دست‌ودل‌بازی بانک مرکزی در بازار باز/ بانک‌ها 203 هزار میلیارد تومان وام گرفتند


دست‌ودل‌بازی بانک مرکزی در بازار باز/ بانک‌ها 203 هزار میلیارد تومان وام گرفتند

با افزایش نیاز بانک‌ها به وجوه نقد، رکورد تزریق پول بانک مرکزی در بازار باز بار دیگر شکسته شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، دومین گزارش عملیات اجرایی سیاست پولی بانک مرکزی در سال 1403 امروز منتشر شد. این گزارش که به صورت هفتگی توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود، خلاصه‌ای از عملکرد بانک‌ها و موسسات اعتباری غیر بانکی در بازار باز و بازار بین بانکی را ارائه می‌دهد.

بر اساس گزارش منتشر شده از وضعیت حراج بازار باز در آخرین هفته فروردین ماه، تب نقدینگی در بانک‌های کشور باز هم داغ‌تر شده و با افزایش نیاز بانک‌ها به وجوه نقد، تزریق پول بانک مرکزی در این بازار بار دیگر رکوردشکنی کرده است.

همچنین با استناد به این گزارش، 22 بانک و موسسه اعتباری غیربانکی در هفته جاری، در حراج بازار باز مشارکت کرده و بخشی از نیاز خود به نقدینگی را بر طرف کرده‌اند. حداقل نرخ توافق بازخرید و مدت توافق بازخرید در حراج بازار باز این هفته نیز به ترتیب در ارقام 23 درصد و هفت روز ثابت باقی ماندند.

دست‌ودل‌بازی بانک مرکزی در بازار باز/ بانک‌ها 203 هزار میلیارد تومان وام گرفتند

عطش بانک‌ها در بازار باز

با افزایش نیاز بانک‌ها به وجوه نقد طی ماه‌های گذشته، رقم سفارش ‌های ارسال شده توسط آنها در بازار باز در این مدت شاهد روندی صعودی بوده است. طوری که این رقم از ابتدای دی ماه سال 1402 همواره رشد کرده و با آغاز سال جدید، وارد کانال 200 هزار میلیارد تومانی شده است.

در دومین حراج بازار باز امسال نیز، این رقم با رشدی هزار میلیارد تومانی در مقایسه با هفته قبل مواجه شد و به حدود 203 هزار میلیارد تومان رسید. این در حالیست که در تاریخ عملیات بازار باز بانک مرکزی تنها در یک هفته میزان سفارش‌های بانک‌ها بیش از این میزان ثبت شده بود.

تزریق پول 203 همتی بانک مرکزی

بانک مرکزی در پاسخ به سفارش‌های این هفته بانک‌ها، همه آنها را پذیرفت و 203 هزار میلیارد تومان در بازار باز تزریق کرد که بیشترین میزان در تاریخ عملیات بازار باز است. این تزریق پول در حالی رخ داد که بانک مرکزی پیش از این برای 10 هفته رقم وام‌دهی به بانک‌ها را در 145 هزار میلیارد تومان و پس از آن برای دو هفته در 197 هزار میلیارد تومان ثابت نگه داشته بود.

از طرف دیگر، در بازار باز این هفته بخشی از اوراق وثیقه‌گذاری شده توسط بانک‌ها به منظور اخذ وام از بانک مرکزی به مبلغ 198 میلیارد تومان بازخرید شد و این مبلغ به بانک مرکزی بازگشت.

به اشتراک گذاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا