ایمنی خودروهای چری در چه حدی است؟


ایمنی خودروهای چری در چه حدی است؟

امروزه رقابت بسیار سنگینی میان شرکت‌های خودروسازی وجود دارد تا یک محصول بهتر از رقیب خود تولید کنند و سهم بیشتری از بازار را بدست بیاورند. اما برای تشخیص این برتری مجلات و سازمان‌های مختلفی وجود دارند تا ادعای شرکت‌های خودروسازی را در عمل مورد بررسی قرار دهند.

«خبرماشین» - امروزه رقابت بسیار سنگینی میان شرکت‌های خودروسازی وجود دارد تا یک محصول بهتر از رقیب خود تولید کنند و سهم بیشتری از بازار را بدست بیاورند. اما برای تشخیص این برتری مجلات و سازمان‌های مختلفی وجود دارند تا ادعای شرکت‌های خودروسازی را در عمل مورد بررسی قرار دهند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»؛ همچون سازمان‌های ایمنی مختلف که سطح ایمنی و استقامت بدنه ماشین‌های جدید بازار را مورد آزمایش قرار می‌دهند که قطعا نمره دهی آنان تاثیر بسزایی در انتخاب مشتری و سهم فروش آن در بازار دارد، موسسات ایمنی ANCAP و CNCAP که در ادامه سعی داریم مروری کوتاه بر روی آنها داشته باشیم و شما را بیشتر با این موسسات ایمنی آشنا کنیم.

یکی از موضوعاتی که شرکت های خودروساز به آن استناد می کنند نتایج کسب شده در آزمون های ایمنی است؛ برای مثال چری برای تست ایمنی خودروهای خود از سازمان های معتبری مانند C-NCAP و A-NCAP کمک می گیرد. مدل های پرچم دار چری مانند تیگو 7 و تیگو 8 توانستند در تست های ایمنی موسسات معتبر اروپا، استرالیا و چین عملکرد خوبی داشته باشند؛ نتایج کسب شده محصولات چری به شرح زیر است:

ایمنی 5 ستاره Tiggo 8 از موسسه C-NCAP

ایمنی 5 ستاره Tiggo 7 از موسسه A-NCAP

ایمنی 5 ستاره Omoda 5 از موسسه A-NCAP

تعدادی از خودروهای سرشناس که در تست ایمنی ANCAP استرالیا موفق شدند:

BMW 5 Series

Lexus RZ

BMW X1

Ford Ranger

Hyundai IONIQ 6

Jeep Grand Cherokee

Mercedes Benz C-Class

Tesla Model Y

Volkswagen Golf

Audi Q4 E-tron

Nissan Qashqai

Volvo S60

اما خودروهایی که در تست ENCAP نتوانستند 5 ستاره شوند:

Honda HR-V (4 Star)

Suzuki Jimny (3 Star)

Hyundai Kona (3 Star)

Peugeot 308 (3 Star)

آشنایی با موسسه C-NCAP

این موسسه پس از تاسیس در سال ۲۰۰۶ با فعالیت های گسترده، اعتبار و اهمیت خاصی در این کشور پیدا کرده بطوری که در حال حاضر اکثر خودروسازان و وارد کنندگان این کشور در تبلیغات محصولاتشان، تعداد ستاره های دریافتی از این موسسه را بطور برجسته مطرح می کنند.

بازار بی پایان خودرو چین و تلاش های دولت و صنعت این کشور جهت پاسخگویی به نیاز بازار داخل و تلاش برای تصاحب بازارهای جهانی، نیازمند برنامه ریزی همه جانبه جهت بالا بردن سطح ایمنی، به منظور کاهش تاثیرات منفی رشد تعداد خودروهای در حال تردد در این کشور می باشد که مهمترین پیامد آن رشد میزان مصدومیت و مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای بوده است.

با وجود اینکه کشورهای مختلف دنیا دارای استانداردهای اجباری در زمینه تصادف هستند که حداقل های مورد نیاز خودروها را جهت تردد در آن مناطق تعیین می کند، اما این حداقل ها قابلیت ارائه اطلاعات کافی در مورد میزان تکنولوژی بکار رفته در جهت ارتقای ایمنی یک محصول را به مشتریان ندارد. بنابراین در صورتی که تنها این موارد ملاک ارزیابی ایمنی خودروها قرار گیرد، عامل محرکی در جهت تشویق خودروسازان به انجام تحقیقات بیشتر و بکارگیری تکنولوژی های جدیدتر جهت دست یافتن به سطح ایمنی بالاتر، وجود نخواهد داشت و سازندگان تلاش خواهند کرد تا با صرف حداقل هزینه این استانداردها را پشت سر بگذارند. بنابراین با هدف فراهم نمودن اطلاعات دقیق و قابل اعتماد برای مشتریان و تشویق سازندگان به ارتقای سطح ایمنی محصولاتشان، چین نیز با پیروی از آمریکا، اتحادیه اروپا، ژاپن و استرالیا، به مجموعه موسسات NCAP(New Car Assessment Programme) پیوست و بدین طریق China-NCAP متولد شد. یکی از ویژگیهای موسسات NCAP بررسی شرایط ویژه خودروها، جاده ها و شیوه رانندگی در کشورهای مختلف و ایجاد تغییراتی جزئی در شیوه انجام آزمایش ها و نحوه امتیازدهی متناسب با موارد مذکور در مناطق مختلف دنیا است. در مورد C-NCAPبررسی این شرایط ویژه، با همکاری مرکز علوم و تحقیقات خودروی چین (CATARC) صورت پذیرفت. در ادامه انواع آزمایش ها و نحوه امتیاز دهی در C-NCAP که در سال ۲۰۰۹ مورد آخرین بازنگری ها قرار گرفت و هم اکنون در جریان است توضیح داده خواهد شد.

تست خودرو

همچنین خودرویی مشمول دریافت ۵ ستاره خواهد شد که در هیچکدام از نواحی مهم بدن آدمک یعنی سر، گردن و قفسه سینه در برخورد از روبرو و سر، قفسه سینه، شکم و لگن خاصره در برخورد از پهلو، نمره صفر نگرفته باشد. در غیر این صورت علارغم کسب امتیاز بیش از ۴۵، ۴ ستاره کسب خواهد کرد.
در مورد خودروی ۴ ستاره، امتیاز دریافتی در هیچکدام از آزمایشات برخورد نباید کمتر از ۱۰ باشد. در غیر این صورت علارغم کسب امتیازی بیش از ۴۰، ۳ ستاره کسب خواهد کرد.
برای روشن تر شدن مطالب به این دو مثال توجه فرمائید. اگر خودرویی ۴۷ امتیاز کسب نماید، در بازه امتیازی ۵ ستاره قرار می گیرد، اما در صورتیکه نمره مربوط به گردن آدمک در تصادف کامل خودرو از روبرو با مانع سخت صفر شود، خودرو مشمول ۴ ستاره خواهد شد. و همینطور اگر خودرویی ۴۱ امتیاز کسب نماید، در بازه امتیازی ۴ ستاره قرار می گیرد، اما در صورتیکه در تصادف از روبرو با مانع نرم، ۹ امتیاز کسب نماید، مشمول دریافت ۳ ستاره خواهد شد.

آشنایی با موسسه A-NCAP

A-NCAP به عنوان یک سازمان معتبر ارزیابی ایمنی خودرو در استرالیا و نیوزلند، روش‌های تست سخت‌گیرانه‌ای را ایجاد کرده و استانداردهای تست خود را در سال ۲۰۲۳ ارتقا داده است. خودروها باید بالاترین استانداردهای ایمنی را در همه ماژول‌های آزمایشی رعایت کرده باشند تا رتبه ایمنی پنج ستاره ANCAP را دریافت کنند.

در سازمان ایمنی Ancap، خودروها را تحت آزمون تصادف قرار می دهند و ویژگی‌ها و فناوری‌های ایمنی یک خودرو را می سنجند، سپس رتبه بندی ستاره‌ای ساده‌ای را منتشر می کنند تا عملکرد نسبی ایمنی را نشان دهند.

در طول ۳۰ سال گذشته، Ancap رتبه‌بندی ایمنی مستقل برای هزاران مدل، نوع و ورژن خودروهای جدید منتشر کرده است. این رتبه‌بندی‌های ایمنی مستقل برای مقایسه ایمنی نسبی بین خودروهایی از سطوح مشابه استفاده می‌شوند و به یک عامل حیاتی در انتخاب خودرو برای مصرف‌کنندگان تبدیل شده‌اند.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جوانی بود و من..؟