تاخیر دولت در پرداخت ارز روغن‌های خام وارداتی/ روغن گران می‌شود؟


تاخیر دولت در پرداخت ارز روغن‌های خام وارداتی/ روغن گران می‌شود؟

گرچه قیمت روغن در انواع مختلف آن در ماه‌های پایانی سال گذشته کاهشی شد، اما با تعلل دولت در پرداخت ارز کالاهای اساسی، نگرانی‌هایی درباره افزایش قیمت روغن پیش آمده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، با توجه به تعلل دولت در پرداخت ارز کالاهای اساسی، نگرانی‌ها در خصوص رشد قیمت روغن در سال 1403 افزایش یافته است. با این حال وزارت کشاورزی روز گذشته اعلام کرد پرداخت این ارز از روز شنبه از سر گرفته می‌شود تا وعده جدیدی در این زمینه داده باشد.

با این حال به‌رغم افت قیمت روغن مایع و جامد در ماه‌های گذشته، همچنان نگرانی‌ها درباره افزایش نرخ‌ها در سال جدید و پس از صعود تورم پابرجاست.

آن‌طور که داده‌های مربوط به اسفندماه در مرکز آمار نشان می‌دهد، بیشترین میزان کاهش قیمت در اسفندماه نسبت به ماه قبل‌تر از آن مربوط به روغن مایع با 0.5- درصد و روغن نباتی جامد با 0.2- درصد بوده است.

طبق آخرین گزارش مرکز آمار حداقل قیمت روغن مایع ۹۰۰ گرمی در اسفندماه ۵۶ هزار و ۳۷۰ تومان و حداکثر آن ۷۸ هزار تومان محاسبه شده است. بر این اساس میانگین قیمت روغن مایع ۹۰۰ گرمی در ماه نامبرده طبق داده‌های رسمی دولت ۶۳ هزار تومان بوده است. در اسفندماه سال ۱۴۰۲ تورم ماهانه و نقطه‌ای این محصول خوراکی به‌ترتیب نیم درصد و ۱۰.۱ درصد کاهش یافته است.

البته در حال حاضر قیمت روغن در فروشگاه‌های آنلاین و سوپرمارکت‌ها حداقل 55 هزار تومان و حداکثر 83 هزار تومان است.

تاخیر دولت در پرداخت ارز روغن‌های خام وارداتی/ روغن گران می‌شود؟

در این گزارش روغن نباتی جامد یک کیلوگرمی نرخی بین 59 هزار 600 تومان و 80 هزار و 145 تومان داشته است. در واقع میانگین قیمت روغن نباتی جامد در اسفندماه طبق داده‌های رسمی دولت ۶۶ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است. در اسفندماه ۱۴۰۲ تورم ماهانه و نقطه‌ای این محصول خوراکی به‌ترتیب ۰.۲ درصد و ۱۲.۵ درصد کاهش یافته است.

نکته قابل توجه این است که اردیبهشت‌ماه 1401 دولت با حذف ارز 4200 تومانی تحت عنوان جراحی اقتصادی باعث شد قیمت روغن افزایش صعودی پیدا کند. در پی این افزایش به تبع آن قدرت خرید مردم کاهش چشمگیری پیدا کرد. حال به نظر می‌رسد این کاهش اندک قیمت روغن در پی کم شدن تقاضا باشد.

تعلل در تخصیص ارز به روغن

اکنون مسئولان دولت ادعا می‌کنند هیچ کمبودی در زمینه تولید و توزیع انواع روغن نباتی در بازار وجود ندارد؛ اما احتمال افزایش قیمت روغن وجود دارد؛ چراکه دولت در تخصیص ارز برای واردات روغن خام تعلل می‌کند. تعلل دولت در تخصیص ارز برای واردات روغن خام وارداتی احتمال افزایش قیمت در سال جاری را زیاد کرده است.

گفت‌وگوی دبیر انجمن صنایع روغن نباتی با ایسنا نیز مهر تاییدی بر این احتمال است.

علیرضا شریفی در این گفت‌وگو به این موضوع اشاره کرده است که هیچ ارزی به روغن‌های وارداتی که از ابتدای آبان‌ماه سال گذشته تاکنون وارد کشور شده‌اند تخصیص نیافته و با توجه به شرایط اخیر، دولت با پرداخت به‌موقع ارز روغن خام وارداتی می‌تواند به تسریع در واردات، کاهش ریسک تجارت خارجی و تنظیم بازار روغن نباتی از سوی بخش خصوصی ‌کمک کند.

او با اشاره به تاخیر دولت در پرداخت ارز روغن‌های خام وارداتی توضیح داد: این تاخیر تخصیص ارز به واردات روغن خام در حالی است که با توجه به تاکیدات دولت مبنی بر فروش کالای وارداتی با ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی، این روغن‌ها با نرخ مصوب در بازار به دست مصرف‌کنندگان رسیده است.

شریفی درباره وضعیت تامین روغن نباتی در کشور گفت: طی سال گذشته حدود ۱.۶ میلیون تن انواع روغ خام به ارزش حدود ۲.۲۵ میلیارد دلار وارد کشور شده است که از لحاظ وزنی ۱۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.

چنان‌که دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی می‌گوید، روند واردات و ذخایر روغن نباتی در وضعیت نرمالی قرار دارد و هیچ کمبودی در زمینه تولید و توزیع انواع روغن نباتی در بازار وجود ندارد.

برای مطالعه بیشتر صفحه بازار کالا را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلیپ ترسناک مومو | چالش مومو | مومو ترسناک | فیلم ترسناک | مومو