حل مشکلات به سبک اینتل: پردازنده‌تان کرش می‌کند؟ عملکردش را محدود کنید!


حل مشکلات به سبک اینتل: پردازنده‌تان کرش می‌کند؟ عملکردش را محدود کنید!

مشکل ناپایداری پردازنده‌های نسل سیزدهمی و چهاردهمی اینتل هر روز ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند. اکنون پس از انتشار آپدیت‌هایی برای مادربردهای سازگار با این پردازنده‌ها، به نظر می‌آید که با بروزرسانی جدید، عملکرد تراشه‌هایی مانند 13900K در بنچمارک‌ها...

مشکل ناپایداری پردازنده‌های نسل سیزدهمی و چهاردهمی اینتل هر روز ابعاد تازه‌ای پیدا می‌کند. اکنون پس از انتشار آپدیت‌هایی برای مادربردهای سازگار با این پردازنده‌ها، به نظر می‌آید که با بروزرسانی جدید، عملکرد تراشه‌هایی مانند 13900K در بنچمارک‌ها و بازی‌ها تا حدود 9 درصد کاهش می‌یابد. جزئیات بیشتر را در شهر سخت افزار بخوانید.

تاکنون گزارش‌های مختلفی درباره ناپایداری پردازنده‌های دید اینتل در بازی‌ها منتشر شده که عمدتاً به مشکل بایوس مادربرد نسبت داده می‌شد. با این حال به نظر می‌رسد هزاران گیمر با مشکل افت پایداری در بازی‌ها روبه‌رو هستند.

حدود دو هفته پیش و پس از بالا گرفتن مشکل ناپایداری پردازنده‌های نسل سیزدهمی و چهاردهمی، اینتل اعلام کرد که مشغول بررسی این موضوع بوده و پس از آن سازندگان مادربردهای سازگار با این پردازنده‌ها شروع به انتشار آپدیت‌های جدیدی برای بایوس مادربردشان کردند.

حل مشکلات به سبک اینتل: پردازنده‌تان کرش می‌کند؟ عملکردش را محدود کنید!

بر اساس گزارش extremetech آپدیت جدید بایوس به کاربران این امکان را می‌دهد به جای تنظیمات سازندگان مادربرد، از تنظیمات پیش‌فرض توصیه شده توسط اینتل استفاده کنند. اکنون پس از تست عملکرد مادربردهای مجهز به این بایوس شاهد افت عملکرد پردازنده‌ها در بنچمارک‌های مختلف و بازی‌ها هستیم.

در همین رابطه برخی از توسعه‌دهندگان به تست عملکرد پردازنده‌های نسل 13 و 14 روی مادربردهای مختلف مجهز به بایوس جدید روی آوردند. در همین رابطه می‌توان به مادربردهای Z790 و B760 ایسوس اشاره کرده که به تازگی بایوس آنها آپدیت و گزینه تنظیمات پایه اینتل به آنها اضافه شده است.

اما نتایج تست‌های چندهسته‌ای در بنچمارک‌های مانند Cinebench و Blender و Y-Cruncher حدود 9 درصد کاهش عملکرد پردازنده‌های نسل 13 و 14 اینتل را نشان می‌دهد. این رقم در بازی‌هایی مانند F1 23 و Shadow of the Tomb Raider و Starfield به 8 درصد می‌رسد.

در همین رابطه بخوانید:

- ماجرای کرش کردن CPU های اینتل بیخ پیدا کرد!

طبق توضیحات ایسوس در آپدیت جدید گزینه Intel Baseline Profile به تنظیمات بایوس اضافه شده که به کاربران امکان می‌دهد تنظیمات مربوط به پردازنده خود را به مقادیر پیش‌فرض توصیه شده توسط اینتل بازگردانند.

در آپدیت جدید قابلیت Intel MultiCore Enhancement یا همان MCE غیرفعال شده و مصرف انرژی پردازنده‌های اینتل محدود می‌شود. به عنوان مثال پیش از این مادربرد ایسوس مصرف انرژی PL1 را روی 253 وات تنظیم کرده اما این مقدار برای PL2 روی عدد 4095 وات ست شده است. اما در آپدیت جدید مقدار PL1 و PL2 هر دو روی 253 وات تنظیم شده است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جزئیات اعتراف ربایندگان یسنا کوچولو + گزارش پرونده