افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی جنگ در 2023


افزایش بی‌سابقه هزینه‌های نظامی جنگ در 2023

موسسه بین المللی صلح استکهلم (SIPRI) در تازه ترین گزارش خود اعلام کرد، هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۲۳ به دلیل تنش ها و درگیری ها، شدیدترین افزایش را در یک دهه گذشته داشته و این هزینه ها به رقم بی‌سابقه ۲.۴ تریلیون دلار رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، خبرگزاری فرانسه با استناد بر گزارش جدید موسسه بین المللی صلح استکهلم نوشت: هزینه های نظامی در سراسر جهان و به ویژه در اروپا، خاورمیانه و آسیا افزایش قابل توجهی داشته است.

بر اساس این گزارش، هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۲۳ به میزان ۶.۸ درصد افزایش یافت که «شدیدترین افزایش سالانه را از سال ۲۰۰۹ تاکنون» داشته است.

نَن تیان (Nan Tian) محقق ارشد موسسه بین المللی صلح در این زمینه به خبرگزاری فرانسه گفت: مجموعه هزینه‌های نظامی در بالاترین حد خود قرار دارد و برای اولین بار از سال ۲۰۰۹، شاهد افزایش هزینه‌ ها در هر پنج منطقه جغرافیایی بوده ایم. این افزایش وخامت اوضاع صلح و امنیت در سراسر جهان را نشان می دهد و واقعا منطقه ای در جهان وجود ندارد که اوضاع در آن بهتر شده باشد.

تیان همچنین گفت: ادامه جنگ اوکراین به افزایش هزینه های نظامی در اوکراین، روسیه و کشورهای اروپایی منجر شده است.

در این گزارش عنوان شده که آمریکا، چین، روسیه، هند و عربستان سعودی به ترتیب پنج کشوری هستند که بیشترین هزینه نظامی را داشته اند.

بر اساس این گزارش، روسیه هزینه های خود را به میزان ۲۴ درصد افزایش داده و در سال ۲۰۲۳ به ۱۰۹ میلیارد دلار رسیده است. از سال ۲۰۱۴ که کریمه به خاک این کشور ملحق شد، هزینه های نظامی این کشور ۵۷ درصد افزایش یافته است.

هزینه های نظامی اوکراین نیز با افزایش ۵۱ درصدی به ۶۴.۸ میلیارد دلار رسید، اما این کشور همچنین ۳۵ میلیارد دلار کمک نظامی دریافت کرده که اکثریت آن از طرف آمریکا بوده است.

به گفته محقق موسسه بین المللی صلح، افزایش هزینه های نظامی اوکراین و روسیه در حالی بوده که بودجه کلی دو کشور در سال ۲۰۲۳ نسبتا نزدیک بوده است. هزینه های نظامی اوکراین برابر با ۳۷ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) و ۵۸ درصد از کل هزینه های دولت بود.

در مقابل، در روسیه که اقتصاد بزرگتری دارد، هزینه های نظامی فقط ۵.۹ درصد از تولید ناخالص داخلی آن بوده است.

تیان گفت: بنابراین فضا برای این که اوکراین هزینه های نظامی خود را افزایش دهد، اکنون بسیار محدود است.

این گزارش در ادامه آورده است: در اروپا، لهستان با ۵۷ درصد افزایش بیشترین هزینه نظامی را در سال ۲۰۲۳ داشته و هزینه های نظامی این کشور در این سال به ۳۱.۶ میلیارد دلار رسیده است.

هزینه های نظامی در سراسر خاورمیانه نیز افزایش داشته و هزینه نظامی رژیم اسرائیل در نتیجه جنگ غزه با افزایش ۲۴ درصدی در سال ۲۰۲۳ میلادی ۲۷.۵ میلیارد دلار بوده است.

عربستان سعودی نیز هزینه های نظامی خود را ۴.۳ درصد افزایش داده و به رقم تقریبی ۷۵.۸ میلیارد دلار رسانده است.

در این میان آمریکا بیش از هر کشور دیگری برای ارتش خود هزینه کرده و با افزایش ۲.۳ درصدی هزینه نظامی خود را به ۹۱۶ میلیارد دلار رسانده است.

این گزارش همچنین به افزایش هزینه های نظامی در کشورهای آسیایی همچون چین اشاره و ادعا کرد که تقویت نظامی پکن و تشدید تنش ها در منطقه، همسایگان این کشور را بر آن داشته تا بودجه بیشتری را به ارتش خود اختصاص دهند.

در سال ۲۰۲۳، چین برای بیست و نهمین سال متوالی هزینه‌های نظامی خود را افزایش داد و آن را با شش درصد افزایش به حدود ۲۹۶ میلیارد دلار رساند.

سال گذشته، ژاپن ۵۰.۲ میلیارد دلار و تایوان ۱۶.۶ میلیارد دلار صرف هزینه های نظامی کردند که افزایش ۱۱ درصدی برای هر دو کشور داشته است.

در همین حال، هند در این سال هزینه های خود را با ۴.۳ درصد افزایش، به ۸۳.۶ میلیارد دلار رساند.

موسسه بین المللی صلح استکهلم در گزارش خود خاطرنشان کرده که در برخی از مناطق جهان همچون آمریکای مرکزی و منطقه کارائیب، افزایش هزینه های نظامی به دلیل چالش های دیگری همچون مبارزه با جنایات سازمان دهی شده بوده است.

برای مثال، جمهوری دومینیکن در واکنش به تشدید خشونت های گروهی در کشور همسایه آن- هائیتی- که از مرزها به این کشور سرایت کرده بود، هزینه های نظامی خود را ۱۴ درصد افزایش داد.

در بین کشورهای آفریقایی، جمهوری دموکراتیک کنگو با افزایش تنش ها با رواندا کشور همسایه، هزینه های خود را بیش از دو برابر افزایش داد و به ۷۹۴ میلیون دلار رساند که بیشترین درصد افزایش در بین کشورهای دیگر آفریقایی بوده است.

سودان جنوبی با افزایش ۷۸ درصدی، هزینه نظامی خود را در سال ۲۰۲۳ میلادی به ۱.۱ میلیارد دلار رساند که، دومین افزایش بزرگ هزینه ها را داشته است.

محقق موسسه صلح استکهلم گفت: با توجه به این که جنگ در اوکراین «به پایان خود نزدیک نیست» و همچنین با در نظر گرفتن وضعیت کنونی در خاورمیانه و تشدید تنش ها در آسیا، وی معتقد است که کشورها احتمالا به تقویت ارتش خود ادامه خواهند داد و انتظار این است این روند افزایشی هزینه های نظامی دستکم تا چند سال آینده ادامه داشته باشد.

منبع : ایرنا
به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر عروسکی الیزابت داعشی پایتخت / نیلوفر رجایی فر چه بود و چه شد ! + عکس ها