ترکیه از خودروسازان ایرانی جلو زده است


ترکیه از خودروسازان ایرانی جلو زده است

احمد موسوی *

صنعت خودرو ایران زمانی مایه افتخار دولت‌های مختلف بود و همواره مسئولان از آن به‌عنوان نشانه استقلال کشورمان یاد می‌کردند. اگرچه هنوز خودروسازی ایران پس از صنعت نفت، بزرگ‌ترین صنعت کشور به حساب می‌آید و درحال‌حاضر از نظر تولید شانزدهمین خودروساز جهان هستیم اما از دوران اوج خود فاصله زیادی گرفته است که کارشناسان و صاحبنظران دلایل آن را علاوه‌بر تحریم‌ها سوءمدیریت، خصولتی‌سازی و نسپردن امور به دست مردم در امر تولید می‌دانند.

تا دو دهه قبل کمتر فردی در ایران گمان می‌کرد صنعت خودرو کشور که تنها خودروساز خاورمیانه به حساب می‌آید و همواره بین 20 خودروساز برتر جهان از نظر آمار تولید قرار می‌گرفت پس از کمتر از 20‌سال نه تنها جایگاه خود را در خاورمیانه از دست بدهد بلکه توان پاسخگویی به نیاز داخلی را نداشته باشد و مردم برای تامین خودرو مجبور به قرار گرفتن در صف‌های انتظار شوند و به بسیاری هرگز خودرو نرسد.

امروز شرایط در منطقه به سرعت درحال تغییر است به نحوی که عربستان سودای ورود به خودروسازی را در سر می‌پرواند، ترکیه جای ایران را گرفته و بدین‌ترتیب شرایط هر روز برای ما در صنعت خودرو سخت‌تر می‌شود و صاحبنظران از زیان انباشته کارخانجات بزرگ کشور و ورشکستگی آنان می‌گویند.

نگاهی به صنعت خودرو ترکیه در سال 2023 نشان می‌دهد این کشور باتوجه به عدم تحریم‌های بین‌المللی توانسته است در کنار عملکرد خوب مدیریتی، اکثر خودروسازهای برتر جهان را تشویق به سرمایه‌گذاری در کشور خود کند و درکنار خط تولید شرکت‌های بزرگ دنیا ازجمله تویوتا، فورد، هیوندای، بنز، رنو و فیات اولین و تنها خودروساز ملی خود با نام توگ را با هدف نشان دادن پیشروی در حوزه فناوری در صنعت خودرو به جهان معرفی کند آن هم در شرایطی که تنها در سال 2023 نزدیک به 900 هزار دستگاه خودرو به این کشور وارد شده است.

امروز صنعت خودرو ترکیه به همت اقدامات صورت گرفته و نبود تحریم‌ها با وجود میزان بالای واردات خودرو به این کشور به صنعتی صادرات‌محور تبدیل شده و بیش‌از دو سوم تولیدات داخلی خود را صادر می‌کند.

هرچند از نظر آماری در سال 2023 ایران موفق شده است رتبه شانزدهم جهان را در تولید خودرو رابه ‌دست آورد اما با این حال رتبه اول در منطقه در دست ترکیه است که از نظر تولید نیز در جایگاه بهتری نسبت‌به ایران قرار دارد هرچند سال‌ها بعد از ایران وارد صنعت خودرو شده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا