهد. حالت عادی، پردازنده‌های اینتل را با ولتاژ پایین‌تری نسبت به مشخصات پیش‌فرض اینتل اجرا می‌کند و عملاً ولتاژ تراشه را کاهش می‌دهد.

اگر مشخصات پیش‌فرض اینتل گرمای بیش از حد دلخواه شما تولید می‌کند، این شرکت توصیه‌های بیشتری برای تنظیم ارائه کرده است. MSI توصیه می‌کند برای شروع به حالت Normal برگردید و پروفایل CPU Lite Load را به حالت 15 تغییر دهید.

اگر آن حالت پایدار است، MSI توصیه می‌کند که به تدریج حالت‌ها را کاهش دهید تا زمانی که پایین‌ترین حالت پایدار را پیدا کنید. از طرف دیگر، به کاربران توصیه می‌کند که حالت «پیشرفته» را انتخاب کنند و در صورت کافی نبودن حالت عادی، مقدار «CPU AC Loadline» را به صورت دستی وارد نمایند.

بایوس جدید گیگابایت و آموزش جدید MSI باید مشکلات پایداری را که کاربران Raptor Lake در مادربردهای سری 700 گیگابایت و مادربردهای سوکت MSI LGA 1700 با آن مواجه می‌شوند، کاهش دهد. در صورتی که این روش‌ها برای شما کارساز بوده یا نبوده است، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات تجربه خود را به اشتراک بگذارید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس نوشته و متن تولدت مبارک پسرم | عکس پروفایل تبریک تولد پسرم از طرف مادر و پدر