همه‌چیز دربارهٔ غذاهای سنتی مشهد؛ از مواد لازم تا طرز تهیه


همه‌چیز دربارهٔ غذاهای سنتی مشهد؛ از مواد لازم تا طرز تهیه

ازآنجایی‌که یکی از بهترین قسمت‌های سفر، میل‌کردن غذاهای محلی و معروف آن منطقه است، در این مقاله قصد داریم به معرفی خوش‌طعم‌ترین غذاهای محلی مشهد بپردازیم و دستور پخت آن‌ها را بررسی کنیم. تا انتهای این مطلب جذاب و...

ازآنجایی‌که یکی از بهترین قسمت‌های سفر، میل‌کردن غذاهای محلی و معروف آن منطقه است، در این مقاله قصد داریم به معرفی خوش‌طعم‌ترین غذاهای محلی مشهد بپردازیم و دستور پخت آن‌ها را بررسی کنیم. تا انتهای این مطلب جذاب و متفاوت همراه ما باشید.

همه‌چیز دربارهٔ غذاهای سنتی مشهد؛ از مواد لازم تا طرز تهیه

شیشلیک

بعد از رزرو و خرید بلیط قطار کرمانشاه مشهد نوبت به برنامه‌ریزی برای روزهای اقامت در شهر مقصد می‌رسد. شیشلیک یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهای مشهد است که در سفر به این شهر نباید لذت چشیدن طعم فوق‌العاده آن را از دست دهید. این غذای محبوب مشهدی درواقع نوعی کباب از گوشت دنده گوسفند است که طعم بسیار لذیذی دارد. برای پخت این غذا ابتدا گوشت را با پیاز و ادویه طعم‌دار کنید و سپس به‌مدت ۱۲ ساعت به آن استراحت دهید. بعداز این مدت آن را روی زغال کباب کرده و با پلوی سفید یا نان و سایر مخلفات سرو کنید. شاندیز مشهد یکی از بهترین و معروف‌ترین رستوران‌های این شهر برای سفارش شیشلیک است.

رشته‌پلو

شاید با شنیدن نام رشته‌پلو در لیست غذاهای مشهد کمی تعجب کرده باشید؛ چراکه این غذا ازجمله غذاهای محبوب و محلی کرمانشاهی‌ها نیز هست. مردم مشهد معمولاً این غذا را در جشن نوروز میل می‌کنند و اعتقاد دارند که با نوش‌جان کردن آن سررشته کارها به‌ دست می‌آید. ترکیبات اصلی این غذای محلی ران مرغ، برنج، رشته پلویی، پیاز، زعفران، سماق، دارچین، روغن، کره، نمک و فلفل است؛ البته برخی از مشهدی‌ها از گوشت قرمز و خرما نیز برای طبخ این غذا استفاده می‌کنند.

برای پخت این غذا ابتدا ران مرغ را با پیاز، نمک، فلفل و آب‌لیمو مزه دار کنید و سپس آن را بپزید. در پایان پخت نیز به آن کمی زعفران اضافه کنید. در مرحله بعد، برنج و رشته را با هم آبکش کرده و سپس به‌صورت لایه‌لایه برنج و گوشت را روی ‌هم بگذارید. پس از دم‌کشیدن برنج آن را همراه با سالاد و سس آب مرغ سرو بفرمایید.

دیزی سنگی

دیزی مشهد یکی‌دیگر از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی این شهر است که در ظرف‌های سنگی طبخ و سرو می‌شود. پخت غذا در ظرف‌های سنگی عطروطعم بهتری به غذاها می‌دهد و همین موضوع باعث طعم فوق‌العاده خوشمزه دیزی مشهدی می‌شود. ترکیبات این دیزی همچون سایر آبگوشت‌های دیگر شامل گوشت قرمز، دنبه، پیاز، ادویه، کمی حبوبات، سیب‌زمینی و رب‌گوجه است. دستور پخت این غذا نیز بسیار ساده و آسان است.

ابتدا گوشت و پیاز را با کمی ادویه با هم تفت دهید و سپس دنبه‌ها را به آن اضافه کنید. بعد از کمی تفت‌دادن، حبوبات و سیب‌زمینی را به مخلفات اضافه کنید و با رب گوجه تفت دهید. در پایان، کمی آب جوش به ترکیبات بیفزایید و برای یک ساعت روی گاز بگذارید. فراموش نکنید که تنها دلیل طعم متفاوت این آبگوشت با سایر دیزی‌ها در ظرف پخت آن است. ظروف سنگی هَرَکاره ازجمله مهم‌ترین صنایع‌دستی و سوغات مشهد هستند.

همه‌چیز دربارهٔ غذاهای سنتی مشهد؛ از مواد لازم تا طرز تهیه

آش بلغور مشهدی

یکی‌دیگر از لذیذترین غذاهای محلی شهر مشهد آش بلغور است که به‌عنوان پیش‌غذا در بسیاری از رستوران‌های محلی این شهر سرو می‌شود. طعم فوق‌العاده خوشمزه این آش به‌دلیل بلغور شیری است که در آن استفاده می‌شود. برای پخت این آش به بلغور، پیاز، گوشت قرمز یا مرغ، زردچوبه، نمک و فلفل احتیاج دارید. توجه داشته باشید که در پخت این آش از هیچ سبزی خاصی استفاده نمی‌شود.

در اولین مرحله، باید قرص‌های بلغور شیر را به مدت یک ساعت در آب قرار دهید. بعد از آماده‌شدن بلغور، پیاز را تفت دهید و بلغور آب‌گرفته شده را به آن اضافه کنید؛ سپس گوشت و ادویه‌ها را به آن بیفزایید. کمی آب گوشت به ترکیبات اضافه کنید و یک ساعت به آن زمان دهید. آش خوش‌عطر‌و‌طعم شما آماده سرو است. آن را با پیاز و نعناداغ نوش‌جان کنید.

شله مشهدی

شله مشهدی یکی‌دیگر از غذاهای محبوب این شهر است که بافت و غلظتی شبیه به آش دارد. این غذا به‌دلیل داشتن گوشت فراوان، حبوبات مختلف و ادویه‌های فراوان، طعم بسیار متفاوت و لذیذی دارد. جالب است بدانید که مشهدی‌ها این غذا را با خورشت قیمه سرو می‌کنند. برای پخت این غذا نیاز به لوبیا سفید، لوبیاچیتی، نخود، عدس، ماش، برنج نیم‌دانه، بلغور گندم، گوشت قرمز، پیاز، پودر جوز هندی، دارچین و ادویه دارید. در اولین مرحله پخت باید گوشت‌های قطعه‌قطعه شده را درون دیگ سنگی بریزید و با پیاز تفت دهید؛ سپس کمی دنبه به آن اضافه کنید و به مدت سه ساعت روی حرارت ملایم بپزید.

بعد از پخته‌شدن گوشت آن را ریش‌ریش کنید و به حبوبات پخته‌شده بیفزایید. با گوشت‌کوب مخلوط را بکوبید. بعد از اضافه‌کردن ادویه‌های لازم، کمی آب نیز به آن اضافه کنید. در پایان، آن را به‌مدت یک ساعت روی شعله ملایم بقرار دهید. برای سرو نیز آن را با کمی خورشت قیمه تزیین کنید. توجه داشته باشید که این غذای محبوب مشهدی بیشتر در مراسمات مذهبی مانند ایام محرم و صفر طبخ می‌شود.

همه‌چیز دربارهٔ غذاهای سنتی مشهد؛ از مواد لازم تا طرز تهیه

راهنمای خرید بلیط قطار کرمانشاه مشهد

شناخت انواع غذاهای محلی مشهد تنها بخشی از برنامه سفر است و باید برای خرید بلیط، رزرو هتل و بازدید از آثار و جاذبه‌های این شهر برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید. هواپیما و قطار بهترین وسایل نقلیه برای سفر از کرمانشاه به مشهد هستند؛ اما با توجه به شرایط اقتصادی ممکن است که خرید بلیط هواپیما برای همه مسافران امکان‌پذیر نباشد. خرید بلیط قطار کرمانشاه مشهد بهترین، ایمن‌ترین و ارزان‌ترین روش سفر به مشهد مقدس و گشت‌وگذار در این شهر است.

فلای تودی، بزرگ‌ترین و معتبرترین سایت فروش بلیط قطار و هواپیما در کشور است که به‌واسطه همکاری با شرکت‌های مختلف ریلی، خریدی ارزان و مطمئن را به شما ارائه می‌دهد. جهت رزرو بلیط قطار کرمانشاه مشهد کافی است که تاریخ سفر خود را در فیلد مربوطه این سایت اینترنتی وارد کنید؛ پس از چند ثانیه بهترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین بلیط های قطار این مسیر به‌ترتیب قیمت به شما پیشنهاد داده می‌شود که با توجه به جزئیات هر گزینه و امکانات قطارها می‌توانید بهترین بلیط را برای خود خریداری نمایید. کارشناسان فلای تودی در هر گام از خرید، همراه و پاسخگوی مسائل و مشکلات شما هستند؛ درصورت نیاز می‌توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ایده های خلاقانه فوق العاده از ترکیب سیم و سیمان!