9 عامل و 10 خوراکی تحریک کننده میگرن + روش مقابله


9 عامل و 10 خوراکی تحریک کننده میگرن + روش مقابله

برخی افراد فکر می‌کنند میگرن همان سردرد شدید است. گرچه مهم‌ترین نشانه بروز میگرن سردرد است، بیشتر اوقات فرد مبتلا دچار علائم دیگری مانند حالت تهوع، استفراغ، مورمورشدن یا بی‌حسی دست و پا و حساسیت به نور و صدا هم می‌شود. محققان هنوز علت دقیق...

برخی افراد فکر می‌کنند میگرن همان سردرد شدید است. گرچه مهم‌ترین نشانه بروز میگرن سردرد است، بیشتر اوقات فرد مبتلا دچار علائم دیگری مانند حالت تهوع، استفراغ، مورمورشدن یا بی‌حسی دست و پا و حساسیت به نور و صدا هم می‌شود. محققان هنوز علت دقیق سردردهای میگرنی را کشف نکرده‌اند، اما معتقدند متعادل‌نبودن برخی مواد شیمیایی مغز در بروز میگرن نقش دارد. در این مقاله درباره عوامل و خوراکی‌های تحریک‌کننده میگرن و روش مقابله با این نوع سردردها می‌گوییم. با ما همراه باشید.

علل ابتلا به میگرن

برخی افراد بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به میگرن قرار دارند. عواملی که این افراد را آسیب‌پذیرتر می‌کنند عبارت‌اند از:

  • ژنتیک: اگر یکی از افراد خانواده مبتلا به میگرن باشد، احتمال ابتلای سایر اعضای خانواده هم افزایش می‌یابد.
  • سن: ممکن است افراد در هر مقطعی از زندگی دچار سردردهای میگرنی شوند، اما احتمالا اولین سردردها در نوجوانی بروز می‌کنند، در حوالی ۳۰سالگی به اوج می‌رسند و در میان‌سالی شدیدتر می‌شوند.
  • جنسیت: زنان تقریبا سه‌ برابر مردان دچار سردردهای میگرنی می‌شوند.

عوامل محرک میگرن

رایج‌ترین عوامل محرک میگرن عبارت‌اند از:

9 عامل و 10 خوراکی تحریک کننده میگرن + روش مقابله
  • تغییرات هورمونی: تغییر میزان هورمون استروژن ممکن است باعث میگرن و سردردهای هورمونی در زنان شود. مصرف داروهایی مانند قرص‌های جلوگیری از بارداری یا هورمون‌درمانی جایگزین ممکن است سردردهای میگرنی را تحریک یا آنها را شدیدتر کنند.
  • استرس: وقتی استرس دارید، مغزتان با ترشح مواد شیمیایی پاسخ جنگ یا گریز را آغاز می‌کند. اضطراب، نگرانی و ترس باعث ایجاد تنش‌های بیشتر و شدیدترشدن سردردهای میگرنی می‌شوند.
  • مصرف برخی غذاها: غذاهای شور و فراوری‌شده از عوامل محرک میگرن هستند. شیرین‌کننده‌های مصنوعی آسپارتام و تقویت‌کننده طعم مونوسدیم‌گلوتامات (MSG) نیز ممکن است باعث بروز علائم میگرن شوند.
  • حذف وعده‌های غذایی: حذف وعده غذایی قند خون را کاهش می‌دهد و باعث ایجاد سردرد می‌شود.
  • اضافه‌بار حسی: چراغ‌های روشن، صداهای بلند و بوهای تند ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد سردردهای میگرنی شوند.
  • تغییر الگوی خواب: کمبود خواب یا خوابیدن بیش از حد هم ممکن است فرد را دچار علائم میگرن کند.
  • فشار فیزیکی: گرچه فعالیت بدنی منظم یکی از اصول سالم‌بودن است، اگر سابقه ابتلا به میگرن دارید باید از انجام تمرینات شدید خودداری کنید.
  • تغییرات آب‌وهوایی: تغییر شرایط جوی و آب‌وهوایی نیز یکی از رایج‌ترین عوامل محرک میگرن محسوب می‌شود.
  • مصرف بیش از حد دارو: مبتلا به میگرن هستید و برای درمان میگرن بیش از ۱۰ روز در ماه دارو مصرف می‌کنید؟ مصرف بیش از حد دارو ممکن است شما را در معرض ابتلا به سردردهای برگشتی قرار دهد. سردرد ناشی از مصرف بیش از حد دارو سردرد بازگشتی نامیده می‌شود.

خوراکی‌های محرک میگرن

۱. کافئین

گرچه طبق پژوهش‌های مختلف مصرف متعادل نوشیدنی‌های کافئین‌دار برای تسکین حملات میگرنی مؤثر است، مصرف بیش از حد آنها ممکن است وضعیت را بدتر کند. مصرف بیش از حد نوشیدنی‌های کافئین‌دار یا حتی ترک ناگهانی کافئین ممکن است باعث بروز علائم میگرن شود. غذاها و نوشیدنی‌های کافئین‌دار عبارت‌اند از:

۲. شیرین‌کننده‌های مصنوعی

بسیاری از غذاهای فراوری‌شده حاوی شیرین‌کننده‌های مصنوعی‌اند. این نوع شیرین‌کننده‌ها جایگزین قندی هستند که برای افزودن طعم شیرین به غذاها و نوشیدنی‌ها اضافه می‌شوند. یکی از مضرات مصرف شیرین‌کننده‌های مصنوعی ایجاد یا تشدید سردردهای میگرنی است. تا حد امکان خوراکی‌های حاوی این نوع شیرین‌کننده‌ها را مصرف نکنید.

۳. الکل

الکل یکی از رایج‌ترین محصولات محرک میگرن محسوب می‌شود. در پژوهشی معتبر، بیش از ۳۵درصد شرکت‌کنندگان مبتلا به میگرن گزارش دادند که الکل یکی از تأثیرگذارترین محرک‌های میگرن در آنهاست. الکل باعث کم‌آبی بدن می‌شود و کم‌آبی یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد سردرد است.

۴. شکلات

بر اساس گزارش بنیاد میگرن آمریکا، شکلات بعد از الکل دومین محرک رایج حملات میگرنی محسوب می‌شود. محتوای کافئین و بتافنیل‌اتیلامین موجود در شکلات ممکن است در برخی افراد باعث سردردهای میگرنی شود.

۵. غذاهای حاوی مونوسدیم گلوتامات

مونوسدیم گلوتامات (MSG) نوعی نمک اسیدگلوتامیک است که به‌طور طبیعی در بدن ما وجود دارد. برخی غذاهای خاص نیز حاوی این نمک‌اند و در بسیاری از غذاها به‌عنوان چاشنی استفاده می‌شود. گرچه مصرف این نوع نمک بی‌خطر تلقی می‌شود، برخی محققان مصرف آن را با بروز حملات میگرنی مرتبط می‌دانند.

۶. گوشت‌های فراوری‌شده

گوشت‌های فراوری‌شده مانند ژامبون، هات‌داگ و سوسیس همگی حاوی مواد نگهدارنده‌ای به‌نام نیترات‌اند که رنگ و طعم گوشت را حفظ می‌کند. این نوع گوشت‌ها ممکن است با واردکردن نیتریک‌اکسید در خون باعث گشادشدن رگ‌های خونی مغز شوند. پژوهش‌ها حاکی از آن‌اند که نیتریک‌اکسید یکی از عوامل محرک میگرن است.

۷. پنیرهای رسیده

پنیر رسیده نوعی پنیر است که با دستورالعمل خاصی درست می‌شود و پس از تولید در شرایط خاصی چندین ماه در سردخانه می‌ماند تا به پنیر کامل تبدیل شود. پنیرهای رسیده حاوی ماده‌ای به‌نام تیرامین هستند؛ تیرامین نوعی ماده‌ای شیمیایی است که باعث سردرد و میگرن می‌شود. پنیرهای سرشار از تیرامین عبارت‌اند از:

۸. غذاهای ترش و تخمیری

غذاهای تخمیری هم ممکن است مانند پنیرهای رسیده حاوی مقادیر زیادی تیرامین باشند. این غذاها عبارت‌اند از:

  • خیارشور؛
  • کیمچی؛
  • کامبوچا؛
  • ترشی بامیه؛
  • ترشی فلفل هالوپینو.

۹. غذاهای منجمد

خوردن غذاها و نوشیدنی‌های منجمد مانند بستنی ممکن است باعث سردرد میگرنی شدید شود.

۱۰. غذاهای شور

9 عامل و 10 خوراکی تحریک کننده میگرن + روش مقابله

گاهی علت بروز علائم میگرن خوردن غذاهای شور (مخصوصا غذاهای فراوری‌شده شور) است. مصرف سدیم زیاد فشار خون را افزایش می‌دهد و باعث سردرد یا حملات میگرنی می‌شود.

راهکارهای مقابله با محرک‌های میگرن

۱. غذاهای محرک میگرن را مصرف نکنید

حالا که خوراکی‌های محرک میگن را شناختید، لازم است مصرف آنها را محدودتر کنید. یکی از راهکارهای مفید در این زمینه این است که نام خوراکی‌هایی را یادداشت کنید که قبل از بروز علائم میگرن خورده‌اید. به‌مرور زمان متوجه می‌شوید که کدام خوراکی‌ها در ایجاد علائم سردردهای میگرنی شما نقش دارند. با حذف این خوراکی‌ها از رژیم غذایی می‌توانید با یکی از مهم‌ترین عوامل محرک میگرن مقابله کنید.

۲. غذایتان را سروقت بخورید

گاهی ممکن است به دلایل مختلف وسوسه شوید که یکی از وعده‌های غذایی را حذف کنید و وعده بعدی را جایگزین آن کنید. با این کار قند خونتان افت می‌کند و کم‌کم سردردتان شروع می‌شود. طبق یک برنامه منظم غذا بخورید و اجازه ندهید بدنتان کم‌آب شود.

۳. مصرف کافئین را محدود کنید

بیشتر ما ایرانی‌ها عادت کرده‌ایم روزانه چندین لیوان چای و قهوه و سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار بخوریم، غافل از اینکه مصرف بیش از حد این نوشیدنی‌ها احتمال بروز علائم میگرن را افزایش می‌دهد. اگر میگرن دارید، سعی کنید کم‌کم مقدار کافئین مصرفی‌تان را کاهش دهید. قطع ناگهانی و یک‌باره کافئین ممکن است علائم میگرن را تشدید کند.

۴. از تمرینات ورزشی شدید بپرهیزید

همه افراد برای سالم‌بودن به فعالیت بدنی منظم نیاز دارند. اگر دچار میگرن هستید، همیشه باید اعتدال را حفظ کنید و ورزش‌هایی با شدت متوسط را انجام دهید.

۵. استرس را مهار کنید

برای غلبه بر استرس می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. برخی از مؤثرترین روش‌ها عبارت‌اند از:

  • مدیتیشن؛
  • دعاکردن؛
  • ورزش‌کردن؛
  • وقت‌گذراندن با افراد موردعلاقه؛
  • انجام کارهای سرگرم‌کننده و لذت‌بخش.

کلام پایانی

در این مقاله، خوراکی‌ها و عوامل محرک میگرن و روش مقابله با آنها را شناختید. اگر شما هم دچار میگرن هستید و گهگاه دچار سردردهای میگرنی شدید می‌شوید، سعی کنید با پرهیز از عوامل محرک این علائم را به حداقل برسانید.

شما هم دچار سردردهای میگرنی می‌شوید؟ چه راهکاری برای بهبود علائم استفاده می‌کنید؟ لطفا نظرات و تجربیات ارزشمندتان را با ما و کاربران عزیزمان به اشتراک بگذارید.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید. اطلاعات بیشتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن برای فارغ التحصیلی پیش دبستانی