پس از 45 سال کد منبع سیستم عامل داس 4 مایکروسافت منتشر شد


پس از 45 سال کد منبع سیستم عامل داس 4 مایکروسافت منتشر شد

سیستم عامل‌های داس را به خاطر دارید؟ مایکروسافت پس از 45 سال اکنون کد منبع سیستم عامل MS-DOS 4.00 را منتشر کرده است. این نسخه که بعنوان Multitasking DOS نیز معروف است ویژگی‌های جالبی در زمان خود داشت که در ادامه به شرح آن‌ها و ارائه کد منبع...

سیستم عامل‌های داس را به خاطر دارید؟ مایکروسافت پس از 45 سال اکنون کد منبع سیستم عامل MS-DOS 4.00 را منتشر کرده است. این نسخه که بعنوان Multitasking DOS نیز معروف است ویژگی‌های جالبی در زمان خود داشت که در ادامه به شرح آن‌ها و ارائه کد منبع خواهیم پرداخت.

مایکروسافت کد منبع، باینری‌ها، تصاویر دیسک و اسناد سیستم عامل نوستالژی MS-DOS 4.00 را منتشر کرده است. این کد منبع که نزدیک به 45 سال قدمت دارد، تحت مجوز MIT منتشر شده است. MS-DOS 4.00 نسخه خاص و جالبی از این سیستم عامل خط فرمان است، زیرا با مشارکت IBM نوشته شد و شاخه‌ای از DOS به نام Multitasking DOS (یا MT-DOS) را تشکیل داد که تنها در نسخه محدودی عرضه شد.

مایکروسافت در پست وبلاگ خود در مورد منبع باز کردن سیتسم عامل قدیمی MS-DOS 4.00 می‌گوید که این امر عمدتاً به لطف مکاتبات بین مدیر ارشد فنی سابق مایکروسافت یعنی Ray Ozzie و یک محقق رایانه جوان به نام Connor Starfrost Hyde محقق شده است.

کد و موادی که اکنون در GitHub موجود است از Ozzie گرفته شده است. او در Lotus کار می‌کرد که چند باینری بتا منتشر نشده از سیستم عامل داس 4 را دریافت کرد و نزد خود نگه داشت. معاون انجمن توسعه‌دهندگان مایکروسافت، اسکات هانسلمن، و بایگانی‌کننده و علاقه‌مند به اینترنت، جف اسپوناگل،«Ozzie Drop» را با دقت به‌صورت دیجیتالی حفظ کردند. سپس، مجوزهای مربوطه قبل از انتشار این کد منبع باز، به آن‌ها اعطا شد.

پس از 45 سال کد منبع سیستم عامل داس 4 مایکروسافت منتشر شد

اما چه ویژگی خاصی در مورد این نسخه منبع باز MS-DOS 4.00 وجود دارد؟ علاوه بر این که جدیدترین نسخه منبع باز از سیستم عامل قدیمی داس است، دارای برخی توانایی‌های مالتی تسکینگ نیز هست. Hyde درباره این جنبه از سیستم عامل نوستالژی که شالوده OS/2 را تشکیل می‌دهد، نکات عمیقی ارائه کرده است.

به گفته او، یکی از بخش‌های کلیدی گردش کار چندوظیفه‌ای مورد نظر در MS-DOS 4.00، مدیر جلسه یا همان(SM.EXE) است. هاید توضیح می‌دهد که این مؤلفه سیستم اجازه می‌دهد تا بین حداکثر شش برنامه از پیش تعریف‌شده سوئیچ انجام دهد (نمونه تصویر بالا را ببینید). با این حال، در آزمایش‌های او، نحوه کار SM.EXE به‌طور جدی باگ داشته است؛ بنابراین استفاده از آن در حالت فعلی چندان کاربردی نیست.

اگر علاقه مند به یادگیری بیشتر در مورد مالتی تسکینگ در داس 4 و همه ابزارهای کمکی زمان انتشار آن هستید، وبلاگ در حال تکمیل Hyde ارزش خواندن را دارد.

پس از 45 سال کد منبع سیستم عامل داس 4 مایکروسافت منتشر شد

به نقل از tom's HARDWARE، کد اسمبلی Intel 8086داس 4، باینری‌ها، تصاویر دیسک و اسناد منبع باز این سیستم عامل اکنون در GitHub در دسترس هستند. اگر می‌خواهید این سیستم عامل را برای خود اجرا کنید، می‌توانید دو تصویر دیسک را در فهرست راهنمای v4.0-ozzie/bin پیدا کنید. علاقه مندان با سخت‌افزارهای قدیمی قابل استفاده مانند یک IBM PC XT اصلی یا یک سیستم جدیدتر Pentium نیز می‌توانند سیستم عامل را به صورت لوکال اجرا یا نصب کنند.

دیگر کاربران هم می‌توانند به عنوان مثال در شبیه‌سازهای PCem منبع باز و 86box داس 4 را اجرا کنند. در همین مخزن گیت هاب کد منبع MS-DOS 1.25 و 2.0 نیز موجود است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اعلام نتایج انتخابات الکترونیک پس از امضای صورتجلسه شعب