همه چیز درباره خطری پنهان در آب آشامیدنی/ PFAS چیست؟


همه چیز درباره خطری پنهان در آب آشامیدنی/ PFAS چیست؟

دولت فدرال آمریکا دستور حذف مواد شیمیایی پرفلوئوروآلکیل (PFAS) از سیستم‌های آب آشامیدنی در سراسر کشور را صادر کرده است. اما چرا این ماده خطرناک است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، مواد شیمیایی پرفلوئوروآلکیل (PFAS)، گروهی از مواد شیمیایی ساخته دست بشر هستند که به طور طبیعی در محیط تجزیه نمی‌شوند. این مواد می‌توانند در آب آشامیدنی، خاک و هوا باقی بمانند و برای سلامت انسان و محیط‌زیست مضر باشند.

تقریباً نیمی از آب لوله‌کشی در آمریکا حاوی PFAS است؛ دسته‌ای از مواد شیمیایی که با مشکلات جدی سلامت مرتبط هستند. سازمان حفاظت محیط‌زیست آمریکا اعلام کرد برای اولین بار، شرکت‌های خدمات شهری باید PFAS را از آب آشامیدنی شناسایی و حذف کنند.

PFAS چیست؟

به گزارش نیویورک‌تایمز، در سال 1938 شیمیدان جوانی به طور تصادفی ترکیب جدیدی کشف کرد که به طرز چشمگیری در برابر آب و چربی مقاوم بود؛ یافته‌ای که منجر به ایجاد برند تفلون ظروف نچسب شد.

بر اساس آمارهایی که آژانس حفاظت محیط‌زیست آمریکا (EPA) منتشر کرد، امروزه نزدیک به 15 هزار ماده پرفلوئوروآلکیل (PFAS) وجود دارد و آب آشامیدنی شهروندان را با خطر مواجه می‌کند.

این مواد پیوند خاصی از اتم‌های کربن و فلوراید دارند که باعث می‌شود در برابر گرما، آب، روغن و خاک بسیار قوی و مقاوم باشند. به همین دلیل، PFAS برای اقلام روزمره مانند کیسه‌های پاپ‌کورن، لباس‌های ضدآب و فرش‌های مقاوم در برابر لکه استفاده می‌شود. PFAS همچنین در فوم آتش‌نشانی، لوازم آرایشی، شامپو، اسباب‌بازی و حتی نخ دندان از آن استفاده می‌شود.

این مواد خطرناک کجا هستند؟

پرفلوئوروآلکیل‌ها همه جا، از جمله در آب آشامیدنی ما، وجود دارند. طبیعت تخریب‌ناپذیری که آنها را برای برخی از محصولات کاربردی می‌کند باعث می‌شود برای سلامت انسان خطرناک باشند. مواد شیمیایی عملاً تخریب‌ناپذیر هستند و به طور کامل تجزیه نمی‌شوند؛ در نتیجه در محیط و بدن انسان تجمع می‌کنند.

این مواد شیمیایی به قدری در همه جا وجود دارد که تقریباً در خون همه افراد کشور یافت می‌شود. بر اساس آمارهای منتشرشده دولتی، مواد شیمیایی PFAS در تقریباً نیمی از حجم آب آشامیدنی کشور شناسایی شده است. یک مطالعه جهانی روی بیش از 45 هزار نمونه آب در سراسر جهان نشان داد در حدود 31 درصد از نمونه‌های آب زیرزمینی آزمایش‌شده که نزدیک هیچ منبع آلودگی آشکاری نبوده‌اند، سطوح مضری از PFAS برای سلامت انسان شناسایی شدند.

PFAS با بدن ما چه می‌کند؟

طبق گفته آژانس حفاظت محیط‌زیست آمریکا (EPA)، قرار گرفتن در معرض PFAS از جمله در آب آشامیدنی می‌تواند به کبد و سیستم ایمنی آسیب برساند و همچنین با وزن کم هنگام تولد، نقص‌های مادرزادی و نیز افزایش خطر ابتلا به برخی سرطان‌های پروستات، کلیه و بیضه مرتبط است.

افزون بر این، تحقیقات جدیدی که در سال گذشته منتشر شد نشان داد قرار گرفتن در معرض PFAS منجر به بروز بیشتر سرطان سینه، بیماری کلیوی، تیروئید، پوکی استخوان و افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در زنان نیز می‌شود.

بسیاری از حامیان محیط‌زیست استدلال می‌کنند که آلودگی PFAS به‌ویژه در آب آشامیدنی باید مدت‌ها پیش برطرف می‌شد.

کن کوک، رئیس و یکی از بنیان‌گذاران گروه کاری محیط‌زیست، می‌گوید: «برای نسل‌ها، باید مواد شیمیایی PFAS از همه قوانین محیط‌زیستی فدرال حذف می‌شدند.»

فعالان این حوزه، شرکت‌های شیمیایی را مقصر می‌دانند که طی دهه‌ها شواهدی را در مورد خطرات PFAS مخفی می‌کردند.

قانون جدید آژانس حفاظت محیط‌زیست آمریکا (EPA) شرکت‌های برق را ملزم می‌کند تا PFAS در آب آشامیدنی را کاهش دهند.

چگونه از شر PFAS خلاص شویم؟

در خانه‌ها، فیلترهای متصل به شیر آب آشامیدنی، معمولاً مواد PFAS را حذف نمی‌کنند. البته مطالعات دانشمندان دانشگاه دوک و دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی نشان دادند سیستم‌های اسمز معکوس زیر سینک، بیشتر مواد PFAS اما نه همه آنها را حذف می‌کنند.

سیستم‌های آب شهری می‌توانند یکی از چندین فناوری از جمله فیلتر کربن یا سیستم تصفیه آب اسمز معکوس را نصب کنند تا سطوح مواد شیمیایی را کاهش دهد.

چه زمانی PFAS از آب آشامیدنی ناپدید می‌شود؟

حذف این مواد از آب آشامیدنی، ممکن است سال‌ها طول بکشد. بر اساس قانون جدید در آمریکا، یک سیستم آبرسانی سه سال فرصت دارد تا سطوح PFAS خود را نظارت و گزارش کند. سپس، اگر سطوح از استاندارد جدید EPA فراتر رود، این شرکت دو سال دیگر فرصت خواهد داشت تا فناوری فیلتراسیون را خریداری و نصب کند.

با وجود این، انتظار می‌رود گروه‌های تجاری و دولت‌ها چالش‌های قانونی‌ای علیه این مقررات ایجاد کنند و به طور بالقوه آن را حتی قبل از صدور حکم نهایی دادگاه به تاخیر بیندازند. اگر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، در ماه نوامبر کاخ سفید را بازپس گیرد، دولت او نیز می‌تواند این قانون را در مورد حذف مواد شیمیایی از آب آشامیدنی تضعیف کند.

اخبار حوزه محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


60 درصد ساکنان محله جوادیه تهران افغانستانی هستند